۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۳۶۰۵۳ ۰۹ آبان ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۵ دسته: انرژی، انرژی هسته‌ای
۰

کشور عربستان اعلام کرده است قصد دارد برنامه تولید انرژی هسته ای خود را به صورت کاملا خودکفا پیش ببرد و تولید، استخراج و غنی سازی اورانیوم در داخل به جای خرید آن از دیگر کشورها را نیز در همین راستا در دستور کار قرار دهد.

به گزارش مسیر اقتصاد کشور عربستان اعلام کرد قصد دارد برنامه استخراج و غنی سازی اورانیوم در داخل کشور را به عنوان بخشی از برنامه هسته ای خود در دستور کار قرار دهد.

کشور عربستان اعلام کرده است قصد دارد برنامه تولید انرژی هسته ای خود را به صورت کاملا خودکفا پیش ببرد و تولید، استخراج و غنی سازی اورانیوم در داخل به جای خرید آن از دیگر کشورها نیز در همین راستا در دستور کار قرار گرفته است.

عربستان سعودی برنامه ساخت شهر اتمی و انرژی های تجدیدپذیر خود را به عنوان یکی از برنامه های کاهش وابستگی از نفت پیش از این اعلام کرده است. ساخت چندین نیروگاه هسته ای و تولید گسترده برق از انرژی هسته ای نیز بخش مهمی از ساخت این شهر عنوان شده است.

اورانیوم غنی شده یکی از نیازهای اساسی نیروگاه های تولید برق از انرژی هسته ای محسوب می شود. اما جدا از ساخت نیروگاه های هسته ای، تولید و غنی سازی اورانیوم خود یک فرآیند پیچیده و فنی محسوب می شود که در حال حاضر کشورهای معدودی صاحب فناوری های این حوزه هستند.

در حال حاضر بسیاری از کشورهای صاحب نیروگاه هسته ای توان تولید اورانیوم غنی شده ندارند و اورانیوم مورد نیاز خود را از دیگر کشورها وارد می نمایند.

با اینحال مقامات عربستان سعودی اعلام کرده اند این کشور قصد دارد مراحل غنی سازی اورانیوم را نیز در داخل کشور خود انجام دهد. طبق گفته مقامات عربستانی تولید اورانیوم در داخل از نظر صرفه اقتصادی نیز به مراتب بهتر از خرید اورانیوم از دیگر کشوها است.

مقامات عربستان سعودی اعلام کرده اند هدف آن ها از حرکت به سمت تولید انرژی هسته ای استفاده صلح آمیز از آن در راستای بهبود ساختار تأمین انرژی کشور و کاهش وابستگی از نفت است.

اما در عین حال تمامی کشورهای دنیا از این واقعیت مطلع هستند که اگر کشوری قدرت غنی سازی اورانیوم را در داخل کشور خود داشته باشد، این امکان برای این کشور فراهم خواهد شد که از انرژی هسته ای در زمینه های نظامی نیز استفاده نماید.

منبع: رویترز



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.