۰۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۳۴۱۵۹ ۲۵ مهر ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۶ دسته: تجارت و دیپلماسی
۰

مشاور عالی بانک مرکزی عراق در همایش تجاری ایران و عراق مدعی شده است که در گذشته ۱۷ توافقنامه بانکی بین بانک مرکزی ایران و عراق منعقد شده اما بانک مرکزی ایران جهت اجرای آنها اقدامی نکرده است. ضروری است بانک مرکزی در این زمینه شفاف سازی نماید.

به گزارش مسیر اقتصاد در همایش تجاری ایران و عراق در روز یکشنبه ۲۳ مهر ماه، ولید عیدی عبدالنبی مشاور عالی بانک مركزی عراق ادعا نموده است كه در سال گذشته يك توافقنامه ١٧ بندی بانكی بین بانک مرکزی عراق و ایران امضاء شده ولی بانك مركزی ايران هيچ اقدامی در راستای اجرای آن انجام نداده است.

عبدالنبی صراحتا اعلام نموده كه آماده مذاكره جهت حل و فصل مسائل بانكی است و از اينكه نماينده بانك مركزی در همايش حضور نداشته تعجب نموده است.

وی همچنین گفت: در فروردين امسال هم علیرغم پیگیری های انجام شده موفق به مذاكره با بانک مرکزی ایران نشده است.

همچنین راجح الموسوی، سفیر عراق در ایران مطرح نموده است که راه‌اندازی یک بانک مشترک میان دو کشور برای انجام مبادلات تجاری و اقتصادی با ارزهای ملی طرفین می‌تواند سطح روابط اقتصادی را گسترش دهد؛ اما هر دو طرف ایرانی و عراقی در این زمینه کوتاهی نموده اند و رفع این مشکلات نیازمند تصمیم قطعی و جدی است.

بانک مرکزی ایران پیشنهاد چین برای انعقاد پیمان پولی دوجانبه را نیز رد کرده بود

این چندمین بار است که مسئولین کشورهای طرف تجاری ایران به بانک مرکزی پیشنهاد استفاده از ارزهای ملی در تجارت را می دهند و بانک مرکزی در این زمینه اقدامی انجام نمی دهد.

لازم به ذکر است که سابقا نیز یک مقام آگاه در گفتگو با مسیر اقتصاد اعلام نموده بود که بر اساس اطلاعات رسیده، بانک مرکزی در دیدار با همتایان خود در کشور چین در مذاکرات قرارداد تامین مالی، اقدام مؤثری برای انعقاد پیمان پولی دوجانبه با این کشور انجام نداده است. این درحالیست که طرف چینی به انعقاد پیمان پولی دوجانبه با ایران تمایل داشته است.

با اینکه کشور در شرایط خاصی قرار دارد که ضرورت مقاوم سازی اقتصاد را به ویژه در حوزه های مالی و بانکی نشان می دهد اما رفتارهای بانک مرکزی در برخورد با پیشنهاد سایر کشورها در این زمینه نشان می دهد که این بانک تمایلی جهت استفاده از ارزهای ملی و کنار گذاشتن دلار و یورو و زیرساخت های وابسته به این دو ارز ندارد.



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.