۰۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۳۵۰۷۳ ۰۲ آبان ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۵ دسته: تجارت و دیپلماسی
۰

عسگراولادی با بیان اینکه می توان در مبادلات تجاری از ریال استفاده کرد، گفت: برای این کار ابتدا باید ایران فروش نفت خود را با ارز دیگری به جز دلار انجام دهد.

مهندس اسدالله عسگراولادی، عضو اتاق بازرگانی ایران و رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین در گفتگو با مسیر اقتصاد در رابطه با بحث حذف دلار از مبادلات تجاری ایران گفت: در صورتی که بتوانیم دلار را از فروش نفت کشور کنار بگذاریم خواهیم توانست رفته رفته نقش دلار در اقتصاد و مبادلات تجاری بین الملی کشور را کاهش دهیم.

عسگراولادی گفت: از آنجایی که بیشتر مبادلات نفتی ایران به دلار صورت می گیرد، جدا شدن از سیستم دلاری کار آسانی نخواهد بود. مگر اینکه مبنای فروش نفت را از دلار به ارزهای ملی تغییر دهیم، چراکه مبادلات نفتی سهم بزرگی در اقتصاد ایران دارند.

وی افزود: برای اینکار باید با کشورهای طرف تجاریمان وارد پیمان های پولی شویم و در مبادلات نفتی و غیر نفتی با این کشورها به جای دلار از ارزهای ملی خودمان استفاده کنیم.

عضو اتاق بازرگانی ایران گفت: بحث کنار گذاشتن دلار از تجارت ایران امری ناشدنی نیست و می توان با انعقاد پیمان های پولی دوجانبه با کشورهای طرف تجاری از قبیل روسیه، چین، عراق و سایر کشورها این کار را عملیاتی کرد.

وی افزود: در صورتی که ایران شروع به استفاده از ارزهای ملی در مبادلات تجاری خود با کشورهای طرف تجاری اش کند، آرام آرام وابستگی به دلار از بین می رود و نقش ارزهای ملی پر رنگتر می شود.

عسگراولادی گفت: استفاده از ارزهای ملی ریسک خاصی ندارد و فقط کافی است تا پیمان پولی دوجانبه با تمام کشورهای طرف تجاری به درستی اجرا شود و با بکار بردن ارزهای ملی در مبادلات این ارزها نیز کاربرد پیدا کرده و معتبر خواهند شد.

وی در پایان با بیان اینکه در حال حاضر نیز در قسمتی از مبادلات ایران با سایر کشورها از ارزهایی به غیر از دلار استفاده می شود، گفت: به عنوان نمونه در مبادلات با افغانستان، عراق و امارات از ریال استفاده می شود. منتهی این میزان از استفاده کم بوده و لازم است تا در سطح وسیع تری مورد استفاده قرار بگیرد و به یک رویه ثابت تبدیل شود.



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.