۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۳۶۰۰۱ ۰۹ آبان ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۳ دسته: کشاورزی، مدیریت واحد کشاورزی کارشناس: مهدی سروی
۰

از آنجا که گندم، آرد و نان از جمله محصولات کشاورزی بوده و مدیریت زنجیره آن در حال حاضر در اختیار وزارت کشاورزی قرار دارد، ضروری بود که بر اساس قانون تمرکز، ریاست کارگروه گندم، آرد و نان نیز در اختیار وزارت کشاورزی و وزیر آن قرار گیرد تا این وزارتخانه مسئولیت مدیریت و نظارت بر تولید و توزیع این مهم در کشور را بر عهده داشته باشد.

به  گزارش مسیر اقتصاد بعد از اجرای قانون تمرکز وظایف بازرگانی در وزارت کشاورزی، این وزارتخانه مسئول اصلی تولید و تجارت محصولات کشاورزی شد. بر این اساس بخشی از اختیارات بازرگانی محصولات کشاورزی از وزارت صنعت، معدن و تجارت به وزارت کشاورزی منتقل شد.

این قانون که در راستای مدیریت واحد این وزارتخانه بر امور تولید، توزیع و تجارت محصولات کشاورزی به تصویب مجلس رسید، از سال ۹۳ اجرایی شد و در ۳ سال اجرای آن نتایج بسیار امیدوار کننده ای در بخش کشاورزی حاصل کرد.

نتایج مثبت اجرای قانون تمرکز در بخش کشاورزی

کاهش ۶ میلیارد دلاری تراز تجاری محصولات کشاورزی، یکی از نتایج مثبت اجرای قانون تمرکز بود که از طریق مدیریت مناسب بر واردات محصولات کشاورزی و همچنین بهبود کیفیت و کمیت صادرات محصولات کشاورزی به کشورهای دیگر محقق گردید.

وزارت جهاد کشاورزی همچنین توانست با عمل به این قانون، ذخایر محصول استراتژیک گندم را بهبود بخشیده و میزان ذخایر گندم را در سال گذشته به ۸۵۰۰ تن برساند تا بعد از سالها شاهد خودکفایی در تولید این محصول مهم و حیاتی باشیم.

این موارد در کنار دیگر نتایج مثبت و پیشرفت های صورت گرفته در بخش کشاورزی به واسطه اجرای قانون تمرکز، در حالی حاصل شد که کماکان این قانون به صورت کامل اجرا نشده است. در واقع هنوز بخشی از ساختارهای مرتبط با کشاورزی ذیل وزارت صمت قرار دارد که به وزارت کشاورزی منتقل نشده است.

انتصاب وزیر صمت به ریاست کارگروه گندم، آرد و نان بر خلاف قانون تمرکز

در ۲۶ مهرماه هیئت وزیران محمد شریعتمداری وزیر صنعت، معدن و تجارت را به ریاست کارگروه گندم، آرد و نان کشور و همچنین ریاست ستاد تنظیم بازار منصوب کرد.

از آنجا که گندم، آرد و نان از جمله محصولات کشاورزی بوده و مدیریت زنجیره آن در حال حاضر در اختیار وزارت کشاورزی قرار دارد، ضروری بود که بر اساس قانون تمرکز، ریاست کارگروه گندم، آرد و نان نیز در اختیار وزارت کشاورزی و وزیر آن قرار گیرد تا این وزارتخانه مسئولیت مدیریت و نظارت بر تولید و توزیع این مهم در کشور را بر عهده داشته باشد.

بنابراین این اقدام هیئت وزیران در تناقض با متن صریح قانون تمرکز در کشور بوده و آثار مثبت آن را با چالش مواجه می کند.

واکنش ها به انتصاب وزیر صمت به ریاست کارگروه گندم، آرد و نان

محسن نقاشي دبير فدراسيون صنايع غذايي و کشاورزي ايران ۷ آبان ماه طی گفتگویی اظهار کرد: ما همه هنوز در شوک هستيم. بايد نام وزارت صنايع و معادن را به صنايع، معادن و جهاد کشاورزي تغيير دهند. آرد و نان چه ربطي به صنايع و معادن دارد؟ ما بارها در جلسات مختلف مطرح کرديم که طبق مصوبه مجلس، صنايع تبديلي باید زير نظر جهاد کشاورزي باشد.

نقاشی تاکید کرد: اما در حال حاضر گندم را که مستقيما با جهاد کشاورزي مرتبط است به صنايع و معادن مي‌سپارند. اگر همين طور پيش برود تک تک وزارتخانه‌ها تعطيل شده و به صنايع و معادن الحاق مي شود. اين موضوع دقيقا دور زدن مجلس است.[۱]

همچنین ایمانی رئیس بنیاد توانمند سازی گندم کاران هم در واکنش به اینکه محمد شریعتمداری وزیر صنعت، رئیس کارگروه گندم، آرد و نان شده است، بیان کرد: این موضوع اتفاق خوبی برای وارداتچی‌ها به حساب آمده و مخالف قانون تمرکز است.[۲]

حال باید دید نمایندگان مجلس در قبال این اقدام دولت که بر اساس شواهد خلاف قانون به نظر می رسد، چه اقدامی انجام خواهند داد.

پینوشت:

[۱] روزنامه آفرینش کد خبر ۱۸۹۷۹۰

[۲] خبرگزاری تسنیم کد خبر ۱۵۵۴۹۵۳



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.