۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۳۶۸۶۱ ۱۶ آبان ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۵ دسته: تولید
۰

صنعت خودروسازی ترکیه قصد دارد به سمت تولید اولین خودروهای بومی گام بردارد و از این طریق با تقویت جایگاه خود در جهان، هدف کاهش میزان واردات و افزایش صادرات خودرو را محقق نماید.

به گزارش مسیر اقتصاد در حال حاضر صنعت خودروسازی در کشور ترکیه سالانه مقادیر قابل توجهی خودرو تولید می کند اما هیچکدام از این خودروها یک خودرو ملی و بومی محسوب نمی شوند.

خودروسازان ترکیه ای در عمل با همکاری خودروسازان معروف جهانی همچون شرکت خودروسازی فورد آمریکا و شرکت خودروسازی فیات ایتالیا مشغول فعالیت هستند و تمامی خودروهای تولید شده در کشور ترکیه با برندهای خارجی روانه بازارهای داخلی و خارجی می شود.

مشارکت ۵ شرکت خودروسازی برای تولید خودروی بومی

با اینحال ۵ شرکت خودروساز ترکیه ای به تازگی اعلام کرده اند برنامه ویژه ای برای ساخت یک خودرو مدرن ملی تدارک دیده اند.

طبق این برنامه قرار است تا سال ۲۰۲۱ میلادی اولین خودرو تمام ترکیه ای توسط شرکت های خودروساز داخلی کشور ترکیه ساخته شده و روانه بازار گردد.

۵ شرکت خودروساز ترکیه ای آنادولو، بی ام سی، کیراکا، ترکسل و زورلو در این برنامه مشارکت دارند و برای این طرح یک کنسرسیوم مشترک تشکیل داده اند.

رئیس کنسرسیوم مشترک ۵ خودروساز کشور ترکیه معتقد است اکنون بهترین زمان برای حرکت کشور ترکیه به سمت تولید یک خودرو بومی است.

رئیس این کنسرسیوم معتقد است در حال حاضر شرکت های مطرح خودروسازی جهان در حال رقابت برای ارتقاء تکنولوژی و ساخت نسل جدیدی از خودرو هستند. بنابراین درحال حاضر امکان رقابت با خودروسازان در تولید نسل جدید خودروها فراهم است و بهترین زمان برای حرکت به سمت تولید خودرو بومی محسوب می شود.

ساخت خودروی ملی افتخار ملی برای کشور ترکیه

مسئولین این شرکت های خودروسازی معتقدند ساخت یک خودرو کاملا ترکیه ای مدرن می تواند گام بلند این کشور برای تقویت جایگاه خود در صنعت خودروسازی باشد و از این رو مردم ترکیه باید به این برنامه افتخار نمایند.

بن علی ییلدریم، نخست وزیر ترکیه در این خصوص گرفته است: «مهندسان، طراحان و کارگران بومی صنعت خودروسازی ترکیه باید برای اجرایی شدن طرح ساخت خورو مدرن کاملا ملی تلاش نمایند و در این راستا دولت از آن ها پشتیبانی خواهد کرد.»

رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه نیز با ابراز خوشحالی از حرکت ترکیه به سمت ساخت خودرو ملی گفته است او شخصا اولین خودرو تولید شده در این کشور را خریداری خواهد کرد.

ساخت اولین خودروی بومی بعد از ۶۰ سال

پیش از این در دهه ۱۹۶۰ میلادی ترکیه یک خودرو ملی با نام دِوریم را تولید می کرد اما به دلیل بروز مشکلات فراوان تداوم روند تولید آن با مشکل مواجه شد. از آن زمان تا به حال کشور ترکیه موفق به ساخت خودرو کاملا بومی نشده است.

اما در حال حاضر مهندسان، طراحان و کارگران صنعت خودرو ترکیه از توان کافی برای ساخت خودرو کاملا بومی برخوردار هستند و این کشور قصد دارد به زودی این اقدام را عملیاتی نماید.

کاهش خروج ارز از کشور و صادرات هدف ترکیه از تولید خودروی بومی

در حال حاضر کشور ترکیه صنعت خودروسازی گسترده ای دارد و سالانه بیش از ۱.۳ میلیون خودرو در این کشور تولید و روانه بازارهای داخلی و خارجی می شود.

اما در عین حال سالانه ۷۰ درصد از خودروهای مصرفی در کشور ترکیه از طریق واردات تأمین می شود و بخش عمده خودروهای تولیدی در این کشور روانه بازار کشورهای خاورمیانه و آسیایی می شود.

در چنین شرایطی ساخت خودرو ملی در این کشور می تواند با پاسخگویی به بخش قابل توجهی از نیاز داخلی از خروج ارز به منظور واردات خودرو به این کشور بکاهد.

علاوه بر این چنانچه خودرو ملی کشور ترکیه از کیفیت لازم برخوردار باشد امکان صادرات به دیگر کشورها نیز فراهم خواهد شد.

بازار خودروی ترکیه موتور محرک تولید داخلی

کشور ترکیه جمعیت قابل توجهی دارد و سالانه تعداد قابل توجهی خودرو در این کشور به فروش می رسد. از طرف دیگر روند فروش خودرو در بازار کشور ترکیه در حال افزایش است به طوریکه در ماه اکتبر سال جاری بیش از ۹۱ هزار خودرو در این کشور به فروش رفته که در مقایسه با سال گذشته ۱۰ درصد رشد داشته است.

اما بخش زیادی از این خودروها از سوی شرکت هایی همچون فورد، فیات و تویوتا وارد شده و در داخل کشور تولید نشده است.

در چنین شرایطی وجود ظرفیت بازار داخلی می تواند بهترین موتور محرک حرکت به سمت تولید خودرو بومی در کشور ترکیه باشد.

منبع: اسپوتنیک



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.