۰۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۳۸۵۹۱ ۰۲ آذر ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۵ دسته: انرژی
۰

در سال ۲۰۱۸ میلادی میزان تقاضای نفت با ۱.۴ میلیون بشکه در روز افزایش نسبت به سال گذشته به بیش از ۹۹.۱ میلیون بشکه خواهد رسید. با توجه به افزایش مستمر تقاضای نفت در کنار تمدید توافق کاهش تولید اوپک، پیش بینی می شود قیمت نفت افزایش یابد و میزان ذخایر استراتژیک کاهش یابد.

به گزارش مسیر اقتصاد بر اساس گزارش ماه سپتامبر، آژانس بین المللی انرژی (IEA) پیش بینی کرده است که تقاضای جهانی نفت در سال ۲۰۱۷ نسبت به سال گذشته ۱.۶ میلیون بشکه افزایش یابد.

بر این اساس تقاضای جهانی نفت در سال ۲۰۱۷ با افزایش ۱۰۰ هزار بشکه ای در روز در مقایسه با پیش بینی ماه گذشته (اوت) به ۹۷.۷ میلیون بشکه در روز خواهد رسید.

ذخایر استراتژیک جهانی نفت از ماه ژوئن تا جولای ۲۰۱۷ بدون تغییر و به میزان ۳۰۱۶ میلیون بشکه بود. این گزارش همچنین اشاره می کند که مازاد این ذخایر نسبت به میانگین پنج ساله اخیر کاهش یافته و به ۱۹۰ میلیون بشکه رسیده است. IEA همچنین پیش بینی می کند که این ذخایر می تواند به زودی تحت تاثیر طوفان هاروی به کمتر از این رقم نیز کاهش یابد.

پیش بینی IEA برای تقاضای جهانی نفت در سال ۲۰۱۸ با افزایش ۱۰۰ هزار بشکه در روز به ۹۹.۱ میلیون بشکه رسید. پیش بینی رشد تقاضا در سال ۲۰۱۸ نسبت به سال قبل از آن نیز با افزایش ۱۰۰ هزار بشکه در روز به ۱.۴ میلیون بشکه در روز افزایش یافت.

تقاضای نفت در حال رشد است

افزایش تقاضای نفت در کشورهای عضو سازمان همکاری اقتصادی و توسعه OECD، یکی از عوامل کلیدی در رشد ۲.۳ میلیون بشکه ای تقاضای جهانی در ۳ ماهه دوم سال جاری (فصل بهار) بود که بالاترین رشد سالیانه از اواسط سال ۲۰۱۵ محسوب می شود.

بر این اساس، در زمینه عرضه نفت نیز تولید جهانی در ماه اگوست (مرداد) برای اولین بار از ماه آوریل (فروردین) کاهش یافت که کاهش تولید کشورهای عضو اوپک و تاثیرگذاری بیش از انتظار طوفان هاروی بر تولیدات آمریکا از جمله عوامل کاهش عرضه نفت بود.

منبع: TASS



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.