۰۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۳۶۲۰ ۲۴ شهریور ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۹ دسته: تولید
۰

احمد علیرضابیگی نماینده مجلس دهم ضمن اشاره به اینکه در حال حاضر مشکل تولیدکنندگان نقدینگی نیست بلکه فروش است، گفت: تولیدکننده کالا را تولید کرده و در انبارها نگهداری می کند، چون نتوانسته است برای کالایش مشتری پیدا کند؛ ما هم دوباره به این تولیدکننده تسهیلات می دهیم که همان کالا را مجددا تولید کند و به انبارهای خودش اضافه کند.

احمد علیرضابیگی نماینده مجلس دهم از استان آذربایجان شرقی، استاندار این استان در سال های ۸۷ تا ۹۲ و دارای سابقه فرماندهی نیروی انتظامی استان آذربایجان شرقی در مصاحبه با خبرنگار مسیر اقتصاد ضمن اشاره به وظیفه دولت در قبال کاهش هزینه های تولید، از عملکرد ستاد تسهیل در استان آذربایجان شرقی سخن گفت.

احمد علیرضا بیگی در مورد مهمترین وظیفه دولت برای بهبود شرایط اقتصادی گفت: اولویتی که ما بایستی در سیاست های پولی و مالی لحاظ کنیم این است که تولید با هزینه کمتری انجام شود و طبیعتا قیمت تمام شده کالا پایین تر بیاید و در نتیجه محصول تولید داخل این امکان را پیدا کند که در بازار داخل و همچنین در صادرات با محصولات خارجی مشابه رقابت کند.

وی افزود: مهمترین انتظاری که ما امروز از دولت داریم این است که تولید را سودمند کند. الان هیچ آدم عاقلی پول و ثروت خودش را در تولید هزینه و سرمایه گذاری نمی کند. قوانین تولید نیازمند اقدامات نرم افزارانه ای است که دولت بایستی انجام دهد.

استاندار سابق آذربایجان شرقی در مورد سیاستی که دولت در حوزه اقتصاد مقاومتی پیش گرفته است گفت: دولت ۱۷ هزار میلیارد تومان را بین واحد های صنعتی که از مدار تولید خارج و تعطیل شده اند و با مشکلات سرمایه در گردش مواجه هستند، تزریق می کند که این ها همان واحد های تولیدی هستند که محصولات آن ها در انبار های واحد هایشان نگهداری می شود و خریداری پیدا نکرده است. ما با تزریق این تسهیلات به واحد های تولیدی، به آن ها برای تولید بیشتر کمک می کنیم بدون اینکه برای محصولاتشان مشتری داشته باشند.

علیرضابیگی خاطرنشان کرد: دولت بایستی با محموعه سیاست های پولی و مالی که اتخاذ می کند مثل کاهش مالیات به تولید کمک کند. الان بخش قابل توجهی از هزینه هایی که متوجه تولید است، مالیات علی الخصوص مالیات بر ارزش افزوده است. این هزینه ها به علاوه قیمت گاز، برق، آب و موارد مشابه سبب می شود تولید مقرون به صرفه نباشد و تولید کننده نتواند برای محصول خودش مشتری پیدا کند.

فرمانده سابق نیروی انتظامی استان آذربایجان شرقی در مورد گام دومی که دولت باید انجام دهد به مبارزه با قاچاق اشاره کرد و گفت: هیچ حمایتی از تولید انجام نمی گیرد و جنس قاچاق به راحتی در بازار عرضه می شود. کالای داخلی هم قدرت رقابت با آن را ندارد چراکه جنس قاچاق نه مالیات و نه تعرفه پرداخت کرده است و در مقایسه با جنس داخلی به مراتب ارزان تر و بعضا دارای کیفیت بالاتری هم هست؛ بنابراین کسی کالای داخل را نمی خرد.

وی افزود: در کشوری که تا قبل از این با درآمد های نفتی اداره می شد، دولت کسری بودجه را از طریق مالیات بر دوش مردم و تولیدکننده گذاشته است و در عین حال کمترین اقدام در جهت صرفه جویی، جلوگیری از تشریفات و هزینه های زائد صورت نمی گیرد.

مشاور وزیر کشور در دولت نهم ضمن اشاره به فرمایشات رهبر معظم انقلاب گفت: ایشان از دولت انتظار دارند که درد مردم را حس کند؛ نه تنها این اتفاق نمی افتد بلکه دولت انرژی خودش را روی تشریفات و هزینه های اضافی گذاشته است و همچنین حقوق های چند صد میلیونی هم مزید علت شده است. این ها هم هزینه ای بر دوش دولت و هم سبب سلب اعتماد مردم شده است که دیگر کسی ادعای دولت مردان را باور نمی کند.

نماینده مردم تبریز در مورد وظیفه مجلس گفت: در گام اول باید موضوع قاچاق و نرم افزار هایی که در مبارزه با قاچاق بایستی منظور شود را در اولویت قرار دهد؛ دولت را مجاب کند که فارغ از اقدامات سخت افزارانه و پلیسی، شرایطی را ایجاد کند که خرید جنس قاچاق در بازار داخل مقرون به صرفه نباشد.

استاندار سابق آذربایجان شرقی در مورد نتایج انتخاب این استان به عنوان پایلوت اقتصاد مقاومتی گفت: آن چیزی که الان مشهود است این است که انبوه کارگرانی که شغل خودشان را از دست داده اند را در موضوعات مختلف مشاهده می کنیم. برای مثال در هفته گذشته ۷۰۰ نفر کار خودشان را در کارخانه فولاد شاهین بناب از دست دادند. و مشابه این مورد در جاهای مختلف در حال اتفاق افتادن است بدون اینکه واکنش مشخصی از جانب مسئولین اجرایی برای جلوگیری از رکود و بهبود فضای کسب و کار دیده شود.

وی ضمن تاکید بر این نکته که الان مشکل تسهیلات نداریم گفت: نهایت کاری که ستاد تسهیل در استان ها انجام می دهند این است که تسهیلات خواهد داد. الان کالا تولید شده است و خریداری برای خودش پیدا نمی کند و مردم پولی ندارند که این کالا را بخرند. در واقع ادامه همان روشی که در گذشته وجود داشته است. تولیدکننده کالا را تولید کرده و در انبار ها نگهداری می کند چون نتوانسته است برای کالایش مشتری پیدا کند؛ ما الان همین تسهیلات را در اختیار واحد تولیدی قرار می دهیم که همان کالا را مجددا تولید کند و به انبار های خودش اضافه کند، بنابراین اتفاق جدیدی رخ نخواهد داد.

احمد علیرضابیگی در مورد مهمترین نقد وارد به دولت در زمینه اقتصادی گفت: دولت بایستی با واقعیت های موجود اقتصاد و جامعه کنار بیاید. در موضوع اقتصاد مقاومتی،  بنای ما بر این است که تکیه اقتصاد به نفت را به حداقل برسانیم و در عین حال اقداماتی را انجام دهیم که سبب بشود تولید با هزینه کمتری اتفاق بیافتد و عملا سیاست هایی که دولت به کار برده است، سبب شده که واردات و تجارت مقرون به صرفه تر باشد و در مقابل تولید به هیچ عنوان دارای صرفه اقتصادی نیست. امروز هیچ آدم عاقلی سرمایه خودش را در تولید صرف نمی کند.



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.