۰۹ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۳۲۹۸۴ ۱۶ مهر ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۵ دسته: تجارت و دیپلماسی
۰

طبق آخرین آمار منتشر شده از سوی صندوق بین المللی پول در سه ماهه دوم سال میلادی جاری، سهم دلار از ذخایر خارجی کشورهای جهان یک درصد کاهش یافته است. این اتفاق در ادامه حرکت کشورها برای کاهش استفاده از دلار در مبادلات تجاری رخ داده است.

به گزارش مسیر اقتصاد صندوق بین المللی پول هر سه ماه یک بار آمار ذخایر خارجی کشورهای جهان را منتشر کرده و سهم هریک از ارزهای جهانی مانند دلار آمریکا، یورو اتحادیه اروپا، پوند بریتانیا، فرانک سوئیس، یوآن چین و دیگر ارزها از ذخایر خارجی کشورها را مشخص می کند.

طبق آخرین آمار منتشر شده از سوی صندوق بین المللی پول از سه ماهه دوم سال میلادی جاری، سهم دلار از ذخایر خارجی کشورهای جهان کاهش یافته است. با اینحال دلار آمریکا همچنان بیشترین سهم را در بین ارزهای جهانی از ذخایر خارجی کشورهای جهان به خود اختصاص داده است.

طبق این گزارش میزان ذخایر خارجی کشورهای جهان در سه ماهه دوم سال جاری میلادی بالغ بر ۱۱.۱۲ هزار میلیارد دلار بوده است. با اینحال در آمار صندوق از کل ذخایر خارجی کشورها تنها ۹.۲۶ هزار میلیارد دلار جزء منابعی است که نحوه ذخیره سازی آن گزارش شده است و نحوه ذخیره شدن بالغ بر ۱.۸۶ هزار میلیارد دلار آن به صندوق بین المللی پول گزارش نشده است.

طبق گزارش صندوق بین المللی پول در سه ماهه دوم سال ۲۰۱۷ میلادی سهم دلار آمریکا از ذخایر خارجی کشورهای جهان بیش از ۵.۹ هزار میلیارد دلار و در حدود ۶۳.۸ درصد از منابع گزارش شده بوده است که در مقایسه با سه ماهه اول سال جاری میلادی حدود یک درصد کاهش یافته است.

ارزهای یورو با ۲۰ درصد، پوند بریتانیا با ۵ درصد، ین ژاپن با ۴.۶ درصد، دلار کانادا با ۱.۹ درصد و دلار استرالیا با ۱.۷ درصد در رده های بعدی این لیست قرار دارند.

این درحالیست که صندوق بین المللی پول به تازگی یوآن چین را نیز به عنوان ارز رسمی پذیرفته و سهم این ارز از ذخایر خارجی کشورها را نیز اعلام می کند. با اینحال طبق اعلام صندوق بین المللی پول برای اعلام آمار ذخایر یوآنی همه کشورها به این صندوق و واقعی شدن آمار سهم یوآن از ذخایر خارجی کشورها یک تا دو سال زمان لازم است.

کاهش سهم دلار از ذخایر خارجی کشورهای جهان درحالی رخ داده که در سال های اخیر کشورهای جهان به رهبری چین و روسیه اقدامات متعددی در راستای کاهش سلطه دلار بر تجارت جهانی انجام داده اند.

رواج دلار به عنوان ارز جهان روا و استفاده گسترده از آن، تنها دلیل کشورهای جهان به استفاده از آن به منظور ذخیزه دارایی های خارجی است و در صورتی که از رونق استفاده از دلار کاسته شود، به طور قطع کشورهای جهان نیز از روش های دیگری برای ذخیره دارایی های خارجی خود استفاده خواهند کرد.

ذخایر خارجی کشورها در واقع منابع مالی بانک های مرکزی کشورهای جهان است که به عنوان پشتوانه سیاست های پولی داخلی ذخیره می شود. استفاده از ارزهای دیگر کشورهای جهان یکی از روش های پیش روی بانک های مرکزی برای ذخیره دارایی های خارجی است.

بانک های مرکزی و دولت ها از روش های دیگری همچون خرید فلزات گرانبها نیز به منظور ذخیره دارایی های خارجی خود استفاده می‌کنند.

منبع: رویترز



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.