۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۳۳۹۹۹ ۲۴ مهر ۱۳۹۶ - ۱۵:۲۲ دسته: کشاورزی
۰

نوری عضو کمیسیون کشاورزی مجلس گفت گفت: سیاست قیمت تضمینی جایگزین خوبی برای خرید تضمینی نیست و قطعا باعث کاهش کشت و تولید گندم در کشور خواهد شد.

به گزارش مسیر اقتصاد سید راضی نوری نماینده مردم شوش استان خوزستان در مجلس شورای اسلامی در رابطه با وضعیت پرداخت مطالبات گندم کاران در کشور گفت: متاسفانه تاخیر در پرداخت مطالبات باعث کاهش انگیزه کشاورزان خواهد شد.

نوری با اشاره به اینکه امسال حدود ۸ هزار تن گندم از گندم کاران خریداری شده است، گفت: این میزان گندم خریداری شده نسبت به آمارهای سال گذشته کاهش چشم گیری را نشان می‌دهد که نیازمند توجه جدی مسئولین است.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس تصریح کرد: گندم کالای اساسی و استراتژیکی برای کشور است و توقع از مسئولین دولتی می‌رود در حفظ خودکفایی تولید این محصول بعد از سالها نهایت تلاش را داشته باشند.

وی گفت: در این مورد هم به وزارت جهاد کشاورزی و هم به رئیس سازمان برنامه و بودجه مبنی بر حمایت کافی از بخش کشاورزی و گندم تذکرات جدی داده شده است.

سیاست قیمت تضمینی جایگزین خوبی برای خرید تضمینی نیست

نوری تاکید کرد: سیستم خرید تضمینی در سالهای اخیر به دلیل پایین بودن قیمت جهانی باعث اختلاف نظرهایی شده است که نیازمند کار کارشناسی توسط اعضای دولت است.

وی اظهار داشت: اعضای سازمان برنامه و بودجه در این شرایط سیاست قیمت تضمینی محصولات کشاورزی و عرضه محصولات کشاورزی در بورس کالا را پیشنهاد می‌دهند.

نماینده مردم شوش در مجلس گفت: اجرای سیاست قیمت تضمینی بشرطی می‌تواند سیاست اثرگذاری باشد که تمام زیرساختهای اجرای آن مهیا باشد.

عضو کمیسیون کشاورزی تصریح کرد: اجرای سیاست قیمت تضمینی در برهه فعلی و با توجه به اجرای پایلوت آن در برخی استان‌های کشور کارآمد نبوده و باید زیرساختهای متناسب با اجرای این سیاست قبلا بوجود می آمد.

او ادامه داد: اجرای این سیاست در شرایط فعلی باعث کاهش قیمت خرید محصولات کشاورزی و گندمی خواهد شد که هزینه های تولید این محصول در کشور بسیار بالاتر از آن است.

نوری گفت: این موضوع قطعا باعث کاهش کشت و تولید گندم در کشور خواهد شد و دوباره کشورمان را از خودکفایی خارج کرده و به کشوری واردکننده در گندم تبدیل خواهد کرد.

لزوم افزایش نرخ خرید تضمینی گندم به میزان تورم

این نماینده مجلس در مورد افزایش نرخ خریدهای تضمینی سال آینده هم گفت: افزایش نرخ خریدهای تضمینی سال آینده بایستی در دستور کار دولت قرار داشته باشد.

وی در پایان بیان کرد: با توجه به نرخ تورم سالیانه این نرخ ها نیز باید به همان میزان افزایش داشته باشند.



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.