به گزارش مسیر اقتصاد به نقل از ایانا، نارندرا مودی (Narendra Modi)، نخست وزیر هند، به منظور ایجاد بازار یکپارچه ملی کالاهای کشاورزی، بازار الکترونیکی کشاورزی ملی ۱(eNAM) را که به “اینام” شهرت یافت، در ماه آوریل سال ۲۰۱۶ راه اندازی کرد.
برنامه بازاریابی کشاورزی جدید در این کشور با هدف ارتباط ۸۵۸ بازار تنظیم شده در سراسر کشور هند از چهاردهم آوریل ۲۰۱۶ تا ماه مارس ۲۰۱۸، راه اندازی شده است.
طبق گزارش سایت “فایننشیال اکسپرس”، تا به امروز، ۴۰ کمیته بازار تولیدات کشاورزی ۲(AMPCs)؛ کشاورزان، بازرگانان و نمایندگان کمیسیون هایی که با این کمیته ها همکاری می کنند و علاقه چندانی به آنها ندارند را به یکدیگر مرتبط کرده است و اجرای صحیح برنامه ها در این بخش زمان خواهد برد. بخش دولتی استان گوجارات، کشاورزان را آموزش داده و در حال حاضر زیرساخت های اینام در مندیس ها (بازارهای بزرگ هند) آماده است.
جِی جی پاندیا (J G Pandya) از اعضای هیات مدیره اینام گفت: “ما، کشاورزان، بازرگانان و نمایندگان کمیسیون های استان را آموزش داده ایم؛ اما آنان به دلیل ذهنیت تجارت سنتی شان، همچنان علاقه ای به تجارت در بازار الکترونیکی ندارند. دولت گاجورات آن ها را به کسب آگاهی درباره مزایای این نوع بازارها تشویق می کند و امیدوار است که مشارکت شان افزایش یابد.
وی گفت: در حالی که دولت مدعی است که آموزش در این زمینه را کامل کرده است، کشاورزان از چنین پلت فرمی اطلاع ندارند.
رامش بوهارانیا (Ramesh Bhoraniya)، از کشاورزان روستای ناراناکا (Naranaka) شهر راجکوت (Rajkot) گفت:«من اطلاعی از پلت فرم اینام ندارم. از دو دهه قبل، من تولیداتم را در کمیته بازار تولیدات کشاورزی راجکوت می فروشم و هیچ یک از اداره های دولتی مرا از وجود چنین پلت فرمی مطلع نکرده اند.»
هیات بازاریابی کشاورزی استان گوجارات ۳(GSAMB)، سازمان اجراکننده پلت فرم اینام در این استان است. تاکنون، سیصد هزار کشاورز، ۷هزارو ۲۲۱ بازرگان و ۵هزارو۲۵ نماینده از کمیسیون ها در این پلت فرم ثبت نام کرده اند. دولت این استان برنامه ریزی کرده است که بیش از ۲۵ کمیته بازار تولیدات کشاورزی را در سه تا چهار ماه آینده به این برنامه اضافه کند. در حال حاضر، ۲۵۰ کمیته فعال در سراسر گوجارات وجود دارد. طبق اعلام هیات بازاریابی کشاورزی استان گوجارات، کشاورزان در انتخاب کارهای جدید تردید دارند و در نتیجه پذیرش آن از طرف دولت نیز ضعیف است.
آ کا باهات (A K Bhatt)، مدیر عامل هیات بازاریابی کشاورزی استان گوجارات گفت:”انتقال کشاورزان و بازرگانان از روش تجارت سنتی به اینام کار آسانی نیست. ما تلاش می کنیم که آنان را متقاعد کنیم، اما آنان در پذیرش چیزهای جدید تردید دارند.” اینام، پنجره ای از خدمتی واحد را به تمامی خدمات و اطلاعات مرتبط با کمیته های بازار تولیدات کشاورزی ارائه می دهد. از جمله خدمات این پلت فرم واردات کالاها و قیمت ها، پیشنهادات تجاری خرید و فروش و پاسخ دهی به پیشنهادات تجاری است.
حدود ۶۹ کالا از جمله گندم، برنج، سویا، دانه کرچک، پنبه، بادام زمینی، حبوبات، میوه ها و سبزیجات برای تجارت در پلت فرم ایفام مورد تأیید دولت است.