۰۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۳۵۳۰۲ ۰۳ آبان ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۸ دسته: پیمان پولی دوجانبه، تجارت و دیپلماسی
۰

بانک های مرکزی چین و کامبوج به منظور تجارت با ارزهای ملی خود (یوآن-ریل) به جای دلار، پیمان پولی دوجانبه منعقد کردند. هدف از این پیمان پولی گسترش تجارت و سرمایه گذاری میان دو کشور عنوان شده است.

به گزارش مسیر اقتصاد بانک های مرکزی کامبوج و چین از سرمایه گذاران و بازرگانان خود خواستند تا در مبادلات میان دو کشور از ارزهای ملی خود یعنی یوآن و ریل استفاده نمایند. این درخواست در راستای تقویت روابط سیاسی و اقتصادی میان دو کشور است.

هدف از این اقدام بهبود کارایی، امنیت و صرفه جویی در هزینه ها هنگام مبادله ارزهاست. از ماه گذشته اعلام نرخ برابری یوآن در برابر ریل به طور رسمی آغاز شده است.

خانم چی سری رئیس بانک مرکزی کامبوج، در سخنرانی خود در نشست توسعه استفاده از ارزهای ملی جهت تجارت گفت: افزایش استفاده از یوآن در پرداخت های تجاری میان دو کشور، استفاده از ریل کامبوج را نیز گسترش خواهد داد.

وی افزود: ما به شرکت های چین و کامبوج توصیه می کنیم تا در تجارت خود از یوآن و ریل استفاده کنند تا از خطرات ناشی از نوسانات نرخ ارز در امان بمانند. چراکه استفاده از ارزهای مختلفی مانند دلار آمریکا برای انجام پرداخت و تسویه های تجاری می تواند خطر سرمایه گذاری برای سرمایه گذاران دو کشور را افزایش دهد.

به گفته یکی از مسئولان بانک مرکزی کامبوج، ۱۷ بانک در این کشور در حال حاضر استفاده از یوآن در معاملات را انجام می دهند و در آینده نیز تعداد ۱۱ بانک به آن ها افزوده خواهد شد.

پان هون شنگ معاون کمیته سیاستگذاری پولی بانک مرکزی چین گفته است: در حال حاضر چین و کامبوج در مرحله حیاتی از توسعه قرار دارند و با وظیفه عمیق تر کردن اصلاحات و بهینه سازی ساختارهای صنعتی مواجه هستند؛ لذا همکاری های دوجانبه با ارزهای ملی می تواند راهکار مشترک برای رونق توسعه باشد.

لیم هنگ، معاون اتاق بازرگانی کامبوج گفت: برای مبادلات تجاری میان دو کشور استفاده از ارزهای ملی بسیار مهم بوده و کامبوج باید ذخایر ارزهای ملی را افزایش داده و وابستگی خود به دلار را کاهش دهد.

نیو چانتانا معاون بانک مرکزی چین گفته است حدود ۱۴ درصد از مبادلات میان چین و کامبوج به وسیله یوآن انجام می شود. این درحالیست که استفاده از ارزهای ملی تجارت، گردشگری، سرمایه گذاری و به طور کلی رشد اقتصادی را افزایش خواهد داد.

منبع: خمر تایمز



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.