۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۳۶۰۴۱ ۰۹ آبان ۱۳۹۶ - ۱۳:۱۵ دسته: پول و بانک
۰

اتحادیه اروپا قصد دارد به منظور استقلال بیشتر در برنامه های اعطای تسهیلات به کشورها، صندوق تأمین مالی جدیدی را ایجاد نماید و صندوق بین المللی پول را از حوزه تسهیلات دهی به کشورهای اروپایی حذف نماید.

به گزارش مسیر اقتصاد اتحادیه اروپا و صندوق بین المللی پول در طول سال های اخیر روابط مطلوبی با یکدیگر داشته اند و با همکاری یکدیگر برنامه اعطای وام متعددی به کشورهای عضو این اتحادیه به منظور حل و فصل بحران های اقتصادی اجرا نموده اند.

با اینحال اتحادیه اروپا قصد دارد به منظور استقلال بیشتر در برنامه های اعطای تسهیلات به کشورها صندوق تأمین مالی جدیدی را ایجاد نماید و صندوق بین المللی پول را از حوزه تسهیلات دهی به کشورهای اروپایی حذف نماید.

این اقدام اتحادیه اروپا می تواند روابط صندوق بین المللی پول با این اتحادیه را از وضعیت مناسب کنونی خارج نماید.

اتحادیه اروپا یک سازوکار پایداری مالی را طراحی نموده و در اجرای آن نیازمند استقلال کافی در کمک به کشورهای عضو این اتحادیه است. برای این منظور اتحادیه اروپا صندوقی با نام صندوق پولی اروپایی راه اندازی نموده است.

در همین راستا ژان کلود جانکر رئیس کمیسیون اروپا گفته است: «اتحادیه اروپا در سال های اخیر موفق شده است پایداری و مقاومت اقتصادی خود را ارتقاء دهد. در حال حاضر من معتقدم سازوکار پایداری مالی این اتحادیه به طور کامل از طریق صندوق پولی اروپایی قابل اجرایی شدن است.»

کارشناسان معتقدند اتحادیه اروپا با راه اندازی صندوقی جدید به منظور قطع وابستگی به صندوق بین المللی پول، علاوه بر افزایش روابط بین کشورهای عضو، می تواند مقاومت اقتصادی کشورها در برابر شوک های اقتصادی را نیز افزایش دهد.

با استفاده از صندوق جدید کشورهای اروپایی می توانند بدون نیاز به پیروی از قوانین صندوق بین المللی پول وام دریافت نمایند و از بحران های مالی رهایی یابند.

سازوکار پایداری مالی در کنار صندوق تأمین مالی مستقل گام بلند اتحادیه اروپا در راستای ایجاد استقلال در حل مشکلات اقتصادی داخلی محسوب می شود.

منبع: راشا تودی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.