۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۳۶۲۶۸ ۱۰ آبان ۱۳۹۶ - ۱۷:۵۱ دسته: تولید، تولید داخلی
۰

رئیس جمهور آمریکا به منظور حمایت از تولیدات داخلی آمریکا و حداکثر سازی استفاده از توان داخلی، با صدور یک دستور اجرایی دستگاه های دولتی و اجرایی این کشور را موظف کرده است در خرید کالا و استخدام نیروی کار، محصولات و شهروندان آمریکایی را در اولویت قرار دهند.

به گزارش مسیر اقتصاد دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در ماه های ابتدایی رئیس جمهوری خود یک دستور اجرایی صادر کرده است که نهادهای دولتی را موظف می کند خرید محصولات آمریکایی و استخدام نیروی کار آمریکایی را در اولویت قرار دهند.

آمریکایی بخرید و آمریکایی استخدام کنید

عنوان این دستور اجرایی «آمریکایی بخرید و آمریکایی استخدام کنید» است و از هجدهم آوریل سال جاری میلادی، یعنی بیش از ۶ ماه پیش از سوی ترامپ صادر شده، و در دستور کار دستگاه های اجرایی کشور آمریکا قرار گرفته است.

طبق این دستور اجرایی دونالد ترامپ تمامی نهادهای کشور آمریکا را که از بودجه دولتی و فدرال استفاده می کنند موظف نموده در خرید کالاها، محصولات و مواد مورد نیاز خود از جمله آهن، فولاد و کالاهای کارخانه ای، خرید محصولات ساخت آمریکا را در اولویت قرار دهند.

طبق این دستور اجرایی محصولات ساخت آمریکا نیز تنها محصولاتی هستند که تمامی مراحل تولید آن ها در داخل خاک آمریکا انجام گرفته باشد. به طور خاص در مورد آهن و فولاد و محصولات ساخته شده از آن ها در این دستور اجرایی اشاره شده است که منظور از محصولات ساخت آمریکا محصولاتی هستند که از مرحله استخراج تا تولید محصولات نهایی در داخل خاک آمریکا انجام گرفته شده است.

هدف از خرید کالاهای داخلی افزایش رشد اقتصادی و تضمین امنیت ملی است

ترامپ در این دستور اجرایی تصریح نموده است که به منظور توسعه اقتصادی و تضمین امنیت ملی و همچنین کمک به افزایش رشد اقتصادی، ایجاد اشتغال داخلی، بهبود وضعیت مردم و حمایت از تولیدات کشور آمریکا، دستگاه های دولتی و اجرایی این کشور موظفند استفاده از توان داخلی را در اولویت قرار دهند و آن را بیشینه نمایند.

از طرف دیگر به منظور افزایش حقوق کارگران آمریکایی، دستگاه های اجرایی موظف شده اند استخدام شهروندان آمریکایی را در مقایسه با شهروندان دیگر کشورها در اولویت قرار دهند.

تمامی نهادها موظف به پایش اجرایی شدن این قانون هستند

در بخش دیگری از این دستور اجرایی، ترامپ تمامی نهادهای دولتی را موظف نموده است اجرایی شدن این قانون را رصد نمایند و تمهیدات لازم برای بهبود عملیاتی شدن آن را مهیا نمایند.

علاوه بر این در این دستور اجرایی بازه های زمانی مشخصی برای ارائه گزارش از سوی تمامی نهادهای اجرایی در زمینه اجرایی شدن این قانون در نظر گرفته شده است. در سطح کلان نیز وزیر تجارت، وزیر امور خارجه و رئیس دفتر مدیریت و بودجه کشور آمریکا نیز وظایف نظارت و ارائه گزارش در زمینه اجرایی شدن این قانون در تمامی دستگاه های دولتی و اجرایی آمریکا به رئیس جمهور را بر عهده دارند.

اولویت خرید محصولات آمریکایی توسط دولت این کشور خلاف قواعد WTO است

درپی اجرایی شدن دستور ترامپ مبنی بر اولویت خرید محصولات آمریکایی توسط نهادهای دولتی، اعضای سازمان تجارت جهانی این قانون آمریکا را خلاف قواعد سازمان تجارت جهانی دانسته اند.

در همین راستا به تازگی ۱۰ کشور عضو سازمان تجارت جهانی از جمله اتحادیه اروپا، چین، کانادا، ژاپن و تایوان علیه این قانون آمریکا موضوع گیری کرده اند و آن را خلاف قواعد متعهد شده آمریکا در سازمان تجارت جهانی دانسته اند.

قاعده ای در سازمان تجارت جهانی وضع شده که طبق آن نهادهای دولتی موظفند در خرید کالاهای مورد نیاز خود از محصولات خارجی نیز در کنار محصولات تولید داخلی استفاده نمایند و در این زمینه اولویتی برای کالاهای داخلی در نظر نگیرند.

آمریکا در حمایت از تولید داخل توجهی به قواعد بین المللی ندارد

با اینحال رئیس جمهور آمریکا بدون توجه چنین قاعده ای در ماه های اول فعالیت خود دستور اجرایی «آمریکایی بخرید و آمریکایی استخدام کنید» را صادر نموده است.

توجه ویژه آمریکا به خرید داخلی نهادهای دولتی و حداکثرسازی استفاده از توان تولید داخلی نشان از آن دارد که حمایت از تولیدات داخلی یک اصل پذیرفته شده در دولت های کشورهای پیشرفته است و حتی با وجود تعهدات بین المللی آمریکا بازهم این کشور قوانین مدنظر خود را تصویب و اجرا می نماید.

برگرفته از: سایت کاخ سفید و پایگاه خبری داون



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.