۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۴۱۵۴۷ ۲۷ آذر ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۲ دسته: انرژی
۰

محمد ایروانی مدیرعامل شرکت دانا انرژی با اشاره به توانایی ها و مشکلات شرکت های داخلی فعال در حوزه نفت و گاز، گفت: از ابزار صندوق پروژه می توان برای تأمین مالی برخی پروژه های این حوزه استفاده کرد.

محمد ایروانی مدیر عامل شرکت دانا انرژی در گفتگو با مسیر اقتصاد ضمن اشاره به اهمیت جلسه برگزار شده در کمیته اقتصاد مقاومتی در خصوص تامین مالی قراردادهای کلان نفتی از طریق بازار سرمایه، ادامه این جلسات را مثمر ثمر دانست و به نکاتی در خصوص مشکلات سرمایه گذاری در حوزه نفت اشاره کرد.

وی با بیان اینکه بحث‌های مطرح شده در جلسه تامین مالی پروژه های کلان نفتی از بازار سرمایه که در کمیته اقتصاد مقاومتی کمیسیون اقتصادی مجلس برگزار شد، بیشتر بر چالش‌ها تمرکز داشت، گفت: با توجه به مطرح شدن مسائل و چالش ها در جلسه اول، باید کار در ادامه با تمرکز بر انتخاب راهکار و به صورتی محدودتر و متمرکزتر ادامه یابد.

ایروانی با اشاره به کارایی ابزار جدید «صندوق پروژه» که در بازار سرمایه مورد استفاده قرار گرفته است، گفت: با توجه به اینکه در این ابزار، سرمایه گذاران در انتهای پروژه، سهام‌دار خواهند شد، برای برخی از پروژه ها كارايی دارد.

شرکت ملی نفت باید پروژه ها را ضمانت کند

وی در پاسخ به سوالی در مورد رفع مشکل ضمانت نامه ها برای تامین مالی شرکت های داخلی، گفت: در پروژه هاي مربوط به قرارداد IPC دولت نمي تواند ضمانت كند. ولي براي بخش هاي EPDF و EPCF اين امكان وجود دارد. شرکت ملی نفت بايد در این پروژه‌ها ضمانت را انجام دهد، اگرچه به دليل بدهی به بانک‌ها، ريسك آن افزایش یافته است.

ایروانی افزود: چنانچه در بودجه سال آينده بدهي شرکت ملی نفت به بانک ها تسویه شود، اين ريسک كاهش پيدا خواهد كرد. برای این منظور می توان افزايش سرمايه شركت ملي نفت را از محل مطالبات در دستور کار قرار داد.

رتبه بندی شرکت های ایرانی هنوز انجام نشده است

مدیرعامل شرکت انرژی دانا در خصوص تاثیر رتبه بندی شرکت های ایرانی در تسهیل تامین مالی، گفت: رتبه بندي در صورتي كه توسط موسسه هاي رتبه بندي بين المللي انجام شود، براي شرکت های بخش خصوصي می تواند مورد استفاده قرار گیرد تا با اتکا به آن بتوانند از منابع خارج كشور نیز استفاده نمايند.

ایروانی افزود: فعاليت هاي موسسات رتبه بندی در داخل کشور تازه شروع شده و هنوز خروجی آن براي شركت ها ملموس نبوده است.

وی با اشاره به هزینه بالای تامین مالی ارزی شرکت های ایرانی گفت: شركت ملی نفت ایران بايد بپذيرد كه نرخ تامين مالی (ارزی) برای شركت های ايرانی بالاست و اين هزينه را باید در محاسبات اقتصادی طرح ها اعمال نمايند، در صورتی كه پروژه ای با اين محاسبات صرفه اقتصادی ندارد بايد كنار گذاشته شود.

بازپرداخت دلاری در پروژه های کلان نفتی مسئله تورم را پوشش می دهد

ایروانی با خاطرنشان کردن این موضوع که قراردادهاي نفتی ارزی هستند، گفت: این مساله مصون‌سازی (Hedging) در برابر ریال را از بین می برد و تورم را نیز پوشش مي دهد. فقط مساله اینجاست که امروز حداقل نرخ بهره موثر براي شركت هاي ايراني که از تسهیلات ارزی صندوق توسعه ملي استفاده می کنند، ١٠ درصد؜ است.

وی با اشاره به راهکارهای موجود براي كاهش نرخ این تسهیلات، گفت: صندوق توسعه ملی مي تواند با شركت هاي ايراني كه می توانند منابع ارزی تامین کنند و یا تامین مالی خارجی داشته باشند، همكاري كند تا هزينه مالي کاهش یابد. به عبارت دیگر شرکت های ایرانی واجد صلاحیت می توانند براي پروژه هاي نفتي از منابع صندوق توسعه ملی به صورت اهرمی استفاده کنند.

شرکت های ایرانی E&P باید دانش خود را افزایش دهند

مدیرعامل شرکت انرژی دانا در خصوص نقاط ضعف شرکت های ایرانی در حوزه نفت و گاز، گفت: شركت هاي ايراني E&P بايد دانش و تجربه حرفه ای خود را در زمینه های تامين مالي، مديريت ريسك و ارتباطات بين المللي و حضور در پروژه هاي بيرون از ايران ایجاد کرده و ارتقاء دهند. دانش مديريت مخزن، بيشترين سهم دانش فني را به خود اختصاص می دهد كه تقویت آن طی دوران پس از انعقاد قرارداد نیز باید در دستور کار باشد.

ایروانی در پایان در خصوص توانایی های شرکت انرژی دانا در حوزه نفت و گاز، گفت: انرژی دانا در بخش خدمات بالادستی نفت، در خشكي و دريا فعال بوده است و مي تواند ٥ الي ١٠ دكل و ٥ گروه لرزه نگاري را به صورت همزمان مديريت کند.

وی ادامه داد: لرزه نگاري، پردازش و تفسير داده ها و همچنین مهندسي و مديريت پروژه هاي حفاري، خدمات حفاري و اجاره دكل و راهبري آن از دیگر توانایی های شرکت انرژی دانا است. استراتژي فعلی انرژی دانا در بخش E&P، فعالیت به عنوان Non operator با شركاي خارجي است و در ادامه مسیر فعالیت به عنوان Operator نیز در دستور کار قرار دارد.



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.