۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۴۰۲۱۲ ۱۴ آذر ۱۳۹۶ - ۱۳:۳۰ دسته: تولید، سیاست صنعتی کارشناس: میرهادی رهگشای
۰

بخش ساختمان به عنوان یک لوکوموتیو اقتصادی از اهمیت زیادی در سند استراتژی صنعتی بریتانیا برخوردار است؛ یکی از مهم ترین برنامه ها در این سند، مشارکت گسترده دولت برای تسهیل ساخت منازل مسکونی ارزان قیمت است.

به گزارش مسیر اقتصاد هفته گذشته وزارت کسب و کار بریتانیا استراتژی صنعتی این کشور را منتشر کرده است.

در گزارش قبل اشاره شد که این سند ۲۵۵ صفحه ای در واقع چشم انداز بلندمدت اقتصاد مدنظر دولت بریتانیاست و نشان می دهد این کشور در سال های آتی چه برنامه هایی برای افزایش قدرت اقتصادی خود دارد.

نقش و جایگاه مردم در استراتژی صنعتی بریتانیا

یکی از اهداف اصلی استراتژی صنعتی بریتانیا بهبود وضعیت اقتصادی مردم از طریق افزایش قدرت خرید و درآمد آن ها عنوان شده است.

در سند استراتژی صنعتی بریتانیا عنوان شده است که در حال حاض نیز این کشور یکی از موفق ترین بازار کارها در سراسر جهان را دارد؛ به طوریکه نرخ بیکاری در پایین ترین میزان خود در طول تاریخ قرار دارد و از نظر مهارتی نیز نیروی کار این کشور در سطح بالایی قرار دارند.

اما این کشور به طور خاص برنامه هایی را با هدف بهبود شرایط و افزایش سطح توانایی مردم و نیروی کار و همچنین فراهم کردن شرایط اشتغال بیشتر و بهتر در قالب استراتژی صنعتی در نظر گرفته است که برخی از آن ها عبارتند از:

  • راه اندازی نظام آموزش فنی که بتواند بهترین مدل در سطح دنیا باشد؛
  • بهبود سطح توانمندی مهندسی و فناوری و رفع نقص های دانشی این حوزه از طریق سرمایه گذاری ۴۰۶ میلیون پوندی؛
  • راه اندازی برنامه ارتقاء سطح توانمندی مردم و نیروی کار با سرمایه گذاری ۶۴ میلیون پوندی.

اهمیت بخش زیرساخت در استراتژی صنعتی بریتانیا

به طور خاص بخش توسعه زیرساخت ها و ساختمان از اهمیتی ویژه در استراتژی صنعتی بریتانیا برخوردار است به طوریکه یکی از اهداف اصلی این سند سیاستی بهبود گسترده در زمینه توسعه زیرساخت های کشور بریتانیاست.

در این سند سیاستی اشاره شده است که سرمایه گذاری در حوزه زیرساخت عمدتا بلندمدت است و به حجم گسترده ای از منابع نیاز دارد. از این رو کمک به توسعه بخش زیرساخت یکی از بهترین و مهمترین روش های اثرگذاری دولت در اقتصاد محسوب می شود. بخش هایی همچون مسکن، حمل و نقل و زیرساخت های ارتباطی به طور ویژه در این بخش مورد توجه قرار گرفته اند.

به طور خاص ساخت منازل مسکونی و حتی ساختمان های تجاری ارزان قیمت با مشارکت و یا تسهیل گری دولت به عنوان یک بخش لوکوموتیوی اقتصاد یکی از برنامه هایی است که در استراتژی صنعتی بریتانیا مورد توجه قرار گرفته است.

جزئیات برنامه دولت در این حوزه به شرح زیر است:

  • افزایش ۳۱ میلیارد پوندی سرمایه «صندوق سرمایه گذاری بهره وری ملی» برای سرمایه گذاری در بخش های حمل و نقل، مسکن و زیرساخت های دیجیتالی؛
  • حمایت از تولید وسایل نقلیه برقی از طریق سرمایه گذاری ۴۰۰ میلیون پوندی مخصوص تغییر ساختاری زیرساخت های ارتباطی؛
  • افزایش یک میلیارد پوندی میزان سرمایه در نظر گرفته شده برای توسعه زیرساخت های دیجیتالی شامل ۱۷۶ میلیون پوند در توسعه فناوری ۵G و ۲۰۰ میلیون پوند برای ارتقاء فناوری های اینترنت سیمی.

توجه ویژه به بهبود محیط کسب و کار در استراتژی صنعتی بریتانیا با تمرکز بر حوزه های خاص

در استراتزی صنعتی کشور بریتانیا دولت این کشور توجه ویژه ای به بهبود شرایط فضای کسب و کار معطوف داشته است. به طور خلاصه هدف عنوان شده در این بخش تبدیل کردن فضای کسب و کار بریتانیا به بهترین و مناسب ترین محیط برای ایجاد و رشد یک فعالیت اقتصادی است.

اما در عین حال در سند استراتژی صنعتی کشور بریتانیا بر چند حوزه خاص از صنایع تمرکز شده و حمایت های دولتی و مشارکت در تحقیق و توسعه در وحله اول مخصوص این بخش های اقتصادی خواهد بود.

برخی از برنامه های دولت در این حوزه به شرح زیر هستند:

  • حمایت خاص از ۴ بخش صنعتی شامل صنعت ساختمان، صنعت خودروسازی، صنعت هوش مصنوعی و علوم زیستی. در حمایت های دولتی و تعریف پروژه های مشترک دولت با بخش خصوصی این بخش ها در اولویت قرار خواهند گرفت؛
  • اختصاص ۲۰ میلیارد پوند برای حمایت از فناوری های با ظرفیت بالا و نوآورانه شامل ایجاد صندوق سرمایه گذاری ۲.۵ میلیارد پوندی در بانک کسب و کار بریتانیا؛
  • حمایت از شرکت های کوچک و متوسط با تدوین برنامه های بازبینی و ارائه طرح های جدید.

همکاری با نهادهای ملی و محلی برای ایجاد یک جامعه موفق

یکی از اهداف اصلی عنوان شده در استراتژی صنعتی بریتانیا ایجاد یک جامعه موفق است. در همین راستا دولت بریتانیا اعلام کرده است قصد دارد با صنایع، مجامع علمی و نهادهای مدنی همکاری داشته باشد.

در این سند عنوان شده است کشور بریتانیا دارای یک میراث غنی است و فعالین جامعه این کشور رهبران کسب و کار ها در سطح جهان هستند و نقش قابل توجهی به تحقق اهداف اقتصادی کشور دارند. از این رو گام برداشتن در راستای بهبود شرایط نهادها و جامعه یکی از برنامه های اصلی استراتژی صنعتی بریتانیاست.

علاوه بر این تدوین برنامه ها و راهبردهای مخصوص برای قسمت های مختلف کشور بریتانیا با همکاری نهادهای محلی هر بخش نیز در استراتژی صنعتی بریتانیا مورد تأکید قرار گرفته است.

برخی از سیاست های استراتژی صنعتی بریتانیا در این حوزه به شرح زیر است:

  • تدوین استراتژی های صنعتی در سطح محلی برای بهبود شرایط اقتصاد بخش های مختلف کشور بریتانیا؛
  • اختصاص بودجه ۱.۷ میلیارد پوندی در قالب صندوق تحول شهری به منظور سرمایه گذاری در توسعه حمل و نقل درون شهری در بخش های مختلف بریتانیا؛
  • راه اندازی آزمایشی طرح پرداخت مشوق به معلمان با بودجه ۴۲ میلیون پوندی به منظور حمایت از انجام پروژه های پژوهشی در بخش های مهم و با اولویت که به آن ها توجه نمی شود.

شورای مستقل استراتژی صنعتی بر اجرای صحیح آن از سوی دولت نظارت می کند

در نهایت به منظور رصد اجرای مناسب موارد مطرح شده در استراتژی صنعتی بریتانیا از سوی دولت این کشور، نهادی مستقل با عنوان شورای مستقل استراتژی صنعتی از سال آینده میلادی شروع به کار خواهد کرد.

این نهاد وظیفه دارد دولت را در زمینه اجرای صحیح استراتژی صنعتی بریتانیا راهنمایی نماید و برای رصد موفقیت ها شاخص های مناسبی طراحی نماید.

منبع: سایت دولت بریتانیا



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.