۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۳۲۵۹۳ ۱۳ مهر ۱۳۹۶ - ۰۷:۲۶ دسته: انرژی، پیمان پولی دوجانبه
۰

رئیس جمهور ونزوئلا به کشورهای عضو اوپک پیشنهاد داده که برای در امان ماندن از تأثیرات منفی معاملات آتی بورس اوراق بهادار خرید نفت، اقدام به تشکیل سبد ارزهای ملی برای مبادلات نفتی نمایند.

به گزارش مسیر اقتصاد، رئیس جمهور ونزوئلا، نیکولاس مادورو پیشنهاد کرده است که کشورهای تولیدکننده نفت ایجاد یک سبد ارزی برای تجارت نفت خام و محصولات آن  را در دستور کار قرار دهند و در مورد الزامات و جوانب آن بحث و تبادل نظر نمایند.

مادورو روز چهارشنبه (۳ اکتبر) در انجمن انرژی روسیه که در مسکو برگزار شد، گفت: توسعه مکانیزم جدید کنترل بازار نفت ضروری است؛ چراکه معاملات آتی بورس اوراق بهادار خرید نفت در بازارهای تحت سلطه کشورهای غربی با ایجاد تقاضای کاذب برای خرید نفت، تأثیر منفی قابل توجهی بر قیمت نفت گذاشته و تلاش های سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) را برای تثبیت قیمت ها تضعیف می کند.

به گفته رئیس جمهور ونزوئلا، معرفی سبد ارزهای جایگزین، از قبیل یوآن، روبل و ارزهای دیگر می تواند قدرت اثرگذاری بیشتری برای کشورهای عضو اوپک و صادرکننده نفت در قیمت نفت ایجاد کند و تأثیرات منفی معاملات آتی بورس اوراق بهادار خرید نفت در بازارهای کشورهای غربی را محدود نماید.

همچنین وی گفته است که کشور ونزوئلا به دلیل تحریم های اعمال شده توسط آمریکا، در پرداخت بدهی های نفتی خود به شرکت های روسیه ای دچار مشکل شده و در تلاش است تا در این زمینه با کشور روسیه به تفاهم جدیدی دست یابد.

مادورو با بیان اینکه، کشور ونزوئلا برای مبادلات نفتی خود با ارزهایی به غیر از دلار آمادگی دارد گفت: ما به منظور حذف دلار برنامه های جایگزین لازم را تدارک دیده ایم و برای خریداران نفت خود نیز در زمینه مبادله با ارزهای دیگر تسهیلات لازم را ایجاد خواهیم کرد.

لازم به ذکر است کشور ونزوئلا در ماه اخیر از طرف آمریکا تحت تحریم قرار گرفته و در واکنش به این تحریم ها اعلام کرده است که دلار آمریکا را در مبادلات نفتی خود کنار می گذارد. در حال حاضر کشور ونزوئلا قیمت نفت خود را بر اساس یوآن چین اعلام می کند و به خریداران خود نیز اعلام کرده است که در ازای نفت دلار آمریکا را نخواهد پذیرفت.

منبع: راشاتودی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.