۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۳۹۹۳۶ ۱۳ آذر ۱۳۹۶ - ۱۳:۳۴ دسته: تجارت و دیپلماسی
۰

رئیس کل بانک مرکزی گفت: در مذاکرات با نماینده چین بر ضرورت گسترش همکاری های بانکی بین دو کشور، کاهش وابستگی به دلار و تکیه بر ارزهای محلی در مبادلات تجاری، به عنوان راهکاری برای گسترش تجارت تأکید شده است.

به گزارش مسیر اقتصاد ولی‌اله سیف رئیس کل بانک مرکزی  دیروز در دیدار با چن یوآن، معاون کنفرانس مشورتی سیاسی چین با اشاره به سفر اخیر خود به چین و مذاکره با مقامات بانکی آن کشور ابراز امیدواری کرد موانع موجود در مسیر توسعه روابط بانکی ایران و چین به زودی مرتفع شود.

انجام مذاکرات با چین جهت استفاده از ارزهای ملی

رئیس کل بانک مرکزی با تشریح اقدامات اخیر ایران در خصوص انعقاد پیمان‌های پولی دوجانبه در راستای کاهش وابستگی به دلار گفت: پیمان پولی دوجانبه ریال و یوآن نقش مهمی در گسترش تبادلات تجاری و بانکی بین ایران و چین خواهد داشت و در این خصوص مذاکراتی با رئیس کل بانک مرکزی چین انجام شده است.

وی افزود: تجربیات و تلاش‌های چین در خصوص جهان‌روا کردن یوآن می تواند الگوی خوبی برای سایر کشورها باشد، ما نیز اقدامات خوبی در خصوص کاهش وابستگی به دلار انجام داده‌ایم.

ایجاد واحد پولی مشترک راهکار عادلانه کردن سیستم پرداخت بین‌المللی

چن یوآن نیز با تأکید بر اینکه کاهش روابط بانکی ایران و چین به دلیل تحریم‌های بانکی ایران رخ داده است، گفت: توسعه روابط بانکی پیش‌نیاز افزایش تعامل بین دو کشور است.

چن یوآن با انتقاد از ناعادلانه بودن سیستم پرداخت بین‌المللی گفت: اگر حاکمیت گروهی از کشورهای توسعه یافته در ابزارهای پرداخت بین‌الملل را از بین ببریم وضعیت بهتری خواهیم داشت که این امر مستلزم برنامه‌ریزی و اقدامات جدی سایر کشورهاست.

وی افزود: همچنین با استفاده از تجربیات شکل‌گیری یورو می توان واحد پولی مشترک بین کشورها ایجاد کرد که در انحصار کشوری خاص نباشد و تا آن زمان بایستی از ظرفیت‌های موجود برای گسترش روابط بانکی استفاده کنیم[۱].

ضرورت اقدام عملی در کنار تأکید بر استفاده از ارزهای ملی

در جریان سفر بیست‌و‌سوم شهریورماه رئیس کل بانک مرکزی و هيئت بانکی ایران به چین نیز تسویه پولی و استفاده از ارزهای ملی در روابط میان دو کشور و ارائه خدمات جامع بانکی مورد بحث قرار گرفته بود؛ اما هنوز نتایج آن مشخص نیست.

گفتنی است چین طی سال‌های اخیر اقدامات قابل توجهی را در تعامل با کشورهای مختلف به ویژه کشورهای منطقه پیگیری نموده است تا بتواند از این طریق، دلار را از تجارت خود حذف نماید.

این کشور همچنین اخیرا، بخشی از مبادلات نفتی خود با کشورهای مختلف را تنها از طریق یوآن انجام می دهد که اقدام مهمی در زمینه کاهش وابستگی به دلار است.

ضروری است بانک مرکزی ایران نیز با توجه به تجربیات موفق انعقاد پیمان‌های پولی دوجانبه، به طور عملی نیز استفاده از ارزهای ملی را در دستور کار خود قرار دهد تا بدین طریق وابستگی به ارزهای جهان‌روایی از قبیل دلار و یورو کاهش یابد.

پینوشت:

[۱] بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران کد مطلب: ۱۷۱۷۲



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.