۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۳۶۲۹۰ ۱۱ آبان ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۰ دسته: تجارت و دیپلماسی
۰

دیمیتری مدودف، نخست وزیر روسیه گفته است در نظام مالی بین المللی کنونی تعادل برقرار نیست و این نظام به طور انحصاری در اختیار دلار است و ضروری است تا سایر ارزهای ملی نیز در این نظام نقش داشته باشند.

به گزارش مسیر اقتصاد پایان استفاده از سیستم پترودلاری در نظام مالی جهانی در منطقه اوراسیا و شرق آسیا آغاز شده است. در همین راستا در ادامه اعتراضات به سلطه دلار بر نظام مالی جهان، دیمیتری مدودف، نخست وزیر روسیه روز چهارشنبه (یکم نوامبر) اعلام کرده است که در حال حاضر نظام مالی جهانی به طور انحصاری در اختیار دلار است اما این روند باید هرچه سریعتر متوقف شود.

مدودف سخنان خود را در یک کنفرانس خبری به دنبال دور جدید تحریم های اقتصادی آمریکا اعلام کرده است. این تحریم ها شرکت های آمریکایی را از مشارکت در فعالیت زراعی روسیه در منطقه قطب شمال منع کرده است.

به گفته مدودف، سیستم مالی بین المللی نیاز به تعادل دارد؛ چراکه در حال حاضر در این سیستم هیچ جایی برای یک ارز ملی غیر از دلار تعریف نشده است.

طبق اظهارات نخست وزیر روسیه، یک سیستم متعادل مالی باید بر اساس ارزها و شکل های پرداختی مختلف تعریف گردد و در حال حاضر روسیه از نقش رو به رشد یوآن چین در پرداخت های بین المللی خوشحال است، زیرا این کشور یکی از بزرگترین اقتصادهای جهان است.

چین تلاش های زیادی برای استفاده یوآن در مبادلات نفتی کرده و با توجه به این که چین بزرگترین واردکننده نفت در جهان است می تواند قوانینی را در زمینه شیوه مبادلات نفتی به دیگر کشورها تحمیل نماید.

کارل وینبرگ، اقتصاددان ارشد، پیش بینی کرده است که تقاضای چین برای نفت، رقیب بزرگی برای تقاضای آمریکا بوده و احتمال دارد که چین بتواند عربستان را مجبور به فروش نفت خود به یوآن نماید. در این صورت متقاعد کردن دیگر کشورهای نفتی به کنار گذاشتن دلار اقدامی ساده تر خواهد بود.

منبع: دیلی اکونومیست



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.