۰۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۳۹۲۷۵ ۰۷ آذر ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۶ دسته: پول و بانک
۰

ظهور بیت کوین و دیگر پول های الکترونیکی در سال های اخیر نقص های موجود در نظام مالی جهانی را نمایان ساخته است؛ کارشناسان معتقدند رشد پول های الکترونیکی موجب کنار رفتن ارزهای بدون پشتوانه همچون دلار آمریکا در تبادلات مالی جهانی خواهد شد.

به گزارش مسیر اقتصاد در طول سال های اخیر پول های الکترونیکی و به طور خاص به طور گسترده ای مورد استقبال مردم جهان قرار گرفته است. استفاده مردم از پول های الکترونیکی در پرداخت ها موجب شده است این پول ها سهمی قابل توجه از مبادلات تجاری مردم به خود اختصاص دهند.

افزایش قابل توجه قیمت بیت کوین در پی استقبال مردم

استقبال مردم به خرید گسترده بیت کوین و دیگر پول های الکترونیکی به منظور استفاده از آن ها در مبادلات و همچنین نگهداری از دارایی های خود موجب شده است در ماه های اخیر روند افزایش قیمت این پول های الکترونیکی بسیار قابل توجه باشد.

به طور خاص قیمت بیت کوین در روز های اخیر افزایش قابل توجهی داشته و حتی مرز ۱۰ هزار دلار را نیز پشت سر گذاشته است.

روند صعودی قیمت بیت کوین ادامه خواهد داشت

در حال حاضر قیمت بیت کوین و دیگر پول های الکترونیکی روندی نوسانی دارد. از طرف دیگر میزان افزایش قیمت آن ها به قدری چشمگیر بوده که برخی معتقدند در حال حاضر حباب قیمتی در بازار آن ها وجود دارد.

اما با نگاهی به تحولات بین المللی می توان دریافت در یک دوره بلندمدت قیمت بیت کوین حتما صعودی خواهد بود و انتظار می رود به زودی قیمت آن به بیش از ۲۵ هزار دلار نیز برسد.

دیگر واحدهای پولی الکترونیکی نیز توانسته اند سهمی قابل توجه از بازار مبادلات جهانی به خود اختصاص دهند اما در حال حاضر هیچ واحد پولی قابلیت رقابت با بیت کوین را ندارد.

هزینه تولید هر بیت کوین ۲ هزار دلار است

در حال حاضر ارزهای بدون پشتوانه همچون دلار، توسط بانک های مرکزی و به هر میزانی که بخواهند منتشر می شود. اما برخلاف آن ها خلق و انتشار بیت کوین سازوکار مشخصی دارد و برای آن نیاز به انجام داده کاوی در فضای اینترنت است که به آن «معدن کاری» گفته می شود.

در حال حاضر عملیات لازم برای تهیه یک بیت کوین جدید در اینترنت در حدود ۲ هزار دلار ارزیابی شده است. اما به دلیل تقاضای گسترده این پول الکترونیکی قیمت آن در بازارهای جهانی به مراتب بالاتر از این رقم است.

نقض پول های بدون پشتوانه با ظهور بیت کوین نمایان شده است

کارشناسان معتقدند انتشار پول های بدون پشتوانه از سوی بانک های مرکزی جهان و به طور خاص آمریکا موجب شده است نظام پولی جهانی کارایی خود را از دست بدهد. ظهور بیت کوین و افزایش قیمت گسترده آن به خوبی نشان می دهد که نظام پولی ارزهای بدون پشتوانه توانایی رقابت با بیت کوین را ندارند و در آینده نیز نخواهند داشت.

حضور این پول های الکترونیکی همچون بیت کوین و افزایش قیمت گسترده آن ها در طول سال های اخیر به خوبی نقص های ارزهایی همچون دلار آمریکا را نشان داده است.

رواج پول های الکترونیکی موجب کنار گذاشته شدن دلار و دیگر ارزها از مبادلات جهانی خواهد شد و بانک های مرکزی و دولت ها نمی توانند از این روند جلوگیری نمایند.

رواج بیت کوین نظام پولی جهان را متحول کرده است

کارشناسان نظام مالی بین الملل معتقدند بیت کوین یک پول کامل است و توانسته است در مدتی کوتاه نظام پولی جهان را با تحولی گسترده مواجه نماید.

ظهور بیت کوین واحدهای پولی بدون پشتوانه همچون دلار را کنار زده و موجب کاهش قدرت بانک های مرکزی جهان شده است.

بسیاری از کارشناسان معتقدند بانک های مرکزی کشورهای توسعه یافته در سال های اخیر سیاست های مناسبی را درپیش نگرفته اند و موجبات عدم تعادل را در بازارهای جهانی پدید آورده اند. از این رو تحول نظام پولی جهان و کنار رفتن بانک های مرکزی و ظهور بیت کوین برای نظام پولی جهانی مثبت ارزیابی می شود.

بانک های مرکزی توانایی جلوگیری از خرد شدن ارزهایشان را ندارند

در حال حاضر ارزهای جهانی همچون دلار آمریکا در حال خرد شدن توسط بیت کوین هستند. با اینحال بانک مرکزی آمریکا و همچنین دیگر بانک های مرکزی جهان توانایی جلوگیری از این روند را ندارند. حتی دولت ها نیز نمی توانند برای جلوگیری از این روند اقدامی انجام دهند.

منبع: راشا تودی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.