۰۹ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۳۲۵۸ ۱۶ شهریور ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۰ دسته: دیگر رسانه‌ها
۰

عبدالملکی با انتقاد به رویکرد اقتصادی دولت و تمرکز بر مذاکره به جای اقتصاد مقاومتی از اهمیت فرهنگ سازی و گفتمان سازی در اقتصاد مقاومتی گفت و اعلام کرد: تنها ۳۰ درصد مردم پای کار اقتصاد مقاومتی هستند.

به گزارش مسیر اقتصاد به نقل از فارس، حجت‌الله عبدالملکی دوشنبه‌ در همایش ابزارهای نوین در ترویج گفتمان انقلاب اسلامی که در تالار شهر برگزار شد، عنوان کرد: ما درگیر یک جنگ اقتصادی هستیم که این جنگ اقتصادی ابعاد داخلی و خارجی دارد، راه‌ حل جنگ اقتصادی، اقتصاد مقاومتی است این در حالی است که دغدغه این سال‎ها اقتصاد مقاومتی را نفی می‌کرد.

وی ادامه داد: حداقل ۵ یا ۶ سال اقتصاد مقاومتی با بی‌مهری مواجهه شده است البته در سه سال اخیر بیشتر از قبل با این بی‌مهری روبه‌رو بود در واقع، به‌ اشتباه راه‌ حل چیز دیگری جز اقتصاد مقاومتی عنوان می‌شد.

عضو هیأت علمی دانشگاه امام صادق (ع) اظهار کرد: اقتصاد مذاکره‌ای به‌ جای اقتصاد مقاومتی مطرح شد البته این لفظ به این صراحت بیان‌ نشده اما مفهومش را بسیار زیاد در عملکرد مشاهده می‌کردید که همان اقتصاد مذاکره‌ای بود.

قائم‌ مقام رئیس انجمن مدرسان اقتصاد با بیان وجود نگاهی در کشور که معتقد است؛ در صورت مذاکره و رفع تحریم‌ها دیگر نیازی به اقتصاد مقاومتی نیست، بیان کرد: مذاکره راه‌ حل مناسبی نیست چون تنها ۲۰ درصد از مشکلات کشور ناشی از تحریم‌ها و ۸۰ درصد دیگر مربوط به مشکلات داخلی است.

وی با اشاره به اینکه مذاکره قطعاً جواب نمی‌دهد افزود: از زمان تصویب برجام تاکنون که ۱۴ ماه گذشته حدود ۷۰ طرح ضد ایرانی جدید در کنگره آمریکا مطرح‌ شده است.

عبدالملکی راه‌ حل مقابله با تحریم‌ها را اقتصاد مقاومتی دانست و گفت: خیلی از مردم و مسؤولان کشور هنوز منتظر هستند مذاکرات جواب بدهد و آمریکا و انگلیس بیایند و اقتصاد ما را درست کنند، همین مسأله باعث شده اقتصاد مقاومتی در کشور اجرا نشود.

عضو هیأت علمی دانشکده معارف اسلامی اقتصاد ادامه داد: اقتصاد مقاومتی می تواند اقتصاد ما را از اقتصادی یک‌هزار و ۳۰۰ میلیارد دلاری  به اقتصادی ۴۵ هزار میلیارد دلاری در یک بازه ۳۵ ساله برساند و این یعنی ایران به دومین قدرت اقتصادی جهان تبدیل می‌شود.

وی با بیان اینکه، این موضوع به وسیله رهبر معظم انقلاب مطرح ‌شده و به دستور ایشان محاسبات انجام‌ شده افزود: دشمنی آمریکا با ما به خاطر این است که ما در حال تبدیل‌شدن به دومین قدرت اقتصاد جهان هستیم و آمریکا در آینده نابود خواهد شد.

دبیر شورای اقتصاد سازمان صداوسیما اظهار کرد: در اقتصاد مقاومتی و در هر جنگ اقتصادی دیگر، اگر بخواهیم موفق بشویم باید مثل زمان جنگ همه به دنبال سنگرِشان بگردند؛ هرکدام از اقشار جامعه در اقتصاد مقاومتی و تولید ملی سنگری دارند.

وی عنوان کرد: در اقتصاد مقاومتی و نبرد اقتصادی که داریم اگر بخواهیم موفق بشویم باید ابعاد داخلی و خارجی آن را بشناسیم و بدانیم که ابعاد داخلی آن مهم‌تر از ابعاد خارجی این نبرد است.

عبدالملکی گفت: هنوز ۷۰ درصد مردم ما می‌پرسند چرا اقتصاد مقاومتی در کشور اجرا نمی‌شود؛ درحالی‌که باید گفت چرا اجرا نمی‌کنیم؛ در واقع ۳۰ در صد مردم کشور پای‌کار اقتصاد مقاومتی هستند.

وی با بیان اینکه، این ۳۰ درصد حدود ۲۵ میلیون نفر هستند تصریح کرد: عمده این ۲۵ میلیون نمی‌دانند باید چه‌ کاری انجام بدهند، همچنین که باید آن ۷۰ درصد دیگر را نیز بیدار کرد و آن‌ها را به این درک رساند که اقتصاد مقاومتی یک ضرورت است و باید به آن پرداخته شود.

عبدالملکی با اشاره به اینکه اقتصاد مقاومتی یک باور عمومی نیست تأکید کرد: برای تبدیل‌شدن اقتصاد مقاومتی به یک باور عمومی باید ابتدا حرف را به گوش مخاطب رسانید، بعد باید کاری کرد که مخاطب آن را بفهمد و در آخر باید این حرف را مخاطب بپذیرید؛ این سه مؤلفه‌ای است که یک باور را تبدیل به باور عمومی می‌کند.

وی اضافه کرد: اقتصاد مقاومتی دو رکن دارد یک رکن آن تقویت تولید ملی و رکن دوم آن فرهنگ جهادی است که باید نظریه‌ پردازی این دو رکن تکمیل شود و گفتمان سازی و مطالبه گری انجام شود تا به مرحله اجرا برسد.

عبدالملکی عنوان کرد: اقتصاد مقاومتی نسخه نظام اقتصادی معاصر اسلام است؛ طبق گفته مقام معظم رهبری اقتصاد مقاومتی عینیت بخشیدن به‌ نظام اقتصادی اسلام است که این بازتاب پرتوهای مکتب اقتصادی اسلام در آینه زمان، مکان هست.

وی با طرح این سؤال که سخت‌افزار و نرم‌افزار اقتصاد مقاومتی که همان نسخه اقتصاد اسلامی در حال حاضر است چیست؟ عنوان کرد: این موضوع به طراحی، گفتمان سازی و مطالبه گری ربط دارد تا بتوانیم به مرحله اجرا در این زمینه برسیم.

عضو هیأت علمی دانشکده معارف اسلامی اقتصاد بیان کرد: سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی را که مقام معظم رهبری بیان کرده‌اند، خطوط راهنمایی برای طراحی سخت‌افزار و نرم‌افزار اقتصاد مقاومتی هستند.

قائم‌مقام رئیس انجمن مدرسان اقتصاد ادامه داد: برای طراحی نظام اقتصاد مقاومتی، باید ابتدا مکتب اقتصادی اسلام را شناخت، شرایط زمانه را باید درک کرد و با روش‌های نوآورانه این نظام را طراحی کرد.

دبیر شورای اقتصاد سازمان صداوسیما اضافه کرد: برای اجرای این موضوع ما نیاز به یک برنامه‌ریزی فرهنگی برای اصلاح بخش نرم‌افزاری و یک برنامه‌ ریزی اقتصادی برای اصلاح بخش سخت‌افزاری داریم.

وی شیوه انجام امور اقتصادی را فرهنگ اقتصادی تعریف و تصریح کرد: نظام اقتصادی را فرهنگ اقتصادی می‌سازد یعنی فرهنگ مصر ف کننده‌ها، تولیدکننده‌ها و مدیران کشور، نظام اقتصادی را می‌سازند.

عبدالملکی فرهنگ را تحت تأثیر بینش‌های افراد و گرایش‌ها دانست و خاطرنشان کرد: اگر بخواهیم نظام اقتصاد مقاومتی داشته باشیم؛ قبل از آن باید فرهنگ اقتصاد مقاومتی در جامعه نهادینه و به یک باور عمومی تبدیل شود.

وی اقتصاد ایدئولوژی را دین تعریف کرد و گفت: در اقتصاد مقاومتی مبلغان دینی و مروجان دینی هرچقدر در ترویج دین موفق باشند، به همان میزان در تبیین فرهنگ دینی می‌توانند موفق باشند؛ با این تفکر حتماً باید مشهد قلب تپنده اقتصاد مقاومتی باشد.

قائم‌مقام رئیس انجمن مدرسان اقتصاد عنوان کرد: در سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی عنصر فرهنگ را در دو جا یکی در مقدمه سیاست‌های کلی و دوم در بطن سیاست‌های کلی می‌بینیم.

عبدالملکی با بیان اینکه خیلی‌ها به موضوع اقتصاد مقاومتی، سکولار نگاه می‌کنند اظهار کرد: خیلی‌ها فرهنگ اقتصاد مقاومتی را قبول ندارند در حالی که مقام معظم رهبری این موضوع را برآمده از انقلاب فرهنگی می‌داند.

وی ادامه داد: الگوی اقتصاد مقاومتی دو بخش دارد نخست باید مؤلفه‌های فرهنگی را تولید کنیم، دوم باید بتوانیم این مؤلفه‌ها را خوب توزیع بکنیم.

عبدالملکی بابیان اینکه باید در موضوع توزیع از همه رسانه ها استفاده کنیم تصریح کرد: در حال حاضر ما از عمده رسانه‌ها مثل مسجد، مدارس، دانشگاه‌ها، صداوسیما، کتاب و… استفاده نمی‌کنیم.

عضو هیئت‌علمی دانشکده معارف اسلامی اقتصاد با اشاره به اینکه ما در هنر نیاز به نوآوری داریم خاطرنشان کرد: روش‌های سنتی حرف اقتصاد مقاومتی را در دل مردم نهادینه نخواهد کرد؛ این هنر است که می‌تواند این کار را انجام دهد.

وی گفت: ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی که فرماندهی آن بر عهده جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور است ۱۲ الی ۱۳ برنامه ملی مطرح کردند که یکی از برنامه‌ها، برنامه ملی فرهنگ‌سازی و گفتمان سازی اقتصاد مقاومتی بود که به صداوسیما واگذار شد و پنج دستگاه وزارت ارشاد، علوم، آموزش‌وپرورش، کار و رفاه تأمین اجتماعی و سازمان تبلیغات اسلامی به‌عنوان همکار معرفی شدند.

عبدالملکی با بیان اینکه من به ‌عنوان دبیر اقتصاد مقاومتی در صداوسیما متولی تولید نرم‌افزار گفتمان سازی اقتصاد مقاومتی شدم ادامه داد: مبنای تئوریک ما نظریه تربیت اقتصاد مقاومتی بود به‌ طوری‌ که برای مردم یک الگوی اقتصاد مقاومتی معرفی باید می‌شد.

وی با اشاره به اینکه ما ده گروه سنی و صنفی را شناسایی کردیم که باید برای همه آن‌ها برنامه‌ریزی می‌شد اظهار کرد: برای این ده گروه باید در پنج مرحله ی تشخیص، تبیین و توضیح آن، تبلیغ، تثبیت و مرحله آخر تعمیق، گفتمان سازی صورت می‌گرفت.

عبدالملکی ابراز کرد: دوستان ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی تمام برنامه‌های فرهنگی اقتصاد مقاومتی را کنار گذاشتند و عنوان کردند ما نیازی به گفتمان سازی و فرهنگ‌سازی اقتصاد مقاومتی نداریم.

وی با بیان اینکه دولت برنامه‌ای برای گفتمان و فرهنگ‌ سازی اقتصاد مقاومتی ندارد افزود: به تعبیر مؤدبانه مردم در بحث فرهنگ‌ سازی مقاومتی سرکار هستند.

دبیر شورای اقتصاد سازمان صداوسیما عنوان کرد: جریان‌های خودجوش باید فرهنگ ترویج اقتصاد مقاومتی را در جامعه نهادینه کنند.

در پایان مراسم از نخستین بازی اقتصاد مقاومتی با عنوان کارآفرین رونمایی شد.



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.