۰۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۳۴۵۱۹ ۲۷ مهر ۱۳۹۶ - ۱۳:۳۲ دسته: تجارت و دیپلماسی
۰

حسین یعقوبی مدیرکل بین الملل بانک مرکزی گفت: با وجود انعقاد پیمان پولی دوجانبه میان ایران و پاکستان، به دلیل عدم دریافت لیست بانک های عضو بازار بین بانکی از طرف پاکستان، استفاده از ارزهای ملی تاکنون اجرایی نشده است.

به گزارش مسیر اقتصاد، روز جمعه ۳۱ شهریور رییس شورای پول و اعتبار در حاشیه اجلاس رؤسای کل بانک های مرکزی و مقامات پولی کشورهای عضو «سازمان همکاری های اسلامی»، با همتای پاکستانی خود طریق باجوا دیدار نمود.

هدف از این دیدار اجرای سریع و بی وقفه یادداشت تفاهم پیشین مبنی بر انعقاد پیمان پولی دوجانبه میان دو کشور عنوان شده بود. در این دیدار نیز مقرر شده بود استفاده از ارزهای ملی نهایتاً تا دو هفته دیگر عملیاتی شود اما این اتفاق تاکنون محقق نشده است.

روز سه شنبه ۲۵ مهر، حسین یعقوبی میاب، مدیرکل بین المللی بانک مرکزی با اشاره به اینکه در ۲۴ فروردین ماه سال جاری، قرارداد ترتیبات بانکی و پرداخت ها (پیمان پولی دوجانبه) میان بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و بانک مرکزی پاکستان منعقد شده، اظهار داشت: براساس ماده یک این قرارداد، طرفین موظف شدند در اسرع وقت، فهرستی از بانک های دو کشور را که در این چارچوب با استفاده از ارزهای ملی دو کشور به ایجاد روابط کارگزاری اقدام می کنند، برای یکدیگر ارسال کنند.

فهرست بانک های پاکستانی برای همکاری با ایران هنوز اعلام نشده است

این مقام مسئول بانک مرکزی تاکید کرد: بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، فهرست کاملی از تمام بانک‌های عضو بازار بین بانکی ایران را به طرف پاکستانی ارائه کرد و در واقع تمام این بانک ها می توانند در چارچوب این قرارداد، به ایجاد روابط با بانک های پاکستانی اقدام کنند اما متاسفانه تا این لحظه هیچ فهرستی از بانک های پاکستانی برای بانک مرکزی ایران ارسال نشده است.

یعقوبی با یادآوری اینکه این موضوع در نشست میان معاون اقتصادی رییس جمهوری با وزیر امور خارجه پاکستان در ماه گذشته مطرح شد و مورد تاکید طرف ایرانی قرار گرفت، اظهار داشت: «آقای نهاوندیان در این جلسه درخواست اجرای مفاد این قرارداد را داشت که وزیر خارجه پاکستان، قول تسریع در اقدام را از سوی بانک مرکزی پاکستان داد؛ ما هم امیدواریم انشاءالله بعد از دریافت این فهرست از سوی طرف پاکستانی، این قرارداد را اجرایی کنیم.»

با اجرایی شدن پیمان پولی دوجانبه مشکل انتقالات ارزی و تسویه مبادلات دوجانبه مرتفع خواهد شد

به گفته مدیرکل بین الملل بانک مرکزی، با اجرای دقیق مفاد این توافقنامه، هیچگونه محدودیت و مانعی موجود پیش روی افزایش سطح مناسبات تجاری و نقل و انتقالات ارزی و تسویه مبادلات تجاری بین دو کشور وجود نخواهد داشت.

در فروردین ماه سال جاری دو کشور ایران و پاکستان به منظور گسترش همکاری های بانکی و استفاده از ارزهای ملی در مبادلات با یکدیگر اقدام به انعقاد پیمان پولی دوجانبه کرده بودند. این توافقنامه به منظور تسهیل همکاری های بانکی میان دو کشور جهت ایجاد سازوکار پرداخت بین بانک های دو کشور صورت گرفت.

این سازوکار برای پراخت پول در قبال تجارت میان دو کشور از طریق گشایش اعتبار اسنادی (ال- سی) با استفاده از ارزهای ملی طبق قوانین و مقررات بین المللی مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

طبق بیانیه بانک مرکزی پاکستان در زمان انعقاد تفاهم نامه پیمان پولی دوجانبه، بانک های مرکزی ایران و پاکستان از بانک های دو کشور دعوت خواهند کرد تا بر اساس این توافقنامه برای تسهیل تجارت بین دو کشور وارد عمل شوند.



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.