۰۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۳۳۰۶۰ ۱۷ مهر ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۲ دسته: تولید
۰

حسینی کیا گفت: با واردات قطعات بی‌کیفیت خودرو، به تولید کشور صدمات بزرگی وارد شده و کیفیت خودروهای ساخت داخل کاهش یافته است. لذا برای حمایت از تولید باید ممنوعیت واردات در این عرصه صورت بگیرد.

سید جواد حسینی کیا عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در گفتگو با مسیر اقتصاد در خصوص افزایش واردات قطعات خودرو گفت: یکی از عوامل اصلی افزایش واردات در قطعات خودرو، بالاخص در قطعات با برند چینی، قیمت پایین و نازل این محصولات است.

وی افزود: در راستای سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی و به منظور حمایت از تولید داخل بایستی ممنوعیت واردات در این عرصه صورت بگیرد.

حسینی کیا با بیان اینکه واردات قطعات توسط خودروسازان منجر به کاهش اشتغال در صنعت قطعه سازی و بیکاری کارگر ایرانی شده گفت: با واردات قطعات بی کیفیت خودرو، به تولید کشور صدمات بزرگی وارد شده و موجب کاهش کیفیت خودروهای ساخت داخل شده است.

تقویت سیستم های نظارتی منجر به کاهش واردات قطعات خودرو خواهد شد

حسینی کیا ادامه داد: با تقویت سیستم های نظارتی و نظارت دقیق بر واردات قطعات خودرو، روند واردات کاهش خواهد یافت.

وی برای تقویت سیستم های نظارتی پیشنهادی ارائه کرد و گفت: بایستی با نصب دقیق بارکد کالا برای شناسایی کشور سازنده و استفاده از پنجره واحد در گمرک، نظارت بر کالاهای وارداتی را افزایش دهیم.

وی افزود: لازم است در این زمینه وزارت صنعت ورود کرده و از واردات کالاهای مشابه ساخت داخل جلوگیری کند.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: قانونی در کمیسیون صنایع و کمیسیون اقتصادی مجلس برای حمایت از کالاهای تولید داخل و محدودیت واردات کالاهای خارجی در دستور کار قرار گرفته است که با اعمال آن شاهد رونق تولید داخل و محدودشدن واردات بی رویه قطعات خودروی بی کیفیت خواهیم بود.

استفاده از واحدهای تحقیق و توسعه برای افزایش کیفیت قطعات

حسینی کیا گفت: راه اندازی مرکز تحقیق و توسعه مشترک با سرمایه‌گذاری خودروسازان و سیاستگذاری هوشمندانه دولت ظرفیتی است که ضمن کاهش هزینه‌های سربار، فرآیند توسعه فناوری در صنعت خودروسازی را تسریع می کند.

وی در پایان با بیان اینکه یکی از راهکارهای افزایش کیفیت قطعات ساخت داخل، نگاه صادراتی به صنعت خودرو و قطعه سازی است، گفت: تا زمانی که صنعت خودروسازی را مصرف کننده تولید داخل بدانیم، کیفیت محصولات ما افزایش نخواهد یافت، اما با نگاه صادراتی کیفیت قطعات بالا رفته و ارزش تمام شده قطعات کاهش خواهد یافت و توانایی رقابت در یک بازار بزگ جهانی را خواهیم یافت.

گفتنی است با سرمایه گذاری خودروسازان در بخش تحقیق و توسعه، امکان افزایش کیفیت قطعات ساخت داخل بهبود یافته و نگاه صادراتی در صنعت خودروسازی فراهم خواهد شد.



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.