۰۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۳۳۱۳۵ ۱۷ مهر ۱۳۹۶ - ۱۲:۵۸ دسته: انرژی، انرژی هسته‌ای
۰

کشور عربستان اعلام کرده قصد دارد تا ده سال آینده با سرمایه گذاری ۶۰ میلیارد دلاری ۱۶ نیروگاه هسته ای راه اندازی نماید و تا سال ۲۰۳۲ میلادی ظرفیت تولید برق از انرژی هسته ای خود را تا ۱۷.۶ گیگاوات افزایش دهد.

به گزارش مسیر اقتصاد در طول ده سال آینده کشور عربستان قصد دارد با سرمایه گذاری ۶۰ میلیارد دلاری ۱۶ نیروگاه هسته ای بسازد.

از سال ۲۰۱۱ میلادی و بعد از سونامی ناشی از زمین لرزه بزرگ شهر فوکوشیما در کشور ژاپن، حرکت برخی کشور های جهان به سمت استفاده از انرژی هسته ای آرام تر شد و محدودیت های امنیتی بر نیروگاه های هسته ای افزایش یافت.

با اینحال کشور عربستان هیچ نگرانی در این زمینه ندارد و با آسودگی خاطر قصد دارد به سمت راه اندازی نیروگاه های هسته ای حرکت نماید. در حال حاضر کشور عربستان یکی از معدود اقتصادهای بزرگ دنیا محسوب می شود که نیروگاه هسته ای ندارد.

کشور امارات اولین کشور عربی در حاشیه خلیج فارس بود که به سمت راه اندازی نیروگاه های هسته ای حرکت کرد و قرار است اولین نیروگاه هسته ای این کشور در سال ۲۰۱۸ راه اندازی شود.

اکنون کشور عربستان نیز اعلام کرده قصد دارد تا ده سال آینده ۱۶ نیروگاه هسته ای راه اندازی نماید و تا سال ۲۰۳۲ میلادی ظرفیت تولید برق از انرژی هسته ای خود را تا ۱۷.۶ گیگاوات افزایش دهد.

در زمینه ساخت نیروگاه های هسته ای در کشور عربستان شرکت هایی از کشورهای چین و روسیه مشارکت خواهند کرد. حضور بیشتر شرکت های چین و روسیه موجب بهبود بیشتر ارتباط عربستان با این کشورها خواهد شد.

در حال حاضر نظام پترودلار بر این اساس بنا نهاده شده تا کشورهای صادرکننده نفت که عربستان یکی از اصلی ترین آن هاست، تنها دلار را در ازای فروش نفت دریافت نمایند. بر این اساس حرکت عربستان به سمت تولید انرژی هسته ای و کاهش وابستگی به نفت می تواند در زمینه تضعیف نظام پترودلار نیز موثر باشد.

منبع: ژئوپلیتیکس



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.