۳۰ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۳۵۴۸۸ ۰۶ آبان ۱۳۹۶ - ۱۴:۴۳ دسته: تجارت و دیپلماسی
۰

یحی آل اسحاق گفت: آمریکا از طریق دلار ظلم بزرگی به کشورهای دنیا می کند و آنها را تحت فشارهای سیاسی و اقتصادی قرار می دهد. کشورها برای مقابله با سلطه آمریکا باید از ارزهای ملی خود به جای دلار استفاده نمایند تا علاوه بر دفع تهدیدات آمریکا پول خود را بین المللی کنند.

دکتر یحیی آل اسحاق وزیر سابق بازرگانی و رئیس فعلی اتاق مشترک بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران و عراق در گفتگو با مسیر اقتصاد در رابطه با بحث حذف دلار و یورو از مبادلات بین المللی ایران گفت: کاهش وابستگی به ارزهای جهانروایی از قبیل دلار و یورو کار شدنی ای هست، اما در کنار آن الزاماتی نیز جهت عملیاتی شدن این اقدام وجود دارد.

آمریکا از طریق دلار ظلم بزرگی به کشورهای جهان می کند

وی افزود: دولت آمریکا از زمان کنفرانس برتون وودز به بعد توانسته دلار را به عنوان یک ارز بین المللی تثبیت کند و با چاپ بدون پشتوانه آن بر سایر کشورهای جهان سلطه سیاسی و اقتصادی پیدا کند.

آل اسحاق گفت: این ظلم بزرگی است که کشورهای دنیا با زحمت فراوان کالاهای مختلفی را تولید نمایند و بالاجبار این تولیدات را در ازای دریافت دلار کاغذی و بدون پشتوانه در اختیار آمریکا قرار دهند.

وزیر سابق بازرگانی گفت: در حال حاضر کشور آمریکا به واسطه بین المللی شدن دلار، هر کشوری را که اراده کند از چرخه دلاری بیرون کرده و بر سر راه مسیر تجارت آن کشور مانع ایجاد می کند و موجب افزایش هزینه های تجارت آن کشور می شود.

آمریکا از طریق مکانیسم های وابسته به دلار اثربخشی تحریم ها را افزایش داده است

وی افزود: آمریکا برای اینکه اثر بخشی فشارها و تحریم های خود بر علیه کشورها را افزایش دهد از سایر مکانیسم های وابسته به دلار از قبیل فدرال رزرو، بانک های خود، سوئیفت و اتاق های تسویه  استفاده می کند و بدین طریق تمام حوزه های سیاسی و اقتصادی دنیا را رصد می نماید.

این اقتصاددان بیان کرد: کشورهای اروپایی با مشاهده منافع سرشار اقتصادی و سیاسی دلار برای آمریکا، تصمیم به راه اندازی حوزه مختص خود نموده و ارزی به نام یورو ایجاد کردند تا در مبادلات میان خود دلار را کنار گذاشته و از طرفی منافعی که دلار برای آمریکا دارد را از طریق یورو برای خودشان ایجاد کنند.

کشور چین با آینده نگری در حال کاهش وابستگی خود به دلار است

آل اسحاق در ادامه گفت: اخیرا نیز کشور چین با انعقاد پیمان های پولی دوجانبه با کشورهای مختلف شروع به کنار گذاشتن دلار از مبادلات بین المللی خود نموده است. چرا که این کشور با آینده نگری به دنبال این است که هم ارز خود را بین المللی نماید و هم جلوی تهدیدات و تحریم های احتمالی آمریکا را بگیرد و در حال حاضر نیز جنگ میان چین و آمریکا جنگ اقتصادی و ارزی است.

رئیس اتاق بازرگانی ایران و عراق گفت: آمریکا اکنون به جای استفاده از تسلیحات نظامی علیه ایران از ابزار دلار و تحریم های اقتصادی استفاده می کند و بدین ترتیب شیوه جنگ با ایران را عوض کرده و اعلام داشته است که هر کشوری که با ایران مبادله دلاری کند تحت تحریم قرار می گیرد.

استفاده از ارزهای ملی در تجارت با انعقاد پیمان پولی دوجانبه

وی افزود: برای حل مشکلات و موانع ایجاد شده توسط سیستم دلاری، ایران می تواند در مبادلات تجاری خود با کشورهای طرف تجاری اش با انعقاد پیمان پولی دوجانبه به جای دلار از ارزهای ملی استفاده نماید.

آل اسحاق گفت: حتی می توان با انعقاد پیمان های پولی چندجانبه بدهی های ایجاد شده در مبادلات تجاری میان کشورها را به صورت چندجانبه تسویه نموده و بدین طریق جهت تسویه بدهی باقی مانده ناشی از عدم توازن تجاری میان کشورها، نیاز به ارزهای جهان روا را از بین برد.

وی در پایان گفت: بنابراین از طریق انعقاد پیمان های پولی دوجانبه، امکان اینکه پول ایران یا سایر ارزهای بین المللی ملاک مبادله شود وجود دارد و با افزایش استفاده از ارزهای ملی رفته رفته این ارزها نیز بین المللی می شوند و می توان به راحتی در تبادلات تجاری آن ها را مورد استفاده قرار داد.



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.