۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۳۹۷۶۰ ۱۳ آذر ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۹ دسته: حمل و نقل
۰

آخوندی وزیر راه و شهرسازی با حضور در یک برنامه زنده تلویزیونی درباره خط آهن چابهار به زاهدان، گفت: این ریل با طول بیش از ۶۰۰ کیلومتر با ۴ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در دست ساخت است.

به گزارش مسیر اقتصاد عباس آخوندی شنبه شب در برنامه زنده تلویزیونی «اقیانوس» با بیان این که بندر چابهار تنها بندر اقیانوسی کشور است، گفت: این بندر از نظر استراتژیک برای کشور بسیار حائز اهمیت بوده و با توجه به اینکه تنها بندر خارج از تنگه هرمز ایران است، وجود آن برای حیات اقتصادی کشور بسیار مهم است.

چابهار دروازه ایران به شبه قاره هند

وزیر راه و شهرسازی، چابهار را دروازه ایران به شبه قاره هند و جنوب ذکر و عنوان کرد: این بندر محل تلاقی تمدن ایران و شبه قاره محسوب می‌شود و باید به مشابهت‌های اقتصادی این دو تمدن توجه ویژه‌ای داشت.

آخوندی ادامه داد: هند علی‌رغم جمعیت فراوانی که دارد رشد اقتصادی بسیار زیادی در سال‌های اخیر داشته و برای این کشور، چابهار بهترین دروازه ورود به شمال محسوب می‌شود؛ به همین جهت پیمان سه‌جانبه ایران، افغانستان و هند را در خصوص این بندر به امضا رسانده‌ایم.

تعامل چابهار با بندر گوادر پاکستان

وی با بیان اینکه بندر چابهار می‌تواند تعامل خوبی نیز با بندر گوادر پاکستان داشته باشد، اظهار داشت: ما می‌توانیم از طریق بندر چابهار به پاکستانی‌ها برای تردد از دالان ایران برای دستیابی به کشورهای شمال آسیا کمک کنیم؛ از همین رو در مراسم بهره‌برداری از فاز یک بندر چابهار، از وزرای کشورهای پاکستان، هند، افغانستان، عمان و عراق دعوت کرده‌ایم تا در مراسم حضور داشته باشند.

افتتاح بندر شهید بهشتی در راستای تاکید رهبری بر توسعه سواحل مکران

وزیر راه و شهرسازی گفت: رهبر معظم انقلاب در ۱۰ سال گذشته همواره تأکید زیادی بر توسعه سواحل مکران داشته است که در حال حاضر با افتتاح بندر شهید بهشتی، ما به بخشی از سیاست‌های توسعه سواحل مکران، جامعه عمل پوشاندیم.

آخوندی خاطرنشان کرد: بندر چابهار صرفاً برای تخلیه و بارگیری کالا در نظر گرفته نشده است، بلکه منطقه‌ای است که در زمینه تولید و ایجاد فضاهای بزرگ تولیدی همچون پتروشیمی و فولاد نیز حائز اهمیت بوده و بخش گردشگری هم در این بندر مورد توجه واقع شده است.

وی پروژه بزرگتر از توسعه بندر چابهار را احداث خط آهن چابهار – زاهدان دانست و گفت: این ریل با طول بیش از ۶۰۰ کیلومتر با ۴۰۰۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در دست ساخت است.[۱]

لزوم اولویت دادن به راه آهن چابهار – زاهدان – سرخس

این سخنان در حالی مطرح می شود که محور ترانزیتی چابهار – زاهدان – سرخس که تنها زیرساخت ایزوله برای حمل کالاهای ترانزیتی کشورهای محصور در خشکی آسیای میانه به آب های آزاد به شمار می آید، پس از گذشت ۷ سال از شروع عملیات اجرایی آن به دلیل تخصیص قطره چکانی بودجه های دولتی تنها حدود ۲۵ درصد پیشرفت در قطعه اول آن (قطعه چابهار – زاهدان که معادل ۴۰ درصد از کل مسیر است) داشته و همچنان معطل تخصیص اعتبارات دولتی مانده است.[۲]

با توجه به بودجه قابل توجه مورد نیاز برای راه اندازی این خط ریلی استراتژیک که باعث شده تکمیل آن با تاخیر چندین ساله مواجه شود، لازم است دولت علاوه بر قرار دادن این پروژه در اولویت تخصیص بودجه، زمینه اجرای آن را از طریق قراردادهای BOT فراهم نماید؛ در واقع از آنجا که این پروژه سودده است، مردم و بخش خصوصی مایل خواهند بود در صورت ایجاد سازوکارهای لازم، در آن سرمایه گذاری نمایند.

پینوشت:

[۱]: خبرگزاری مهر کد خبر: ۴۱۶۱۱۱۵

[۲]: خبرگزاری مهر کد خبر: ۴۱۵۹۷۰۵



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.