۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۳۶۰۴۷ ۰۹ آبان ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۹ دسته: تجارت و دیپلماسی
۰

خط ریلی مشترک کشورهای آذربایجان، گرجستان و ترکیه روز گذشته و با حضور رهبران این کشورها به بهره برداری رسید. این خط ریلی می تواند امکان اتصال کشورهای آسیایی و به طور خاص چین با کشورهای اروپایی را بدون نیاز به عبور از روسیه فراهم نماید و هزینه های تجارت را از این طریق کاهش دهد.

به گزارش مسیر اقتصاد روز گذشته رهبران کشورهای آذربایجان، گرجستان و ترکیه با حضور در شهر باکو مراسم آغاز بهره برداری از خط ریلی ۸۲۶ کیلومتری اتصال بین سه کشور را برگزار کردند.

این خط ریلی می تواند امکان اتصال کشورهای آسیایی و به طور خاص چین با کشورهای اروپایی را بدون نیاز به عبور از روسیه فراهم می نماید.

در حال حاضر ظرفیت این خط ریلی یک میلیون مسافر و ۶.۵ میلیون تن بار در سال است و قرار است ظرفیت آن تا سال ۲۰۳۴ میلادی به بیش از ۳ میلیون مسافر و ۱۷ میلیون تن بار افزایش یابد

قرارداد احداث این خط ریلی بین سه کشور آذربایجان، گرجستان و ترکیه در سال ۲۰۰۷ میلادی منعقد شده و مراحل احداث آن از سال ۲۰۰۸ میلادی آغاز شده است. در طول ۱۰ سال اخیر مراحل احداث این پروژه بارها متوقف شده بود اما در حال حاضر و با تکمیل شدن تمامی بخش های آن، این خط ریلی در آستانه بهره برداری قرار دارد.

رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه در حاشیه مراسم بهره برداری از این خط ریلی با تأکید بر اهمیت اتصال ریلی کشورهای آسیایی به اروپا این پروژه را اقدامی اثرگذار در آینده کشورهای منطقه دانست.

خط ریلی جدید بخش بزرگی از پروژه جاده ابریشم

اردوغان با بیان اینکه این خط ریلی بخشی از پروژه بزرگ جاده ابریشم چین است، اعلام کرد به زودی اولین قطارها در این مسیر ریلی شروع به حمل و نقل مسافر و انتقال بار خواهند نمود.

وی همچنین اعلام کرد بخش زیادی از این پروژه با تأمین مالی ترکیه انجام گرفته و این کشور قصد دارد بخشی از مسیر ریلی بزرگ از چین به لندن باشد.

در حال حاضر کشورهای آذربایجان، گرجستان و ترکیه از طریق خطوط لوله نفت و گاز نیز به یکدیگر متصل هستند و اتصال خطوط ریلی می تواند ظرفیت های تجاری بین این کشور ها را به مراتب بیشتر از گذشته نماید.

استفاده از این خط ریلی در مقایسه با خطوط دریایی انتقال بار از چین به لندن را ۱۵ روز کاهش می دهد و قیمت استفاده از آن کمتر از نصف قیمت خطوط پروازی است.

برای انتقال بار از کشور چین به اروپا بدون عبور از کشور روسیه، بارها ابتدا با استفاده از مسیرهای ریلی به کشور قزاقستان منتقل می شود و از آن جا با استفاده از کشتی از دریای خزر عبور داده می شوند و به کشور آذربایجان می رسند. در ادامه بارها می توانند با استفاده از مسیر ریلی آذربایجان، گرجستان و ترکیه به کشورهای اروپایی منتقل شوند.

منبع: حریت



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.