۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۳۴۰۷۰ ۲۴ مهر ۱۳۹۶ - ۱۳:۲۲ دسته: دولت و حکمرانی
۰

در طرح مارشال کشورهای اروپایی به قیمت توسعه اقتصادی در کوتاه مدت، به اقتصاد آمریکا وابسته شدند؛ این وابستگی علاوه بر کاهش پایداری اقتصاد کشورهای اروپایی، منجر به تسلط آمریکا بر این کشورها و جهان روا شدن دلار شد. پس از بحران ۲۰۰۷ کشورهای اروپایی به این نتیجه رسیدند که باید به سمت مقاوم سازی اقتصاد و کاهش وابستگی به آمریکا حرکت نمایند.

به گزارش مسیر اقتصاد طرح مارشال طرحی است که با همکاری آمریکا و کشورهای اروپایی و بعد از جنگ جهانی دوم اجرایی شد. آمریکا در این طرح به بسیاری از کشورهای اروپای غربی کمک کرد تا اقتصاد خود را پس از جنگ جهانی دوم بازسازی کنند.

تسلط آمریکا بر جهان با طرح مارشال

گرچه بیش از ۷۰ سال از اجرایی شدن طرح مارشال در سال ۱۹۴۷ میلادی می گذرد، اما مقامات کشورهای اروپایی معتقدند این طرح هنوز هم درس ها و عبرت هایی برای این کشورها دارد.

بعد از جنگ جهانی دوم و در زمان اجرای طرح مارشال، وضعیت اقتصادی کشورهای اروپایی در سطح بسیار نامطلوبی قرار داشت. این کشورها برای جذب سرمایه نیاز به صادرات محصولات داشتند درحالیکه به دلیل نبود زیرساخت تولیدی و سرمایه گذاری کم، امکان تولید و صادرات محصولات را نداشتند.

در چنین شرایطی طرح مارشال یک اجبار و یک راه برای برون رفت از این دور باطل را به قیمت پذیرفتن تسلط آمریکا پیش پای کشورهای اروپایی قرار داد. در طرح مارشال آمریکا سرمایه اولیه مورد نیاز این کشورها برای سرمایه گذاری در ایجاد زیرساخت های تولیدی را فراهم کرد و موجب شد دوباره چرخ اقتصاد اروپا به چرخش درآید.

اما این تنها یک وجه از طرح مارشال بوده است؛ وجه مهمتر و البته تا حدی پنهان طرح مارشال به پیشرفت های آمریکا با اهرم کردن کشورهای اروپایی بر می گردد. هرچند اعتبارات و وام هایی که به کشورهای اروپایی داده شد از جانب آمریکا بود اما در ازای این وام، آمریکا این کشورها را به خرید کالا از خودش ملزم نمود؛ همچنین که از این طریق دلار و پول خود را در جهان گسترش داد.

آثار وابستگی اروپا به آمریکا در بحران ۲۰۰۷

در سال ۲۰۰۷ میلادی و درپی بحران به وجود آمده در اقتصاد کشور آمریکا، کشورهای اروپایی نیز به دلیل وابستگی به آمریکا از زمان طرح مارشال با بحران های اقتصادی متعددی مواجه شده اند.

از آن زمان به بعد یکی از مهم ترین مسائل برای کشورهای اروپایی در زمینه اقتصاد، مقاوم سازی اقتصاد در برابر تکانه هاست.

اکنون ۱۰ سال از بحران اقتصادی سال ۲۰۰۷ میلادی می گذرد و گرچه هنوز اثراتی از آن بحران برجای مانده اما کشورهای اروپایی توانسته اند به دوران رونق اقتصادی بازگردند.

مقاوم سازی نظام بانکی مهم ترین برنامه کشورهای اروپایی

یکی از موارد افزایش پایداری اقتصاد در زمینه اصلاح نظام مالی و بانکداری بوده است. بانک اهمیت زیادی در اقتصاد دارد و تأمین کننده اصلی منابع مالی شرکت ها محسوب می شود. بانک های اروپایی در طول سال های اخیر علاوه بر اصلاح روندهای خود به منظور افزایش مقاومت پذیری، قدرتمندتر شده اند و از سرمایه بیشتری برخوردار هستند.

کشورهای اروپایی در طول سال های اخیر برای بهبود رشد اقتصادی نیز برنامه ای با سه محور را در دستور کار داشته اند: افزایش سرمایه گذاری، اصلاحات ساختاری با هدف افزایش رقابت پذیری و مسئولیت پذیری در اعمال سیاست های مالی.

افزایش سرمایه گذاری از طریق راه اندازی صندوق سرمایه گذاری

کشورهای اروپایی برای افزایش سرمایه گذاری در سه سال گذشته یک برنامه ویژه در نظرگرفته اند که بر اساس آن یک صندوق با عنوان صندوق سرمایه گذاری استراتژیک راه اندازی شده که در حال حاضر سرمایه ای بالغ بر ۲۳۶ میلیارد یورو را در هر دو بخش عمومی و خصوصی اقتصاد در تمامی ۲۸ کشور عضو اتحادیه اروپا به گردش درآورده است.

اتحادیه اروپا نیز قصد دارد در سال ۲۰۲۰ میلادی سرمایه این صندوق را از ۳۱۵ میلیارد یورو فعلی به ۵۰۰ میلیارد یورو افزایش دهد.

برگرفته از: سایت کمیسیون اروپا



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.