۰۱ خرداد ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۳۶۵۱۴ ۱۵ آبان ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۳ دسته: تجارت و دیپلماسی
۰

روسیه در سال ۲۰۱۷ حدود ۳۴ درصد از مبادلات خود را بدون استفاده از دلار و با ارز ملی انجام داده و برنامه دارد با تمدید پیمان پولی دوجانبه اش با چین، این میزان را افزایش دهد.

به گزارش مسیر اقتصاد هفته گذشته دیمیتری مدودف نخست وزیر روسیه گفت: تنظیم کنندگان مالی میان روسیه و چین در حال تمدید پیمان پولی دوجانبه برای سه سال دیگر هستند.

به گفته سرگئی پریخودکو معاون نخست وزیر روسیه، در سال ۲۰۱۶ روسیه توانسته است بیش از ۱۳ درصد تبادلات مربوط به تجارت کالا و ۱۶ درصد از تبادلات مربوط به تجارت خدمات خود را با استفاده از ارزهای ملی و بدون نیاز به دلار آمریکا ساماندهی نماید.

این درحالیست که در سال ۲۰۱۷ میلادی تاکنون، این میزان افزایش یافته و به ترتیب به ۱۶ و ۱۸ درصد رسیده است. هر دو کشور روسیه و چین متعهد شده اند تا استفاده از ارزهای ملی خود را افزایش دهند و این بدین معنی است که سهم دلار در مبادلات کاهش خواهد یافت.

یک تحلیلگر روسی به راشاتودی گفته است: همکاری های میان چین و روسیه یک واقعیت است و فقط به حجم معاملات در ارزهای ملی ختم نمی شود. روسیه و چین هم اکنون در چندین توافقنامه بریکس با هم فعالیت می کنند و تجارت با ارزهای ملی فقط یک جنبه از روند کلی ادغام دو کشور است.

تجارت با ارزهای ملی، کشورها را در برابر اثرات خارجی محافظت می کند و از ریسک های ناشی از نوسانات نرخ ارز در امان نگه می دارد. همچنین استفاده از ارزهای ملی به کاهش کسری بودجه کشورها کمک می نماید. تجارت با ارزهای ملی برای روسیه روشی جهت بی اثر کردن تحریم هاست و برای چین راهکاری جهت بین المللی کردن یوآن است.

لئونگ کارشناس مالی چینی می گوید: چین یکی از بزرگترین خریداران صادرات انرژی روسیه است و تمدید پیمان پولی دوجانبه هزینه های معامله را برای روسیه و چین کاهش می دهد. از طرفی تجارت با ارزهای ملی وابستگی روسیه به دلار را نیز کاهش می دهد.

سارکیس تاتوریان، دانشمند علوم سیاسی روسی می گوید: روسیه و چین به تدریج از دلار آمریکا دور می شوند، اما این فرآیند می تواند ۱۵ تا ۲۰ سال طول بکشد؛ چراکه اقتصاد چین مبتنی بر دلار است و ذخایر ارزی چین در سال ۲۰۱۷ بیش از ۳ تریلیون دلار است.

در حال حاضر سهم دلار آمریکا در مبادلات جهانی تقریبا ۴۳ درصد است، در حالیکه سهم یوآن کمتر از ۲ درصد است. چین برای تقویت استفاده از یوآن در مبادلات مالی جهانی سیستم پرداختی CIPS را راه اندازی کرده است.

منبع: راشاتودی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.