۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۳۵۷۹۵ ۰۸ آبان ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۸ دسته: تجارت و دیپلماسی
۰

راضی نوری نماینده مردم خوزستان در مجلس گفت: برای بی اثر کردن تحریم های مالی و بانکی آمریکا ضروری است تا ایران به طور جدی پیگیر مسئله کاهش وابستگی به سیستم دلاری باشد و استفاده از ارزهای ملی در تبادلات مالی با کشورهای طرف تجاری را مد نظر قرار دهد.

سید راضی نوری نماینده مردم خوزستان در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با مسیر اقتصاد در رابطه با بحث پیمان های پولی دوجانبه و کاهش وابستگی به دلار گفت: یکی از راه های از بین بردن وابستگی به نظام پولی و مالی تحت سلطه آمریکا استفاده از جایگزین های مناسب به جای آن است.

وی افزود: برای بی اثر کردن تحریم های مالی و بانکی آمریکا ضروری است تا ایران به طور جدی پیگیر مسئله کاهش وابستگی به سیستم دلاری باشد و استفاده از ارزهای ملی در تبادلات مالی با کشورهای طرف تجاری را مد نظر قرار دهد.

نمایند استان خوزستان گفت: ایران می تواند انعقاد پیمان های پولی دوجانبه را با کشورهایی که امکان عملیاتی سازی این پیمان ها وجود دارد شروع نماید و در مراحل بعدی دامنه کشورهای طرف این پیمان ها را افزایش دهد؛ چراکه بدین طریق هم سیستم تجاری و هم سیستم نقل و انتقالات مالی تجربه و آمادگی لازم جهت استفاده از ارزهای ملی در تجارت بین المللی را پیدا می کنند.

عضویت در سازمان های بین المللی بستر ایجاد واحد پولی مشترک

راضی نوری در ادامه گفت: کشورهای اسلامی و سایر سازمان ها و گروه هایی که ایران در عرصه بین المللی عضو آن هاست، بسترها و زمینه های مناسبی برای ایجاد یک واحد پولی مشترک به جای دلار هستند و در صورتی که از ظرفیت چنین بسترهایی استفاده شود اتفاقات بزرگی در زمینه از بین بردن سلطه آمریکا اتفاق خواهد افتاد.

وی افزود: راهکارها برای کاهش وابستگی به دلار متعدد است، مثلا می توان با تشکیل سبدی از ارزهای ملی در مبادلات بین المللی وزن دلار در تبادلات مالی کشور را کاهش داد و از طرفی درجه استقلال نظام پولی و مالی کشور را نیز تا حد زیادی افزایش داد.

راضی نوری در پایان گفت: برای اینکه در جنگ تمام عیار اقتصادی با آمریکا پیروز شویم و از ورود شوک های احتمالی آینده به اقتصادمان جلوگیری کنیم، باید راهکارهای متعدد بی اثر کردن تحریم ها را به کار ببریم؛ چراکه ایران چاره ای جز کاهش وابستگی به دلار و مقابله با تحریم های آمریکا ندارد.



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.