۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۳۲۴۴۹ ۱۱ مهر ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۰ دسته: تجارت و دیپلماسی
۰

به گفته خبرگزاری اسپوتنیک، کارشناسان معتقدند کشورهای گروه بریکس در طول سال های اخیر پیشرفت های قابل توجهی داشته اند و توانسته اند در زمینه تصمیم گیری های اقتصادی و سیاسی کلیدی در عرصه جهانی اثرگذاری قابل توجهی داشته باشند و جایگزین آمریکا شوند.

به گزارش مسیر اقتصاد نهمین اجلاس کشورهای عضو گروه بریکس ماه گذشته در شهر شیامن کشور چین برگزار شد و در این نشست توافقات متعددی بین کشورهای عضو منعقد شد.

تسلط آمریکا بر تصمیم گیری های اقتصادی و سیاسی جهانی روبه پایان است

در طول دهه های اخیر آمریکا به عنوان ابرقدرت جهانی و تصمیم گیرنده اصلی در زمینه‌های سیاسی و اقتصادی در عرصه جهانی مطرح بوده و از این طریق توانسته است اقدامات متعددی را در راستای منافع خود ساماندهی نمایند.

در این مدت قاعده گذاری و مدیریت روندهای جهانی در اختیار کشورهای غربی، به رهبری آمریکا بوده است. با اینحال کارشناسان معتقدند کشورهای گروه بریکس در طول سال های اخیر پیشرفت های قابل توجهی داشته اند و توانسته اند در زمینه تصمیم گیری های اقتصادی و سیاسی کلیدی در عرصه جهانی اثرگذاری قابل توجهی داشته باشند و جایگزین آمریکا شوند.

جایگزین شدن آمریکا با کشورهای گروه بریکس در زمینه تصمیم گیری های اقتصادی و سیاسی جهانی که در سال های اخیر بر سرعت آن افزوده شده، دلایل متعددی دارد.

یکپارچگی آمریکا و کشورهای غربی در مدیریت جهان از بین رفته است

اولین دلیل کاهش قدرت آمریکا در تصمیم گیری های جهانی، از بین رفتن اتحاد و یکپارچگی در بین کشورهای غربی است. در حال حاضر آمریکا و کشورهای اروپایی در حال منازعه بر سر منافع ملی خودشان هستند و برخلاف گذشته در وضعیتی نیستند که به طور متمرکز و یکپارچه در امور دیگر کشورهای جهان دخالت کنند و برای آن‌ها تصمیم گیری نمایند.

به طور مثال آمریکا و کشورهای اروپایی به طور آشکار وارد یک جنگ تجاری با یکدیگر شده اند و روند تجارت میان خود را با مشکلاتی مواجه نموده اند. این مسئله موجب شده است آلمان به دلیل کارشکنی های آمریکا در تجارت اتحادیه اروپا و روسیه از این کشور به مجامع بین المللی شکایت نماید.

آمریکا و کشورهای اروپایی توان داخلی خود را از دست داده اند

دلیل دوم آن است که کشورهای قدرتمند غربی همچون آمریکا با مشکلات فراوان اقتصادی در داخل کشورشان مواجه هستند و توان رهبری روند جهانی سازی به شکل سابق را ندارند. در واقع آمریکا و حتی دیگر کشورهای غربی در مقایسه با گذشته توان داخلی خود را از دست داده اند و زین پس قدرت اثرگذاری بر روند جهانی سازی همچون گذشته را ندارند.

اما کاهش حضور و اثرگذاری آمریکا و کشورهای غربی فضایی را مهیا کرده تا دیگر کشورهای جهان نیز در تصمیم گیری های اقتصادی و سیاسی جهانی فرصت حضور داشته باشند.

با اینحال در حال حاضر هنوز هیچ یک از کشورها بدون پشتیبانی دیگر کشورهای مشابه توان اثرگذاری قابل توجه در روندهای جهانی و تصمیم گیری های اقتصادی و سیاسی را ندارد و از این رو این اتحادها و بلوک های منطقه ای و جهانی هستند که می توانند در این زمینه نقش ایفا نمایند.

گروه بریکس ظرفیت اثرگذاری در معادلات جهانی را دارد

در این میان گروه بریکس به عنوان یک گروه با سابقه که کشورهای قدرتمندی همچون چین، روسیه، هند و برزیل را شامل می شود می تواند جایگزین آمریکا در اثرگذاری بر روندهای جهانی و تصمیم گیری های اقتصادی و سیاسی باشد.

گروه بریکس از کشورهایی تشکیل شده که در عرصه جهانی یک قدرت اقتصادی و سیاسی محسوب می شوند و در عین حال در روابط خارجی خود از استقلال رأی برخوردار هستند. استقلال رأی کشورهای عضو گروه بریکس و عدم تأثیرپذیری از کشورهای غربی یکی از نقاط قوت اصلی این گروه برای اثرگذاری در تصمیم گیری های اقتصادی و سیاسی جهانی و جایگزینی آمریکاست.

تفاوت کشورهای گروه بریکس تضمینی بر حرکت در جهت منافع عمومی است

از طرف دیگر به دلیل تفاوت کشورهای عضو گروه بریکس، ویژگی این گروه آن است که امکان تغییر مسیر آن به سمت تأمین منافع یک کشور خاص وجود ندارد و تصمیم گیری ها غالبا در چارچوبی انجام می گیرد که منافع کشورهای بیشتری را برآورده نماید.

به طور مثال کشورهای چین و روسیه به طور کامل مخالف سلطه دلار بر تجارت جهانی هستند اما برای اینکه روند حذف دلار در دستور کار این گروه قرار بگیرد، دو کشور چین و روسیه باید دیگر کشورهای عضو این گروه را از منافع کنار گذاشتن دلار برای تمامی کشورها آگاه نمایند و نمی توانند به طور یکجانبه گروه بریکس را در راستای منافع خود حرکت دهند.

کشورهای گروه بریکس برای سازمان های جهانی نیز جایگزین ایجاد کرده اند

از طرف دیگر کشورهای گروه بریکس در ادامه تقویت جایگاه جهانی خود در تلاش هستند تا سازمان های جدیدی را به عنوان جایگزین سازمان های فعلی که تحت تسلط کشورهای غربی هستند، ایجاد نمایند.

سازمان های به ظاهر جهانی فعلی به جای حرکت در جهت تأمین منافع کل جهان، عمدتا منافع کشور آمریکا و دیگر کشورهای غربی و متحدانشان را در نظر دارند. سازمان هایی نظیر بانک توسعه بریکس از جمله این سازمان های جایگزین محسوب می شود.

منبع: اسپوتنیک



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.