۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۳۳۹۶۶ ۲۳ مهر ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۰ دسته: اقتصادِ محور مقاومت، انرژی
۰

کشور عراق بعد از سال ها درگیری داخلی فرآیند بازسازی بخش انرژی خود را آغاز کرده و کشور روسیه با پیش دستی سهمی گسترده در بازسازی بخش انرژی عراق دارد. این درحالیست که در صورت استفاده مناسب از ظرفیت دیپلماسی اقتصادی، شرکت های ایرانی نیز می توانند در پروژه های بازسازی بخش انرژی عراق سهمی داشته باشند.

به گزارش مسیر اقتصاد با فروکش کردن جنگ داخلی و نزدیک شدن به پایان کار داعش در عراق، این کشور تصمیم گرفته است بعد از ۱۴ سال بخش انرژی خود را بازسازی نماید.

در چنین شرایطی کشور روسیه و شرکت گازپروم این کشور به طور جدی با عراق وارد مذاکره شده و قرار است سهمی گسترده در بازسازی بخش انرژی عراق داشته باشد.

به طور خاص شرکت گازپروم روسیه فعالیت خود را در بازسازی حوزه نفتی بدر در نزدیکی مرز ایران آغاز کرده است. این منطقه پیش از این در اختیار گروه داعش قرار داشته و بعد از عقب نشینی این گروه آزاد شده است. طبق محاسبات انجام شده میزان ذخایر در این حوزه نفتی به بیش از ۳ میلیارد بشکه نفت می رسد.

بخش عمده فعالیت بازسازی بخش انرژی کشور عراق به خاک برداری و انتقال وسایل و ابزار به جا مانده از جنگ های این منطقه است و تنها بخش کمی از فعالیت بازسازی بخش انرژی میادین نفتی عراق را فعالیت های نیازمند به دانش فنی زیاد تشکیل داده است.

شرکت گازپروم روسیه علاوه بر بازسازی میادین نفتی کشور عراق، در زمینه پروژه های انتقال گاز کشور عراق نیز با این کشور همکاری دارد.

علاوه بر این شرکت گازپروم روسیه در حال مذاکره با دولت عراق برای مشارکت بیشتر در بازسازی میادین نفتی و دیگر بخش های حوزه انرژی کشور عراق است.

این در حالیست که کشور ایران نیز دست کم این امکان را دارد که در بازسازی بخش انرژی عراق با شرکت های روسی همکاری نماید. حال باید دید دیپلماسی اقتصادی و تجاری ایران چقدر می تواند از بازار بازسازی بخش انرژی عراق برای شرکت های ایرانی سهم کسب نماید.

منبع: راشاتودی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.