۰۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۳۸۶۹ ۳۱ شهریور ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۴ دسته: تولید
۱

ابوالفضل ابوترابی نماینده دهمین دوره مجلس شورای اسلامی ضمن اشاره به انجام پروژه های اقتصاد مقاومتی در نجف آباد با سرمایه گذاری ۳۰۰ میلیارد تومانی مردم گفت: اگر ما هنر داشته باشیم که نقدینگی داخل را که ۱۰۰۰ هزار میلیارد تومان است جذب کنیم، اصلا نیازی به سرمایه گذاری خارجی نداریم.

ابوالفضل ابوترابی نماینده دهمین دوره مجلس شورای اسلامی از شهرستان نجف آباد استان اصفهان و دبیر دوم کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس در گفتگو با مسیر اقتصاد ضمن بیان مسائلی در مورد اقتصاد مقاومتی، نجف آباد اصفهان را به عنوان نمونه موفق اقتصاد مقاومتی در سطح کشور دانست.

ابوترابی در مورد مهمترین اولویت کشور برای تحقق اقتصاد مقاومتی گفت: باید به مردم ایمان داشته باشیم و بتوانیم اعتماد مردم را جلب کنیم و نقدینگی بسیار زیادی که در کشور وجود دارد را به طرف تولید و اشتغال سمت و سو دهیم. وقتی ما می بینیم که پالایشگاه ظرف ۵ دقیقه به فروش می رسد، نگاهی که ما به خارجی ها برای سرمایه گذاری داریم، نگاه اشتباهی است. اگر ما همین ۱۰۰۰ هزارمیلیارد تومان نقدینگی داخل کشور را بتوانیم از طریق سرمایه گذاری در بورس مثل پالایشگاه جذب کنیم، دیگر نیازی نیست که نگاه مان برای سرمایه گذاری به دست دشمن و خارجی ها باشد.

وی افزود: اگر ما هنر داشته باشیم که نقدینگی داخل را که ۱۰۰۰ هزار میلیارد تومان است جذب کنیم، اصلا نیازی به سرمایه گذاری خارجی نداریم؛ منتهی چون ضعف در بحث سرمایه گذاری داخلی ضعف داریم، نگاه مان به دشمن و سرمایه گذار خارجی است.

نماینده مجلس درباره وظیفه مجلس در اقتصاد مقاومتی گفت: اولا مجلس بایستی نگرشش را درست کند. مجلسی که نگاهش به دست خارجی هاست و به توان داخلی ایمان ندارد نمی تواند راس امور اقتصاد مقاومتی باشد. لذا اولا مجلس باید نگاه به داخل داشته باشد؛ دوما ملزومه اقتصاد مقاومتی این است که قوانین دست و پا گیر را اصلاح کنیم و مقدمات حضور مردم را در بحث مسائل اقتصادی فراهم کنیم. در مورد بانک ها هم که امروز بلای تولید شده اند، بایستی اصلاحاتی انجام بشود که کشور از رباخواری نجات پیدا کند، در واقع قانون نظام بانکی باید اصلاح گردد.

ابوترابی ضمن اشاره به فعال سازی و جهت دهی نقدینگی زیادی که در کشور است به سمت تولید، گفت: اصلاح نظام بانکی، اصلاح پذیره نویسی و حذف بوروکراسی موجود در کشور از مهمترین اولیویت های مجلس شورای اسلامی است.

دبیر دوم کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس در خصوص عملکرد دولت در اقتصاد مقاومتی ضمن بیان اینکه اقدامی از دولت که در راستای اقتصاد مقاومتی باشد نمی توانم نام ببرم، افزود: ما متاسفانه هم در قراردادهای نفتی نگاه مان به دشمن است و هم در سرمایه گذاری خارجی. ما وقتی هنر جذب سرمایه گذار داخلی را نداریم و آن ها در حال سرمایه گذاری در خارج هستند، چگونه می توانیم سرمایه گذار خارجی را جذب کنیم؟

وی خاطرنشان کرد: نتیجه اعتماد به مردم، موفقیت و پیروزی است و نتیجه اعتماد به دشمن، خواری.

نماینده شهرستان نجف آباد در خصوص وضعیت این شهرستان در جهت عمل به سیاست های اقتصاد مقاومتی گفت: ما در نجف آباد اصفهان کارهایی را با نگاه به درون و جذب سرمایه های داخل شهرستان به عنوان الگو انجام دادیم که در کشور بی نظیر هستند. از جمله این کارها می توان پروژه سهام دار شدن مردم در فاضلاب نجف آباد را نام برد که بالغ بر ۳۰۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری است؛ مردم نجف آباد آمدند و سهام دار پروژه فاضلاب شدند و با پولی که از مردم و کمک دولت بود توانستیم این پروژه عظیمی که ۲۰ سال متوقف شده بود را فعال کنیم و در حال حاضر این کار با سرعت بسیار خوبی در حال انجام است.

وی از پروژه عظیم ریل باس به عنوان یکی از این اقدامات که با نگاه به درون و توسط بخش خصوصی، شهرداری ها، مردم و دولت انجام شده است نام برد و ادامه داد: ریل باس یک کار بسیار بزرگی است که از نجف آباد تا اصفهان به طول ۳۰ کیلومتر است و بالغ بر ۱۲۰۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری است. ۶ شهرداری در طول مسیر، بخش خصوصی و همچنین دولتی دست به دست هم دادند و کارها در حال پیشروی است.

وی افزود: پروژه ایجاد شهرک صنعتی خصوصی ۷۰ میلیارد تومانی با نگاه به درون و فعال سازی بخش خصوصی یکی دیگر از این موارد است. در رابطه با بحث شهرک صنعتی، شرکتی به نام شرکت حکایت از صنعت ثبت کردیم و سهام داران آن دیگر شهرک های صنعتی در منطقه هستند که شامل ۷۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری است؛ تا این لحظه زمین را تحویل گرفتند و جاده کشی و خدمات دیگری از جمله آب، برق، گاز و مخابرات در حال انجام شدن است؛ در حال واگذاری به متقاضیان شهرک صنعتی است.

ابوترابی به دیگر پروژه های نجف آباد در اقتصاد مقاومتی نیز اشاره کرد و افزود: ساخت دفتر دائمی نماینده با نگاه به درون و با حداقل بودجه به صورت الگوی کشوری و پروژه احداث جاده ۱۶ کیلومتری بدون اینکه ریالی از دولت کمک گرفته شده باشد با نگاه به درون و فعال سازی بخش خصوصی، از دیگر اقدامات انجام شده در این شهرستان است.

وی در خصوص قابلیت الگوبرداری از کارهای انجام شده در این شهرستان گفت: وقتی بنده می گویم باید مردم را فعال کنید منظورم این است؛ وقتی خودمان در بخش اعلایش این کار را در شهرستان انجام داده ایم می توانیم در سطح کشور هم بزرگ ترین پروژه ها را انجام دهیم. ما ادعا داریم پروژه هایی که در شهرستان نجف آباد انجام داده ایم، قابل تعمیم به کل کشور است و می تواند الگوی کشوری باشد و حاضر هستیم تمام تجربیات خود را در این زمینه در اختیار مردم قرار بدهیم.

وی در پایان گفت: این پروژه هایی که برای مردم نجف آباد انجام داده ایم تبدیل به آرزو برای آن ها شده بود که ما با کمک گرفتن و مشارکت مردم و بخش خصوصی توانستیم آن ها را در مدت حدود ۴ سال انجام بدهیم.

  1. باسلام

    مطلب جالبی را آقای ابوترابی مطرح نمودند اما یک سوال این است که آیا آقای ابوترابی با ورود سرمایه و جذب آن که می تواند در ارتقاء امنیت منجر شود مخالفتی دارند و نقش سرمایه گذاری خارجی در گسترش روابط ایران با دیگر کشورها و گسترش انقتلاب را کم رنگ ارزیابی می کنند که اینگونه در مضمت سرمایه گذاری خارجی حرف می زنند؟

    در ضمن بفرمایند که ظرف ۵ دقیقه چه چیزی و به چه مقداری فروش رفته است. آیا ایشان یادشان است که اوراق مشارکت تضمینی پارس جنوبی به چه زحمتی فروش رفت وچقدر کم با استقبال مواجه شد؟ لطفا به تاریخ مراجعه نمایند

     

    ۰۰


جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.