۰۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۳۴۶۸۶ ۲۹ مهر ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۴ دسته: تجارت و دیپلماسی
۰

افزایش تعرفه واردات لوازم خانگی همچون یخچال و دستگاه تهویه مطبوع در پاکستان درحالی رخ داده که طبق آمارهای منتشر شده تنها ۵ درصد از نیاز داخلی به این محصولات از طریق واردات تأمین می شود. این اقدام پاکستان به منظور کاهش تقاضای ارز و افزایش درآمدهای دولتی انجام شده است.

به گزارش مسیر اقتصاد دولت پاکستان به منظور جلوگیری از هدر رفت منابع ارزی و افزایش درآمدهای دولتی تعرفه واردات ۷۳۱ کالای غیر ضرور را افزایش داد.

طبق اعلام دولت پاکستان انتظار می رود با اعمال نرخ های وارداتی جدید علاوه بر افزایش درآمدهای دولتی، سالانه بین یک تا دو میلیارد دلار از واردات این ۷۳۱ قلم کالا کاسته شود.

هیئت فدرال درآمدهای دولتی کشور پاکستان در این خصوص گفته است تنها تعرفه واردات کالاهایی افزایش یافته که جزء محصولات غیر ضرور هستند و بدون واردات آن ها نیز مشکلی برای این کشور اتفاق نخواهد افتاد.

هفته گذشته کمیته هماهنگی اقتصادی کشور پاکستان موافقت خود را با افزایش تعرفه واردات کالاهای غیر ضرور اعلام کرده بود و درپی آن طبق تصمیم هیئت فدرال درآمدهای دولتی این کشور، افزایش تعرفه واردات ۷۳۱ کالا نهایی شد.

دستگاه های تلفن همراه، خودرو، تایر وسایل نقلیه، آجیل، دستگاه تهویه مطبوع، یخچال و سرامیک از کلیدی ترین محصولات این لیست ۷۳۱ کالایی هستند.

افزایش تعرفه واردات لوازم خانگی همچون یخچال و دستگاه تهویه مطبوع در پاکستان درحالی رخ داده که طبق آمارهای منتشر شده تنها ۵ درصد از نیاز داخلی به این محصولات از طریق واردات تأمین می شود.

لازم به ذکر است بسیاری از این محصولات در تقسیم بندی وزارت صنعت ایران جزء محصولات سرمایه ای و واسطه ای محسوب می شوند و جزء کالاهای مصرفی به حساب نمی آیند و از این رو وزارت صنعت، معدن و تجارت ایران تمایلی به افزایش تعرفه واردات این محصولات ندارد.

نکته دیگر اینکه ایران در صادرات برخی از این محصولات همچون آجیل و سرامیک به پاکستان مزیت دارد و افزایش تعرفه واردات می تواند مزیت ایران در بازار این کشور را تحت تأثیر قرار دهد.

منبع: پایگاه خبری داون



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.