۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۳۷۶۸۸ ۲۴ آبان ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۵ دسته: پول و بانک
۰

کشورهای پیشرفته ۳ درصد از GDP خود را در توسعه زیرساخت‌ها سرمایه گذاری می‌کنند. در کشور آلمان به این منظور یک بانک تاسیس شده که مالکیت آن با دولت است.

به گزارش مسیر اقتصاد طبق آمار منتشر شده از سوی سازمان همکاری های اقتصادی، در کشورهای توسعه یافته دولت ها نقشی مهم در سرمایه گذاری در بخش های زیرساختی دارند و به طور میانگین این کشورها سالانه به میزان ۳ درصد از کل تولید ناخالص داخلی خود را در بخش های زیرساختی هزینه می کنند.

در کشور بریتانیا این آمار از میانگین کشورهای عضو سازمان همکاری های اقتصادی پایین تر است و از این رو دولت بریتانیا قصد دارد بر سرمایه گذاری های خود در حوزه اجرای پروژه های زیرساختی و انجام پروژه های عمرانی بیفزاید.

بر اساس مطالعات انجام شده دولت بریتانیا باید بیش از ۲۰ میلیارد پوند سالانه بر هزینه های خود در بخش سرمایه گذاری در انجام پروژه های زیرساختی و عمرانی بیفزاید تا به میانگین ۳ درصدی کشورهای توسعه یافته برسد.

علاوه بر این در کشور آلمان بانکی با عنوان بانک ملی سرمایه گذاری تأسیس شده است که مالکیت آن در اختیار دولت است و دولت آلمان با استفاده از ظرفیت های این بانک، توانسته است میزان سرمایه گذاری در این کشور خصوصا در بخش های زیرساختی و عمرانی را تقویت نماید.

از این رو دیگر کارشناسان و تحلیلگران در کشورها همچون برتانیا نیز به دولت پیشنهاد داده اند با تأسیس چنین نهادی شرایط را برای افزایش سرمایه گذاری دولتی و غیر دولتی خصوصا در حوزه های زیرساختی و عمرانی تقویت نماید.

استفاده از سازوکارهای به روز در توسعه زیرساخت ها و انجام پروژه های عمرانی یکی از وظایف اصلی دولت هاست و می تواند در رونق تولید و اشتغال در کشورها اثرگذاری قابل توجهی داشته باشد.

منبع: ایندیپندنت



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.