۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۳۴۷۷۶ ۳۰ مهر ۱۳۹۶ - ۱۳:۴۴ دسته: کشاورزی
۰

کشاورز نمونه قزوینی با استفاده از بذور اصلاح شده گندم در اراضی کشت دیم این استان، از هر هکتار ۳.۳ تن گندم برداشت می کند که دو برابر میانگین برداشت در استان قزوین است.

حق وردی کشاورز نمونه استان قزوین و کارشناس کشت دیم در گفتگو با مسیر اقتصاد درخصوص وضعیت کشت دیم گفت: قابلیت های زیادی برای توسعه کشت دیم در کشور وجود دارد.

وی افزود: استان قزوین حدود ۹۱ هزار هکتار زمین مناسب برای کشت دیم دارد که از این میزان ۴ هزار و ۲۰۰ تن را بنده به صورت اجاره داری کشت می کنم.

عدم حمایت وزارت جهاد کشاورزی از توسعه کشت حبوبات دیم

وی افزود: در استان قزوین بیشتر گندم و جو کشت می شود و میزان کاشت حبوبات دیم پایین است، چون هنوز کشت آنها رواج پیدا نکرده است و خود کشاورز هم باید به دنبال بذور آن برود که این کار را هم نمی کند. علاوه بر این گندم به صورت تضمینی خریداری می شود ولی حبوبات چنین وضعیتی ندارد.

حق وردی گفت: دولت یارانه های خوبی برای بذور دیم اختصاص داده است لکن با توجه به مناسب نبودن بارندگی، درآمد کشاورزان پایین است به همین دلیل کشاورز توان خرید بذور ۱۶۳۰ تومانی گندم را ندارد و از بذور محلی خود استفاده می کند.

این کارشناس کشت دیم در خصوص استفاده از ارقام معرفی شده برای کشت دیم، گفت: بیشتر از ارقام آذر ۲، سرداری، هما و اوحدی در کشت گندم و از ارقام سهند و آبیدر در کشت جو استفاده می شود.

وی افزود: کشت دیم در وهله اول حدود دوسال طول می کشد به طوری که اگر در سال جاری شما زمین را آماده کنید بایستی بهار سال آینده آن را شخم زده، تابستان خاک ورزی انجام دهید و پاییز کشت کنید و در صورت وجود برف و باران مناسب در فصول پاییز تا بهار می توانید محصول خود را برداشت کنید.

رضایت کشاورزان از برداشت ۱.۵ تنی محصولات در هر هکتار از اراضی دیم

کشاورز نمونه استان قزوین با بیان این که امیدوار است تا ۲.۲ تن به ازای هر هکتار برداشت محصول داشته باشد، گفت: اکثر کشاورزان در صورتی که بالای ۱.۵ تن در هکتار برداشت داشته باشند، از کار خود راضی هستند.

وی در خصوص هزینه های کشت دیم گفت: به ازای هر هکتار ۱.۱ میلیون تومان خرج می شود و کشاورز تا ۱.۳ میلیون تومان می تواند درآمد داشته باشد. طبیعی است که این میزان برای کشاورزان خرد بسیار پایین است اما برای کشاورزان عمده کار بسیار مناسب است.

حق وردی افزود: در برخی از سال ها که همه شرایط دست به دست هم دهد در هر هکتار تا ۳.۳ تن هم می توان برداشت داشت.



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.