۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۳۶۴۷۸ ۱۳ آبان ۱۳۹۶ - ۱۴:۱۸ دسته: انرژی
۰

آمریکا با سرمایه گذاری در بخش های تکمیلی صنایع پتروشیمی و شیمیایی قصد دارد به صادرات محصولات با ارزش افزوده روی بیاورد. طبق پیش بینی تا سال ۲۰۲۵ میلادی بیش از ۱۸۵ میلیارد دلار در بخش های تکمیلی و پایین دستی صنایع پتروشیمی و شیمیایی سرمایه گذاری می شود و از این ناحیه بیش از ۴۶۴ هزار شغل مستقیم و غیر مستقیم در اقتصاد آمریکا ایجاد خواهد شد.

به گزارش مسیر اقتصاد کشور آمریکا در طول دهه های اخیر با توسعه تکنولوژی استخراج گاز شیل توانسته است به میزان قابل توجهی به تولید گاز خود بیفزاید.

در حال حاضر بسیاری از مردم آمریکا این طور فکر می کنند که افزایش ظرفیت تولید گاز در نهایت به افزایش عرضه گاز در بخش های مصرفی و در نتیجه کاهش قیمت سوخت منجر خواهد شد. اما باید گفت افرادی که چنین تصور می کنند، در اشتباه هستند و از ابعاد اقتصادی دیگر ظرفیت های استفاده از گاز اطلاعی ندارند.

گرچه به طور طبیعی افزایش چشمگیر تولید گاز به افزایش مصرف و کاهش قیمت سوخت و همچنین افزایش صادرات گاز مایع به دیگر کشورها خواهد انجامید، اما دولت آمریکا برنامه ریزی متفاوتی برای استفاده از این ظرفیت گازی در نظر دارد و قصد ندارد بخش زیادی از آن را در بخش های مصرفی عرضه نماید.

گاز طبیعی مواد اولیه صنایع پتروشیمی است

گاز یک نوع سوخت انرژی زا محسوب می شود و می توان از آن در نیروگاه ها و حتی بخش خانگی استفاده کرد. اما در عین حال این امکان نیز وجود دارد که از گاز به عنوان مواد اولیه تولید محصولات در بخش صنایع پتروشیمی و شیمیایی استفاده کرد.

محصولاتی همچون متان، اتان، پروپان و دیگر گازهای مشابه از گاز طبیعی قابل استخراج هستند. این گازها مواد اولیه تولید محصولات با ارزش افزوده در بخش پایین دستی صنایع پتروشیمی و شیمیایی محسوب می شوند.

به طور مثال گاز متان ماده اولیه تولید متانول محسوب می شود. کشور کانادا در حال حاضر بزرگترین تولیدکننده متانول در جهان محسوب می شود. با اینحال این کشور تولید اتانول را از سال ۲۰۱۵ میلادی و با ظرفیت ۱.۱ میلیون تن آغاز کرده است.

افزایش ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی در آمریکا

گاز اتان بعد از متان، عمده ترین محصول گاز طبیعی محسوب می شود. این محصول نیز به منظور تولید اتیلن مورد استفاده قرار می گیرد که رایج ترین محصول پتروشیمی در جهان به شمار می رود.

افزایش ظرفیت تولید گاز شیل در آمریکا موجب شده است ظرفیت تولید گاز اتان در این کشور افزایش یابد. کاهش قیمت گاز اتان موجب شده است تولید محصولات صنایع پتروشیمی و شیمیایی در آمریکا صرفه اقتصادی زیادی داشته باشد.

استفاده از گاز طبیعی به منظور ایجاد اشتغال در صنایع تکمیلی

در سال های اخیر افزایش ظرفیت تولید گاز و کاهش قیمت آن برای صنایع پتروشیمی و شیمیایی موجب افزایش سرمایه گذاری در این بخش و ایجاد ظرفیت های تولیدی گسترده در این حوزه شده است.

بر اساس آمار شورای شیمی آمریکا، تا به حال بیش از ۳۱۰ طرح توسعه بخش های تکمیلی در صنایع پتروشیمی و صنایع شمیایی آمریکا با استفاده از گاز شیل آغاز شده و یا به بهره برداری رسیده است.

این شورا همچنین پیش بینی کرده است که در کشور آمریکا تا سال ۲۰۲۵ میلادی بیش از ۱۸۵ میلیارد دلار در بخش های تکمیلی و پایین دستی صنایع پتروشیمی و شیمیایی سرمایه گذاری می شود و از این ناحیه بیش از ۴۶۴ هزار شغل مستقیم و غیر مستقیم در اقتصاد آمریکا ایجاد خواهد شد.

علاوه بر این انتظار می رود به دلیل افزایش سرمایه گذاری در بخش های تکمیلی و پایین دستی صنایع پتروشیمی و شیمیایی، بیش از ۳۱۰ میلیارد دلار به تولید ناخالص داخلی آمریکا تا سال ۲۰۲۵ میلادی اضافه شود و بیش از ۲۶ میلیارد دلار از این ناحیه به درآمدهای مالیاتی دولت اضافه گردد.

افزایش تولید ۱۰.۹ میلیون تنی اتیلن در آمریکا

تنها در مورد تولید اتیلن در سال جاری میلادی بیش از ۴ واحد تولیدی در بنادر آمریکا آغاز به کار کرده اند و ۵ واحد دیگر نیز در دست احداث هستند و انتظار می رود تا پیش از پایان سال ۲۰۱۹ میلادی به چرخه تولید اتیلن وارد شوند.

ظرفیت تولید اتیلن در این واحدهای تولیدی بیش از ۱۰.۹ میلیون تن در سال است و کشور آمریکا قصد دارد بخش قابل توجهی از آن را به بازار های جهانی صادر نماید.

آمریکا قدرت دوم جهان در صنایع پتروشیمی و شیمیایی

در حال حاضر ظرفیت تولید صنایع شیمیایی و پتروشیمی در آمریکا سالانه بیش از ۷۶۸ میلیارد دلار است و از کشور آمریکا قدرت دوم جهان در این صنایع محسوب می شود.

صنایع پتروشیمی و شیمیایی در اقتصاد آمریکا بیش از ۸۱۱ هزار شغل ایجاد کرده اند و سالانه بالغ بر ۱۷۴ میلیارد دلار از صادرات این کشور سهم دارند.

با اینحال به دلیل افزایش گسترده ظرفیت تولید گاز در آمریکا و سیاست آمریکا در زمینه استفاده از ظرفیت گازی در بخش های تولیدی همچون صنایع پتروشیمی و شیمیایی، انتظار می رود در سال های آینده میزان تولید، اشتغال و صادرات این بخش در اقتصاد آمریکا افزایش قابل توجهی داشته باشد.

منبع: اویل پرایس



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.