۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۴۱۰۴۵ ۲۲ آذر ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۷ دسته: دولت و حکمرانی
۰

در طول سال های اخیر روسیه با تحریم های متعددی از سوی آمریکا و اروپا مواجه شده است؛ اما رویکرد این کشور در قبال تحریم ها کاهش اثرگذاری آن ها از طریق افزایش تبادلات تجاری و اقتصادی با دیگر کشورهای جهان و مقاوم سازی اقتصاد از این طریق بوده است.

به گزارش مسیر اقتصاد از سال ۲۰۱۴ میلادی و با شروع بحران بین کشورهای روسیه و اوکراین، کشورهای اروپایی و آمریکا تحریم های متعددی را علیه کشور روسیه وضع نموده اند.

در طول سال جاری نیز در کشور آمریکا مسئله مداخله کشور روسیه در جریان انتخابات آمریکا مطرح شده است. مطرح شدن این مسئله موجب شد تحریم های متعدد دیگری از سوی آمریکا علیه روسیه وضع گردد. علاوه بر این انتظار می رود با ادامه تحقیقات در این زمینه در آینده نیز آمریکا تحریم های متعدد دیگری علیه روسیه وضع نماید.

تعداد زیادی از قوانین تحریمی آمریکا علیه روسیه از ابتدای سال آینده میلادی آغاز می شوند و روسیه قصد دارد تا پیش از آن خود را برای مقابله با این تحریم ها آماده نماید.

بی اثر کردن تحریم های آمریکا راهبرد روسیه در مقابله با آمریکا

در چنین شرایطی کشور روسیه راهبرد خود را کاهش وابستگی به آمریکا و جلوگیری از اثرگذاری این تحریم ها قرار داده است و به هیچ عنوان حاضر نیست در سیاست های خارجی خود تغییری ایجاد نماید.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه در سخنان خود همواره بر ضرورت کاهش اثرگذاری تحریم های آمریکا تأکید کرده است و راهبردهایی همچون خرید گسترده طلا را در دستور کار قرار داده است. همچنین دیگر راهبرد پوتین برای آماده کردن روسیه در جنگ بزرگ با آمریکا، افزایش تولیدات دفاعی و نظامی بوده است.

در حال حاضر اقتصاد کشور روسیه از وضعیت رکودی خارج شده و نرخ رشد اقتصاد این کشور مثبت شده است. این کشور همچنین با وجود نیاز به درآمدهای نفتی، به تازگی با کشورهای عضو اوپک در زمینه تمدید قرارداد کاهش سقف تولید به توافق رسیده است.

افزایش تبادلات اقتصادی و تجاری با کشورهای منطقه راهبرد اصلی روسیه

راهبرد اصلی روسیه در راستای بی اثر کردن تحریم های آمریکا افزایش نفوذ و اثرگذاری در کشورهای منطقه از طریق توافقات تجاری و اقتصادی است.

به طور خاص کشور روسیه توجه ویژه ای به کشورهای خاورمیانه دارد. موفقیت این کشور در جنگ داخلی سوریه موجب شد جایگاه این کشور تقویت شود. کارشناسان بین المللی معتقدند هرچه جایگاه روسیه در منطقه خاورمیانه تقویت شود، احتمال وضع و اجرایی نمودن تحریم های گسترده آمریکا علیه این کشور کاهش می یابد.

در همین راستا کشور روسیه در ماه های اخیر تواففات تجاری و اقتصادی متعددی با کشورهای منطقه منعقد کرده است که ازجمله آن ها می توان به همکاری این کشور با کشورهای عربستان و مصر اشاره کرد. علاوه بر این روسیه قصد دارد در کشور لیبی نیز حضور خود را گسترده تر نماید و جایگاه خود در این کشور را نیز تقویت نماید.

همکاری گسترده با کشورهای شرق آسیا برنامه دیگر روسیه برای کاهش اثرگذاری تحریم ها

یکی دیگر از برنامه هایی که به طور خاص بعد از تحریم روسیه از سوی کشورهای اروپایی مورد توجه این کشور قرار گرفته است، بهبود روابط اقتصادی و تجاری با کشورهای شرق آسیا بوده است.

در طول سال های اخیر با وجود تحریم های مالی روسیه، تبادلات تجاری این کشور با کشور چین رشد قابل توجهی داشته است. علاوه بر این دو کشور روسیه و چین در این مدت توافقات اقتصادی و تجاری متعددی در زمینه هایی همچون تجارت نفت و گاز، سرمایه گذاری مشترک در بهبود زیرساخت های ارتباطی در قالب جاده ابریشم جدید چین و همچنین حذف دلار از مبادلات تجاری خود منعقد نموده اند.

اقدام دیگر روسیه برای تقویت جایگاه خود و کاهش اثرگذاری تحریم های آمریکا، حمایت از کره شمالی در زمینه تقابل این کشور با آمریکا بوده است. در این زمینه نیز چنانچه روسیه بتواند خود را به عنوان بازیگری اثرگذار نشان دهد، قدرت آمریکا در اعمال تحریم های گسترده علیه این کشور کاهش خواهد یافت.

برگرفته از: اویل پرایس



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.