۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۳۸۳۷۷ ۳۰ آبان ۱۳۹۶ - ۱۴:۳۳ دسته: انرژی
۰

خادمی با اشاره به خام فروشی در نفت گفت: این موضوعی است که در این سال ها مورد غفلت واقع شده و رهبر معظم انقلاب نیز بارها به آن تاکید داشته اند. تولید محصولات مختلف جانبی از نفت با ارزش افزوده بالاتر، علاوه بر اینکه درآمدهای بالاتری نصیب کشور می کند، ما را در مقابل تحریم نفت نیز مصون خواهد کرد.

هدایت الله خادمی نایب رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با مسیر اقتصاد به تاریخچه فرآیند فروش نفت در بورس اشاره کرد و از ناکارآمدی شرکت ملی نفت در پروژه های بین المللی انتقاد کرد.

فروش نفت در بورس بحث جدیدی نیست

خادمی درباره مسئله فروش نفت در بورس انرژی که قرار است در ماه جاری عملیاتی شود، گفت: فروش نفت در بورس بحث جدیدی نیست. ده سال قبل نیز کارهایی در این زمینه انجام شد و حتی دفتر آن نیز در کیش تاسیس شد اما بعد از مدتی به فراموشی سپرده شد.

وی ادامه داد: ما در حال پیگیری یک سیکل معیوب هستیم و فکر می کنیم همه موضوعات جدید هستند در حالی که فروش نفت در بورس، بیش از ده سال است که مطرح است.

نایب رئیس کمیسیون انرژی مجلس با اشاره به اینکه در دنیا به این سمت رفته اند که فروش نفت را در بورس پیگیری کنند، گفت: ورود به بورس، موجب شفافیت بیشتر در زمینه فروش نفت خواهد شد که پیش از این وجود نداشته است. البته نفت در منطقه ما از یک کالای اقتصادی به یک کالای سیاسی-اقتصادی تبدیل شده است.

وی با خاطرنشان کردن تحریم نفت ایران در سال های اخیر، گفت: با توجه به اینکه دشمنان ما در شرایط تحریم، مشکلات فراوانی برای فروش نفت ایران به وجود آوردند، بایستی با دقت بیشتری به این مسئله پرداخته شود چراکه در زمان تحریم، بسیاری از معاملات و مبادلات ما به صورت محرمانه و مخفیانه انجام می شد.

فروش فرآورده ما را در مقابل تحریم مصون می کند

خادمی با اشاره به خام فروشی در نفت، یادآور شد: البته این موضوعی است که در این سال ها مورد غفلت واقع شده و رهبر معظم انقلاب نیز بارها به آن تاکید داشته اند. تولید محصولات مختلف جانبی از نفت با ارزش افزوده بالاتر، علاوه بر اینکه درآمد های بالاتری نصیب کشور می کند، ما را در مقابل تحریم نفت نیز مصون خواهد کرد.

وی ادامه داد: بنابراین ورود نفت به بورس با شرایط کنونی اقتصاد ما که تک محصولی و وابسته به نفت است، بایستی با احتیاط فراوان انجام پذیرد.

نام شرکت ملی نفت باید در کنار شرکت های معتبر دنیا می بود

نایب رئیس کمیسیون انرژی مجلس در پاسخ به سوال دیگری در خصوص ورود شرکت های معروف دنیا به صنعت نفت و گاز ایران، گفت: شل، توتال، انی و … شرکت های معتبر در حوزه نفت هستند و هر کدام از آن ها کار خودشان را بلد هستند. مسئله مهمی که وجود دارد این است که چرا شرکت ملی نفت ما جایگاهی در این میان ندارد؟

وی با بیان اینکه شرکت ملی نفت بایستی جلوتر از این شرکت ها باشد، گفت: در حال حاضر شرکت پتروناس مالزی با وجود اینکه در کشوری قرار دارد که هیچ نفتی ندارد اما در تمام دنیا پروژه دارد اما شرکت ملی نفت ایران تنها مصرف کننده است و یک پروژه هم در کشور های خارجی ندارد.

خادمی افزود: شرکت ملی نفت پروژه هایی هم که بایستی خودش انجام دهد را به دیگران می دهد.

این نماینده مجلس در پایان با تاکید بر اینکه آن ها فعل خواستن را صرف کرده اند و به اینجا رسیده اند، گفت: تفاوت ما با آن ها در همین اراده و خواست برای انجام کار است.تفاوت دیگر در این است که در شرکت های خارجی نظارت و شفافیت وجود دارد ولی کسی که در ایران وزیر می شود، خودمختار است و نظارتی روی آن وجود ندارد.



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.