۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۴۱۳۹۴ ۲۵ آذر ۱۳۹۶ - ۱۴:۳۲ دسته: تجارت و دیپلماسی
۰

بر اساس قانون جدید که در مجلس نمایندگان آمریکا به تصویب رسیده است، دولت آمریکا موظف است روند تأمین مالی خرید هواپیما از سوی ایران را شفاف سازی نماید. تصویب این قانون کار ایران در پیدا کردن منابع تأمین مالی خارجی برای خرید هواپیما را به مراتب دشوارتر می کند.

به گزارش مسیر اقتصاد نمایندگان مجلس آمریکا به تازگی قانونی را به تصویب رسانده اند که بر اساس آن دولت آمریکا موظف است فرآیند تأمین مالی خرید هواپیمای مسافربری از سوی ایران را به طور کامل شفاف سازی نماید.

در این قانون نمایندگان مجلس آمریکا وزارت خزانه داری این کشور را موظف کرده اند منابع تأمین مالی هواپیما از سوی ایران را شناسایی نماید و آن را به طور شفاف به مجلس گزارش دهد.

نمایندگان مجلس آمریکا و به طور خاص اعضای حزب جمهوری خواه بر این باور هستند که ایران با استفاده از هواپیماهای مسافربری قصد دارد فعالیت های تروریستی خود را توسعه دهد. از این رو در قانون جدید دولت موظف شده است از تقویت اقدامات تروریستی ایران در زمان خرید هواپیما جلوگیری نماید.

بر این اساس دولت آمریکا باید اطمینان حاصل کند که در فرآیند خرید هواپیما از سوی ایران فرد و یا نهادی که با فعالیت های تروریستی مرتبط است منتفع نمی شود.

نمایندگان مجلس آمریکا برای اینکه برخلاف متن برجام عمل نکرده باشند، تأکید کرده اند که در این قانون منعی برای خرید هواپیما از سوی ایران وضع نشده است اما لازم است روند خرید و تأمین مالی آن شفاف گردد و از تقویت فعالیت های تروریستی ایران جلوگیری شود.

بر اساس این قانون ایران در تأمین مالی خرید هواپیمای مسافربری با مشکلاتی مواجه خواهد شد؛ چراکه با وجود آن منابع تأمین مالی کننده جهانی با احتیاط بسیار بیشتری اقدام به همکاری با ایران در زمینه خرید هواپیما خواهند نمود.

گفتنی است تا پیش از تصویب این قانون نیز ایران در زمینه پیدا کردن منابع تأمین مالی جهانی در خرید هواپیما با مشکلاتی مواجه بوده است و تصویب این قانون در عمل تمامی مسیرهای ایران را مسدود خواهد کرد. کارشناسان معتقدند با وجود چنین قانونی تنها راه خرید هواپیما از سوی ایران خرید نقدی خواهد بود.

قانون شفاف سازی تأمین مالی خرید هواپیما از سوی ایران در مجلس نمایندگان آمریکا با ۲۵۲ رای موافق و ۱۶۷ رای مخالف به تصویب رسیده است. تمامی نمایندگان حزب جمهوری خواه مجلس نمایندگان به استثناء دو نفر به همراه ۲۳ نماینده دموکرات به تصویب این قانون رای مثبت داده اند.

منبع: واشنگتن اگزماینر



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.