۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۳۶۱۴۴ ۱۰ آبان ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۹ دسته: تجارت و دیپلماسی
۰

وزیر اقتصاد با اشاره به سفر رییس جمهور روسیه و آذربایجان به تهران و تأکید بر لزوم بهره برداری مطلوب از این فرصت برای تقویت و توسعه همکاری های دوجانبه گفت: این بهترین موقعیت برای تثبیت بحث سوآپ ارزی (پیمان پولی دوجانبه) و مبادله کالا و خدمات از طریق ارزهای ملی دو کشور است و تأثیر بسیار مطلوبی بر افزایش صادرات غیرنفتی ایران خواهد داشت.

به گزارش مسیر اقتصاد مسعود کرباسیان وزیر امور اقتصادی و دارایی، در جلسه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی گفت: پیوستن به پیمان اوراسیا فرصت بزرگی برای ایران است و در صورتی که بتوانیم از فرصت های پیش آمده توسط این پیمان استفاده کنیم و حضور جدی در پیمان اوراسیا داشته باشیم، تغییرات بسیار مثبت و بزرگی در زمینه واردات و به ویژه صادرات برای بخش خصوصی در کشور شاهد خواهیم بود.

سفر روسای جمهور روسیه و آذربایجان به ایران بهترین فرصت برای تثبیت پیمان پولی دوجانبه

وی با اشاره به سفر رییس جمهور روسیه و آذربایجان به تهران و تأکید بر لزوم بهره برداری مطلوب از این فرصت برای تقویت و توسعه همکاری های دوجانبه گفت: این بهترین موقعیت برای تثبیت بحث سوآپ ارزی (پیمان پولی دوجانبه) و مبادله کالا و خدمات از طریق ارزهای ملی دو کشور است و تأثیر بسیار مطلوبی بر افزایش صادرات غیرنفتی ایران خواهد داشت.

لازم به ذکر است حسن روحانی در مراسم تحلیف ریاست جمهوری، در دیدار با سرجئی سرگسیان رئیس جمهور ارمنستان گفته بود: توافقنامه تجارت دوجانبه میان ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا در آینده نزدیک امضا خواهد شد. رؤسای جمهور ایران و ارمنستان در این دیدار به اهمیت مذاکرات در مورد توافقنامه تجارت دوجانبه میان ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا تأکید کرده و همچنین توافق نموده بودند تا سرمایه گذاری دوجانبه را تقویت نمایند.

توسعه همکاری های مالی ابزاری برای گسترش روابط اقتصادی

کرباسیان اوایل هفته، در نشستی با مقامات آذربایجان خواستار استفاده از ارزهای ملی در تجارت دوجانبه با آذربایجان شد و توسعه همکاری های مالی و بانکی را ابزاری برای گسترش روابط اقتصادی و صنعتی میان دو کشور قلمداد کرد.

طبق گفته کرباسیان طرفین در حال انجام مذاکره برای استفاده از ارزهای ملی و ایجاد یک بانک مستقل به منظور تسهیل روابط مالی هستند.

استفاده از ارزهای ملی راهکاری برای تسهیل و گسترش هرچه بیشتر روابط تجاری و اقتصادی است و در صورتی که کشور ایران و اعضای اتحادیه اقتصادی اوراسیا اقدام به انعقاد پیمان های پولی نیز نمایند، می توانند از ارزهای ملی خود به جای دلار و یورو در تجارت استفاده نموده و هزینه های تجارت را تا حد زیادی کاهش دهند.



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.