۰۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۴۱۲۹۱ ۲۵ آذر ۱۳۹۶ - ۰۸:۲۱ دسته: تجارت و دیپلماسی، نظام های پرداخت
۰

ژاپن و کره جنوبی جهت کاهش هزینه‌های معاملات مالی، کاهش وابستگی به سیستم‌های پیام رسان مالی و حذف نقش اتاق‌های تسویه خارجی جهت تسریع در امور، اقدام به راه اندازی پیام رسان جایگزین سوئیفت مبتنی بر تکنولوژی بلاک‌چین نمودند.

به گزارش مسیر اقتصاد بانک‌های ژاپن و کره جنوبی در بیانیه‌ای در روز جمعه (۱۵ دسامبر) اعلام کردند که پروژه راه اندازی تکنولوژی بلاک‌چین را آزمایش کرده‌اند.

در خلال این پروژه طرفین به دنبال نقل و انتقال وجوه به طور روزانه و همراه با کاهش ۳۰ درصدی در هزینه معاملات هستند. ۶۱ بانک ژاپنی و بسیاری دیگر از بانک ها و مؤسسات مالی کره‌ای در این راه اندازی شرکت کرده‌اند.

ظرفیت عظیم بلاک‌چین جهت ایجاد تحول در نظام مالی

تکنولوژی بلاک‌چین دارای ظرفیت عظیمی جهت ایجاد تحول در نظام مالی است. در حال حاضر بانک‌ها و سایر مؤسسات مالی برای انجام معاملات مالی باید به مجموعه‌ای از اشخاص ثالث خارج از مؤسسه وابسته باشند. همچنین برای انجام معاملات بین المللی وضعیت نامطلوب است؛ چراکه اتاق‌های تسویه متعددی درگیر انجام فعالیت هستند. این منجر به تأخیر در فعالیت‌هایی نظیر انتقال پول می‌شود و هزینه‌های معاملات را سنگین می‌کند.

اگر آزمایش موفقیت‌آمیز باشد بانک‌ها قادر خواهند بود به زودی و در اوایل سال ۲۰۱۸ به مشتریان خود براساس بلاک‌چین ارائه خدمت کنند.

ماه گذشته نیز سه بانک بزرگ هند، سنگاپور و امارات متحده عربی برای طراحی یک پلتفرم پرداخت مبتنی بر بلاک‌چین جهت انجام معاملات بین المللی همکاری نمودند.

بلاک‌چین پایان دهنده عمر سوئیفت

تکنولوژی بلاک چین به دلیل دفتر کل توزیع شده (عملیات غیر متمرکز) و توانایی انجام معاملات مالی با کمترین هزینه ممکن، یک تهدید جدی برای سیستم‌های انتقال وجوه بین المللی است.

در میان این سیستم‌ها نیز بیشترین تهدید توسعه تکنولوژی بلاک‌چین، شامل پیام رسان مالی سوئیفت می‌شود که اکثریت معاملات جهانی را مدیریت می‌کند.

فعالیت‌های سوئیفت به صورت متمرکز بوده و در یک نقطه مشخصی قرار دارد. تکنولوژی بلاک چین نیز قادر است عملیات نقل و انتقال مالی بین المللی را به صورت غیر متمرکز فراهم کند. این بدان معنی است که بانک‌ها به طور مستقیم به یکدیگر در شبکه متصل می‌شوند و معاملات به طور مستقیم میان‌شان انجام می‌شود.

مزیت دیگر تکنولوژی بلاک چین در این است که امکان هک و حملات سایبری بر روی این تکنولوژی وجود ندارد و امنیت حفاظت از اطلاعات مشتریان را بسیار افزایش داده است. بر خلاف سوئیفت که از نظر بانک‌ها قدیمی، آهسته و مستعد انواع حملات سایبری و جاسوسی است.

منبع: آسیا نایکی و اینوستوپدیا



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.