۰۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۳۹۵۷۹ ۱۱ آذر ۱۳۹۶ - ۱۵:۲۵ دسته: پیمان پولی دوجانبه، تجارت و دیپلماسی
۰

تجارت میان چین و روسیه در ۹ ماهه اول سال ۲۰۱۷ به میزان ۶۱.۶ میلیارد دلار رسیده است. دو کشور به دنبال افزایش استفاده از ارزهای ملی در تجارت با یکدیگر هستند.

به گزارش مسیر اقتصاد به گفته ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، حجم تجارت میان روسیه و چین در حال رشد است و در ۹ ماهه اول سال ۲۰۱۷ به ۶۱.۶ میلیارد دلار رسیده است.

پوتین در دیدار با لی‌که‌چیانگ، نخست وزیر چین گفته است: «رشد تجارت دوجانبه بین دو کشور قابل ملاحظه است. من اطمینان دارم که در سال جاری ما به تجارت ۶۶ میلیارد دلاری که از پیش به عنوان هدف در نظر گرفته شده بود، دست خواهیم یافت و در سال های آتی نیز به روند افزایش تبادلات تجاری ادامه خواهیم داد.»

طبق گفته رئیس جمهور روسیه، دو کشور ارتباطات تجاری گسترده ای با یکدیگر برقرار کرده اند که به طور کامل با سطح همکاری استراتژیک آن ها تطابق دارد. دو کشور چین و روسیه هدف خود را رساندن سطح تجارت به ۸۰ میلیارد دلار تا سال ۲۰۱۸ و ۲۰۰ میلیارد دلار تا سال ۲۰۲۰ اعلام کرده‌اند.

دیمیتری مدودف، نخست وزیر روسیه نیز در سخنانی گفته است دو کشور اتخاذ قوانینی را در تجارت دوجانبه مد نظر دارند که موجب تسهیل تبادلات تجاری و افزایش آن ها شود. استفاده از ارزهای ملی در تجارت و حذف ارز واسط در پرداخت های میان دو کشور یکی از اقدامات اصلی روسیه و چین در این زمینه است.

در سال ۲۰۱۴ بانک های مرکزی روسیه و چین یک پیمان پولی سه ساله به ارزش ۲۵ میلیارد دلار را به منظور استفاده از یوآن و روبل در تجارت منعقد کرده اند. هدف از این پیمان افزیش سطح تجارت و کاهش وابستگی به دلار و یورو بوده است.

اسبر بانک یکی از بزرگترین بانک های روسیه، اولین بانکی بود که شروع به صدور ضمانت‌نامه های اعتباری به یوآن چین نمود. چین و روسیه همچنان به دنبال گسترش پیمان پولی میان خود هستند تا استفاده از ارزهای ملی در تبادلات با یکدیگر را افزایش دهند.

همچنین در ماه می امسال دو کشور یک صندوق سرمایه گذاری روسی- چینی را به ارزش ۶۸ میلیارد یوآن برای توسعه سرمایه‌گذاری، تجارت و همکاری های علمی راه اندازی کرده اند.

منبع: راشاتودی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.