۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۳۶۶۷۸ ۱۶ آبان ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۸ دسته: پیمان پولی دوجانبه، تجارت و دیپلماسی
۰

نیهات زیبکچی وزیر اقتصاد ترکیه گفته است که این کشور به دنبال استفاده از ارزهای ملی در تجارت با همسایگان است و این اقدام سبب تقویت ارزهای ملی و کاهش اثرات نوسانات نرخ ارزهای خارجی بر اقتصاد خواهد شد.

به گزارش مسیر اقتصاد نیهات زیبکچی، وزیر اقتصاد ترکیه هفته گذشته، گفت: ترکیه قصد دارد استفاده از ارزهای ملی را در روابط تجاری با کشورهای همسایه افزایش دهد تا بدین طریق اطمینان حاصل شود که ترکیه می تواند بدون هیچگونه وابستگی از لیر در تجارت استفاده کند و از نوسانات نرخ ارز در امان باشد.

وزیر اقتصاد گفت: استفاده از لیر در تجارت بین المللی ترکیه به ۱۵ درصد رسیده است، اما این حجم از معامله با ارز ملی شامل تجارت طلا نیز می شود که در صورت حذف آن، این میزان به ۶ الی ۷ درصد می رسد.

وی افزود: هنگامی که ترکیه از ارزهای خارجی در مبادلات خود استفاده می کند، ارزهای خارجی تقویت می شود و در عوض سبب آسیب رسانی به لیر می شود.

زیبکچی گفت: ساماندهی تجارت بین المللی با استفاده از ارزهای ملی موجب می شود که تجارت خارجی تحت تأثیر نوسانات نرخ ارزهای خارجی قرار نگیرد و این به نفع ترکیه و تمامی شرکای تجاری از جمله روسیه، ایران، ترکیه، چین و ژاپن خواهد بود.

وی در ادامه به اهمیت تجارت الکترونیکی اشاره نموده و گفت: حدود ۱۲ درصد تجارت در کشورهای توسعه یافته به صورت الکترونیکی است که در کشورهای در حال توسعه این میزان تنها ۶ الی ۷ درصد است.

در ماه های اخیر تلاش های ترکیه برای گسترش تجارت با لیر نتایج خوبی در پی داشته است. با توجه به آمار منتشر شده توسط مؤسسه آماری ترکیه، صادرات انجام شده با لیر در ماه آگوست در مقایسه با ماه مشابه سال پیش، به میزان ۱۲۸ درصد افزایش یافته و به ۱.۳۲ میلیارد دلار رسیده است. همچنین در این مدت میزان استفاده از لیر در واردات نیز ۳۹ درصد افزایش یافته است.

لازم به ذکر است که ترکیه با کشور چین، پاکستان و ایران به طور رسمی پیمان پولی دوجانبه منعقد نموده است تا در تجارت دوجانبه از ارزهای ملی استفاده کنند.

منبع: آنونیم نیوز ترکیه



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.