۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۳۶۷۸۸ ۱۷ آبان ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۰ دسته: تجارت و دیپلماسی
۰

در ماه آینده قرار است وزیر صنعت، معدن و تجارت ایران و وزیر امور اقتصادی ترکیه تعداد ۶۰ قلم کالا را به لیست کالاهای خود در توافقنامه تجارت دوجانبه بیفزایند. قرارداد تجارت دوجانبه و پیمان پولی دوجانبه راهکارهای دو کشور برای افزایش تبادلات اقتصادی و تجاری است.

به گزارش مسیر اقتصاد بر اساس آخرین آمار منتشر شده توسط مؤسسه آمار ترکیه، تجارت بین ایران و ترکیه در طول ۹ ماهه اول سال ۲۰۱۷ به ۸.۱۵ میلیارد دلار رسیده است. این رقم نشان دهنده افزایش ۱۴.۲۴ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل است.

صادرات ایران در طی ۹ ماه، میزان ۵.۸۴ میلیارد دلار بوده که رشد ۷۵ درصدی را نشان می دهد. در مقابل صادرات ترکیه به ایران نیز ۲.۳۱ میلیارد دلار بوده که کاهش ۶۵ درصدی داشته است. مشاهده ۶ ماه منتهی به مارس ۲۰۱۷ نشان می دهد که تجارت ایران با ترکیه در بیشترین مقدار خود در آخرین سال مالی (۲۰۱۶-۲۰۱۷) به ۵.۹۲ میلیارد دلار رسیده است.

ایران در سال گذشته، ۳.۱۹ میلیارد دلار کالا به ترکیه صادر کرده که در مقایسه با سال قبل افزایش قابل توجه ۱۴۳.۱۹ درصدی را داشته است. این در حالی است که واردات ایران از ترکیه ۲.۷۲ میلیارد دلار بوده که ۱.۰۸ درصد کاهش داشته است.

ایران و ترکیه در سال ۲۰۱۴ توافقنامه تجارت دوجانبه (ترجیحی) منعقد نموده اند. در این توافقنامه دو طرف ۲۶۵ قلم کالا را در این توافقنامه مشمول ترجیحات تعرفه ای قرار داده اند که ۱۴۰ قلم کالا سهم ایران و ۱۲۵ قلم کالا سهم ترکیه است.

به گفته جلال ابراهیمی رئیس مرکز مطالعات ایران و ترکیه و دبیر کل شورای تجاری دو کشور، وزیر اقتصاد ترکیه و وزیر صنعت، معدن و تجارت ایران در ماه دسامبر قصد دارند تا ۶۰ قلم کالا را به تعداد کالاهای مشمول ترجیحات تعرفه ای خود بیفزایند.

ترکیه درخواست کرده است علاوه بر موارد دیگر، لوازم جانبی خودرو، لوازم و تجهیزات الکتریکی و مکانیکی، محصولات آلومینیوم، محصولات آهن و چدن، فولاد، سنگ ساختمانی، پوشاک و پارچه و محصولات سلولزی مانند کاغذ، مقوا و محصولات چوبی را نیز به کالاهای مشمول تخفیف تعرفه ای اضافه شود.

همچنین ایران قصد دارد ۳۰ نوع از محصولات پتروشیمی، پلی استر، محصولات مسی مانند کابل، آلومینیوم، آلیاژهای آهنی، آهن، کندله، کویل نورد سرد، میله های فولادی، روی و مصنوعات آن، کفپوش و الیاف مصنوعی را به اقلام کالایی خود بیفزاید.

کمیته های تخصصی دو کشور که وابسته به وزارت صنعت، معدن و تجارت ایران و وزارت امور اقتصادی ترکیه است، به طور مرتب اثر توافقنامه تجارت دوجانبه را بر بازارهای مربوطه خود بررسی کرده و به اضافه و یا کم کردن کالاها اقدام می‌کنند. بنابراین آنچه که وزرا قرار است در ماه آینده میلادی به امضاء وزیران دو کشور قرار بگیرد نیز همچنان قابل تغییر است.

استفاده از ارزهای ملی در تجارت میان دو کشور تجارت را تسهیل می کند

تجارت بین ایران و ترکیه بعد از این که رؤسای بانک مرکزی دو کشور موافقت کردند تا از ارزهای ملی خود در تجارت استفاده کنند، آسانتر شده است. بر اساس این توافق قرار شده است تا بانک های مرکزی دو کشور معادل ۱.۴ میلیارد دلار برابر ۵.۵ هزار میلیارد تومان یا ۵ میلیارد لیر، اعتبار یکساله به یکدیگر تخصیص دهند. این اعتبار قرار است در گشایش اعتبارات اسنادی میان دو کشور استفاده شود.

استفاده از ارزهای ملی به طور قابل توجهی هزینه های بازرگانان هر دو کشور را کاهش خواهد داد؛ چراکه دیگر نیازی به استفاده از ارزهای بین المللی نیست. بانک ملی ایران و بانک زراعت ترکیه برای مدیریت منابع اختصاص یافته و صدور اعتبارنامه تعیین شده اند.

منبع: فایننشیال تریبون



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.