۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۳۸۵۱۵ ۰۱ آذر ۱۳۹۶ - ۱۵:۱۵ دسته: انرژی
۰

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بندهای قرارداد با توتال محرمانه است و هیچ یک از طرفین اجازه انتشار آن را ندارند، گفت: در صورتی که توتال بدون انجام کار از قرارداد خارج شود، تنها زمان را از دست داده ایم و هیچ پولی پرداخت نخواهیم کرد.

اسدالله قره خانی سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با مسیر اقتصاد ضمن اشاره به جزئیات جلسه روز گذشته وزیر نفت با کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، نکاتی را در خصوص شرایط خروج توتال از قرارداد فاز ۱۱ پارس جنوبی یادآور شد.

سوالات مطرح شده درباره قرارداد با توتال

قره خانی با اشاره به جلسه روز گذشته وزیر نفت با کمیسیون انرژی مجلس، خاطر نشان کرد: در این جلسه سه سوال کلیدی در خصوص قرارداد با توتال مطرح شد.

۱- آیا توتال به صورت اجرایی و عملیاتی وارد کار شده است یا نه؟

۲- آیا تاکنون توتال اعلام کتبی و یا شفاهی مبنی بر خروج از قرارداد به ایران داشته است؟

۳- آیا توتال در جهت استفاده حداکثر از توان داخلی کاری را انجام داده است؟

وی در مورد پاسخ وزیر به سوال اول درباره اعلام خروج از قرارداد، گفت: وزیر در این باره گفتند که تاکنون هیچ مکاتبه و اعلامی از طرف توتال جهت خروج از قرارداد نداشته ایم. آقای زنگنه همچنین بخشی از ترجمه های صورت گرفته در مورد خروج توتال از قرارداد را اشتباه دانستند.

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در مورد پاسخ وزیر درباره جزئیات عملیاتی قرارداد، گفت: در این باره وزیر اعلام کرد که ما یک برنامه زمان بندی با توتال داریم و در بررسی های انجام شده، به هیچ عنوان از آن برنامه زمان بندی عقب نیستیم. دقیقا طبق برنامه زمان بندی در حال پیش روی هستیم.

وی همچنین درباره اظهارات وزیر نفت در خصوص استفاده از توان داخلی در قرارداد با توتال، گفت: در حال حاظر یک قرارداد با پیمانکار داخلی بسته شده است که درباره خرید جکت است. نکته جالب این است که این پیمانکار، جزو پیمانکاران مطرحی که در گذشته در این زمینه فعالیت می کردند نبوده است.

لزوم ارائه گزارش منظم به مجلس در مورد روند پروژه

این نماینده مجلس در مورد گزارش های ارائه شده در خصوص قرارداد گفت: ما در این جلسه تاکید کردیم که وزارت نفت، بایستی به صورت منظم و سریعتر گزارش ها را به دست نمایندگان برساند و حداقل هر سه ماه یک بار مدیران مربوطه این گزارش ها را به نمایندگان ارائه دهند و در رسانه ها مطرح کنند.

وی با بیان اینکه در این زمینه مدیرعامل شرکت ملی نفت که امضا کننده قرارداد است، به طور ویژه مکلف است که این گزارش ها را ارائه دهد، گفت: در این جلسه تاکید شد که کمیسیون انرژی بایستی در جریان پیشرفت و جزئیات قرارداد قرار بگیرد تا در صورت وجود انحراف و تخطی از قرارداد، اقدامات لازم را انجام دهد.

جزئیات قرارداد با توتال محرمانه است

قره خانی در پاسخ به این سوال که خروج توتال از قرارداد، چه تبعاتی برای آن دارد، گفت: بندهای قرارداد محرمانه است و هیچ یک از طرفین، اجازه انتشار آن را ندارند. در این قرارداد تاکید شده است که کنسرسیوم تا پایان سال دوم، حداقل ۵۰۰ میلیون دلار سرمایه گذاری کند و در صورتی که این اتفاق نیافتد، قرارداد از حالت نافذ بودن خود خارج می شود. در این باره توتال کار خود را شروع کرده است و در حال انعقاد قرارداد هاست.

وی ادامه داد: اگر در حالتی دیگر بخشی از قرارداد پیش رفت و مثلا پس از تکمیل ۶۰ درصدی پروژه، اقدام به خروج از قرارداد کند، ایران به هیچ عنوان تکلیفی در بازپرداخت هزینه های انجام شده ندارد و هرآنچه که نصب و تکمیل شده است، متعلق به ایران است.

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سوال که اگر توتال پس از مثلا یک سال از شروع قرارداد، بدون پیشرفت خاصی در پروژه اقدام به خروج کند، آیا جریمه و غرامتی باید بپردازد، گفت: در این حالت ایران هیچ پولی را پرداخت نخواهد کرد و در این صورت، تنها زمان را از دست خواهیم داد.

وی با بیان اینکه ما نباید در این زمینه کاری را انجام دهیم که توتال را فراری دهیم و موجب خروج آن شویم، گفت: آن هم در شرایطی که این شرکت در حال انجام کار است و ما به دانش فنی این شرکت در خصوص افزایش فشار گاز در برداشت از چاه ها نیاز داریم.

قره خانی در پایان با اشاره به اینکه کشور ما به هیچ عنوان توان تامین مالی این پروژه را ندارد، گفت: پرداخت رقم های جزئی از صندوق توسعه ملی بیش از ۶ ماه زمان می برد، در چنین شرایطی تامین مالی چند میلیاردی پروژه کلانی مثل فاز ۱۱ پارس جنوبی ممکن نیست.



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.