۰۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۳۳۰۴ ۱۷ شهریور ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۰ دسته: دیگر رسانه‌ها
۰

گرفتن مجوز های صادرات برای فیلترهای تصفیه آب بین ۶ ماه تا یک سال زمان می برد و به مشکلی برای تولید کنندگان داخلی در راه صادرات محصولاتشان تبدیل شده است. تعرفه بالای واردات مواد اولیه نسبت به محصول تمام شده و نبود فرهنگ تولید در مدیران میانی، از دیگر مشکلاتی است که تولید کنندگان این حوزه با آن ها مواجه هستند.

به گزارش مسیر اقتصاد به نقل از فارس، آرش منتظرصاحب عضو اتحادیه تولیدکنندگان صنایع برودتی و حرارتی در یک نشست خبری اظهار داشت: تولیدکنندگان نیازمند حمایت‌های معنوی دولت هستند تا بتوانند واحد تحقیق و توسعه خود را فعال کنند و بومی‌سازی محصولات و دسترسی به دانش فنی در بخش صنعت اتفاق بیفتد.

وی ادامه داد: برخی تولیدکنندگان برای دریافت مجوزهای تولید و صادرات گرفتار بروکراسی اداری و پاس‌کاری بین اداره‌های دولتی می‌شوند که همین مسئله دریافت مجوز صادرات را برای آنها ۶ ماه تا یک سال به تعویق می‌اندازد.

وی با بیان اینکه سردرگمی مسئولان و وجود برخی مشکلات در قوانین موجود باعث این تأخیرها می‌شود، افزود: با وجود اینکه امسال به عنوان سال اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل نامگذاری شده، ولی قوانین و فرهنگ ما هنوز به فرهنگ تولید تبدیل نشده است.

منتظرصاحب تأکید کرد: مشکل اصلی در مدیران رده میانی است و با وجود اینکه مدیران سطح بالا به حمایت از تولید اعتقاد دارند، ولی مدیران میانی اهمیت زیادی برای تولید قائل نمی‌شوند.

وی در ادامه با اشاره به وجود مشکلاتی در مورد تعرفه واردات مواد اولیه برخی محصولات صنعتی،‌ گفت: تعرفه واردات فیلترهای تصفیه آب ۱۵ درصد است و این در حالی است که تعرفه واردات مواد اولیه لازم برای تولید این فیلترها ۴۰ درصد تعیین شده است که مانعی برای داخل‌سازی این محصول به حساب می‌آید.

وی با بیان اینکه واردات فیلترهای تصفیه آب بسیار راحت‌تر از تولید آن در داخل است، گفت: استاندارد تعرفه‌ای و سیستم مناسب برای واردات مواد اولیه این کالا تعریف نشده است.

عضو کمپین حمایت از تولید داخل با اشاره به تولید نوعی فیلتر تصفیه آب برای اولین بار در کشور، گفت: دانش فنی این تولید، بومی‌سازی شده و کیفیت و خدمات پس از فروش آن بسیار بالاتر از محصولات مشابه وارداتی است.

وی با تأکید بر لزوم حمایت دولت از تولیدکنندگان برای حضور در بازارهای خارجی و همچنین نمایشگاه‌های بین‌المللی، گفت: صادرات فیلترهای تصفیه آب به کشورهای درجه دوم و سوم اروپا امکان‌پذیر است اما در حال حاضر صدور مجوز صادرات با مشکلاتی روبه‌رو است.

به گفته وی، تولید داخلی این محصولات می‌تواند سالانه یک میلیون دلار صرفه‌جویی ارزی به همراه داشته باشد و در حال حاضر قیمت فیلترهای وارداتی ۲٫۵ تا ۳ برابر تولیدات داخل است.

عضو اتحادیه تولیدکنندگان صنایع برودتی و حرارتی تصریح کرد: در کشور امکان انجام فعالیت‌های تحقیقاتی وجود دارد و محققان کارآمدی در داخل داریم، اما روند صنعتی‌سازی این تحقیقات با مشکل روبه‌رو است که نیازمند حمایت دولت است.

وی با اشاره به انجام تحقیقات ۲ ساله برای بومی‌سازی دانش تولید فیلترهای خاص تصفیه آب، گفت: گروه سلامت نوترون برای این کار ۸۸۰۰ مورد آزمایش انجام داده تا در نهایت، فیلترهای تصفیه آب با خاصیت جلوگیری از ایجاد برخی اثرات مضر در آب به تولید رسیده است.



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.