۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۴۱۴۰ ۰۶ مهر ۱۳۹۵ - ۰۰:۰۰ دسته: تولید
۰

علیرضا سلیمی نماینده استان مرکزی در مجلس شورای اسلامی ضمن اشاره به اینکه در جنگ، چون همه به میدان آمدند توانستیم در مقابل اجماع ابرقدرت ها مقاومت کنیم و اجازه ندهیم که آن ها اراده خودشان را بر ملت ما تحمیل کنند، گفت: در سالی که اعلام می شود ما به خودکفایی در گندم رسیدیم، مشاهده می کنیم که از برخی مجاری گندم به کشور وارد می شود.

علیرضا سلیمی نماینده استان مرکزی در مجلس شورای اسلامی و دبیر اول کمیسیون آموزش و تحقیقات در گفتگو با خبرنگار مسیر اقتصاد ضمن اشاره به نکاتی در جهت تحقق اقتصاد مقاومتی، شرایط کنونی را با دفاع مقدس مقایسه کرده و حضور همه مردم و دستگاه ها را زمینه مقابله با جنگ اقتصادی دشمن دانست.

نماینده مجلس ضمن اشاره به اینکه چند نکته که به صورت حلقه های مرتبط هستند را باید در زمینه اقتصاد مقاومتی در نظر بگیریم، گفت: نکته اول نگاه به ظرفیت های داخلی است و اینکه ظرفیت های داخلی را فعال کنیم. بسیاری از ظرفیت های داخلی امروز تعطیل شده است. توجه به این ظرفیت ها منوط به هماهنگی بین دستگاه هاست به این معنی که ما در بخش هایی که در حد خودکفایی هستیم نباید واردات بی رویه داشته باشیم. در بخش هایی که نیاز به تامین نقدینگی است، در صورت تامین این نیاز موجب می شود که بخشی از این ظرفیت ها به فعلیت برسد.

وی ادامه داد: نکته دوم این است که ما باید بهره وری را در کشور افزایش دهیم؛ قیمت تمام شده اجناس در کشور ما بالاست. تولید گران با اقتصاد مقاومتی منافات دارد. ما باید علاوه بر بالا بردن بهره وری، کیفیت را افزایش دهیم. با این کار قیمت تمام شده را کاهش می دهیم و قدرت رقابت خودمان را بالا می بریم. در ضمن بایستی آخرین دستاوردهای علمی و فناوری های نوین را در تولیدات خودمان مورد ملاحظه قرار دهیم.

دبیر اول کمیسیون آموزش و تحقیقات در مورد واردات بی رویه گفت: ما در عین حال که در بعضی از محصولات نیازمندیم ولی واردات بایستی هوشمند و هدفمند باشد. با قاچاق ۲۵ میلیارد دلاری کشور دچار مشکل جدی می شود. مثلا یکی از اخبار همین روزها این بود که در سالی که اعلام می شود ما به خودکفایی در گندم رسیدیم، مشاهده می کنیم که از برخی مجاری گندم به کشور وارد می شود. واردات همزمان با خودکفایی قابل هضم نیست.

وی گفت: نکته بعد اینکه ما نیاز به یک عزم ملی در اقتصاد مقاومتی داریم. اگر عزم ملی ایجاد نشود در خرید کالای داخلی، کارخانجات ما یکی پس از دیگری تعطیل می شوند. همه قوا بایستی همسو و همساز باشند. اگر این اتفاق نیافتد، اقتصاد مقاومتی آن طور که باید پیش نمی رود.

علیرضا سلیمی در مورد علت اصلی مشکلات موجود در اقتصاد گفت: در بسیاری از موارد ما مشکلی در قانون نداریم. مثلا در بحث قاچاق کالا مگر ما قاون مبارزه با قاچاق کالا و ارز را نداریم که قانون بسیار محکمی هم است. ما در بحث کسب و کار، قانون رونق کسب و کار را داشتیم. همانطور که عرض کردم یک اراده عمومی و ملی نیاز است تا به افق هایی که در این بخش ها ترسیم شده است دست پیدا کنیم.

وی خاطر نشان کرد: یکی از مشکلاتی که امروز در کشور داریم این است که همه به دنبال این هستند که توپ را در زمین دیگری بیاندازند. اگر قرار باشد که به دنبال مقصر بگردیم تا ابد این بحث ها ادامه پیدا می کند. ما نیازمند اقدام توسط همه قوا هستیم. مجلس هم به نوبه خودش اگر خلا قانونی و یا مشکلی در این زمینه وجود دارد بایستی در جهت رفع آن اقدام کند. دولت و مجلس بایستی در این زمینه به یمدیگر کمک کنند و مشاوره بدهند.

این نماینده مجلس، اقتصاد مقاومتی را عینا مشابه قصه جنگ دانست و گفت: در جنگ چون همه به میدان آمدند، توانستیم در مقابل اجماع ابرقدرت ها مقاومت کنیم و اجازه ندهیم که آن ها اراده خودشان را بر ملت ما تحمیل کنند. الان هم همین طور است که در بحث اقتصادی، دشمن به واسطه تحریم ها می خواهد اراده خودش را بر ملت ما تحمیل کند. اگر همه به میدان بیاییم اجازه نخواهیم داد که دشمنان اراده خودشان را بر ما تحمیل کنند.



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.