۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۳۷۴۳۴ ۲۲ آبان ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۶ دسته: تجارت و دیپلماسی
۰

از دلایل اصلی رشد اقتصادی گسترده کشورهای شرق آسیا در طول سال های اخیر، ایجاد زنجیره های تولید منطقه‌ای و استفاده از ظرفیت های تجارت با کشورهای همسایه بوده است.

به گزارش مسیر اقتصاد در طول سال های اخیر رشد اقتصادی کشورهای شرق آسیا در مقایسه با دیگر کشورهای جهان به مراتب بالاتر بوده است و این کشورها توانسته اند جایگاه خود در جهان را تقویت نمایند.

کشورهای شرق آسیا برای دستیابی به این هدف روش ها و راهبردهای متعددی را در طول سال های اخیر در پیش گرفته اند؛ اما در این میان ایجاد زنجیره های تولید منطقه‌ای و استفاده از ظرفیت های تجارت با کشورهای همسایه یکی از دلایل اصلی رشد اقتصادی گسترده کشورهای شرق آسیا بوده است.

کارشناسان اقتصادی معتقدند شرایط اقتصادی و سیاسی کشورهای شرق آسیا به نحوی است که استفاده از ظرفیت های تجارت منطقه‌ای و گسترش تعاملات با کشورهای همسایه، اثرگذاری قابل توجهی در تقویت تولید این کشورها دارد.

از این رو افزایش تعاملات تجاری با کشورهای همسایه ابزاری مناسب برای این کشورها به منظور دستیابی به رونق اقتصادی محسوب می شود و این کشورها نیز توانسته اند در طول سال های اخیر به خوبی از این ابزار بهره ببرند.

در همین راستا یوکن هوآنگ نماینده سابق چین در بانک جهانی معتقد است: «آنچه که موجب شده کشورهای شرق آسیا بتوانند برای چند دهه اقتصادی قدرتمند داشته باشند، ایجاد شبکه ای از زنجیره تولید و افزایش روحیه همکاری در تولید محصولات در بین این کشورها بوده است.»

افزایش کارایی و کاهش هزینه ها نتیجه ایجاد زنجیره های تولید مشترک

ایجاد زنجیره تولید بین کشورهای یک منطقه می تواند در عین تقسیم تولید ارزش افزوده در کشورهای یک منطقه به افزایش کارایی و کاهش هزینه ها منجر شود. اما در عین حال یک شبکه و زنجیره تولید منطقه‌ای چنانچه بتواند رقابت پذیری و کارایی خود را حفظ نماید، در طول زمان تکامل می یابد و به مرور زمان کشورهای حاضر در این زنجیره تولید جایگاه خود را بهتر از گذشته درک می نمایند.

وجود یک زنجیره تولید مشترک بین کشورهای یک منطقه این امکان را فراهم می کند روند رشد و توسعه کشورها با یکدیگر تکامل یابد و در عین حال مشارکت آن ها در زنجیره تولید نیز با تغییرات اقتصادی کشورها تناسب داشته باشد.

در طول سال های اخیر کشورهای شرق آسیا روابط تجاری گسترده‌ای با یکدیگر برقرار نموده اند به طوریکه می توان این کشورها را به صورت یک پارچه و در قالب یک اتحادیه اقتصادی در نظر گرفت.

سازمان آپک با هدف تقویت یکپارچگی کشورهای شرق آسیا راه اندازی شده است

کشورهای شرق آسیا به منظور تقویت یکپارچگی اقتصادی «سازمان همکاری های اقتصادی آسیا پاسیفیک» را راه اندازی نموده اند که به اختصار «آپک» لقب گرفته است.

در اجلاس سال ۲۰۱۴ سازمان آپک در کشور چین، کشورهای شرق آسیا نقشه راهی را به منظور یکپارچگی اقتصادی هرچه بیشتر با دیگر کشورها تا سال ۲۰۲۵ به تصویب رسانده اند.

علاوه بر این کشورهای عضو آپک مطالعات گسترده ای را برای بررسی ابعاد برقراری یک توافق تجاری بزرگ بین کشورهای شرق آسیا آغاز کرده اند که به زودی به مرحله اجرا در خواهد آمد.

پیش از این نیز با رهبری کشور چین توافقنامه ای با عنوان مشارکت اقتصادی جامع منطقه‌ای در بین کشورهای شرق آسیا به تصویب رسیده که قرار است به منظور دستیابی به توافق تجاری جدید مورد استفاده قرار بگیرد.

شرایط توافقات تجاری باید متناسب با ظرفیت های کشورها تعیین شود

در زمینه باید توجه داشت توافقات تجاری بین کشورها زمانی اثرگذار خواهد بود و می تواند منجر به شکوفایی توان تولید داخلی کشورها شود که شرایط حاکم بر توافقات با ظرفیت های کشورها همخوانی داشته باشد.

به طور مثال شرایطی که در توافقات تجاری بین کشورهای پیشرفته و صاحب فناوری حاکم است نمی تواند نتایج مطلوبی برای کشورهای درحال توسعه درپی داشته باشد.

نقش جاده ابریشم چین در افزایش قابل توجه تبادلات تجاری کشورهای شرق آسیا

طرح جاده ابریشم چین که در سال های اخیر از سوی این کشور مطرح شده و در دستور کار قرار گرفته است می تواند در افزایش تبادلات تجاری و اقتصادی کشورهای شرق آسیا و در نهایت بهبود وضعیت تولید و رشد اقتصادی این کشورها اثرگذاری قابل توجهی داشته باشد.

طرح جاده ابریشم جدید با بهبود زیرساخت های ارتباطی بین کشورهای منطقه تبادلات تجاری، سرمایه گذاری های مشترک و دیگر همکاری های اقتصادی را بین کشورهای شرق آسیا افزایش می دهد و از این طریق نقشی قابل توجه در بهبود یکپارچگی این کشورها ایفا خواهد کرد.

منبع: شینهوا



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.