۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۳۲۴۲۳ ۱۱ مهر ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۰ دسته: تجارت و دیپلماسی
۰

عطااللهی کارشناس شبکه تحلیلگران اقتصاد مقاومتی در نشست پژوهشی صداسیما با اشاره به مزایای پیمان های پولی دوجانبه گفت: انعقاد این پیمان ها اساسی ترین شیوه برای بی اثر کردن تحریم های بانکی است.

به گزارش مسیر اقتصاد، روز دوشنبه (۳ مهر) نشست پژوهشی پیمان پولی دوجانبه با حضور حسین عطااللهی کارشناس شبکه تحلیلگران اقتصاد مقاومتی و کارشناسان و خبرنگاران پژوهشی، در بخش پژوهش خبری صدا و سیما برگزار شد.

در ابتدای نشست حسین عطااللهی به ارائه مقدمه ای درباره تاریخچه بین المللی شدن دلار پرداخته و گفت: از زمان کنفرانس برتون وودز به بعد که دلار به عنوان یک ارز واحد و زبان مشترک تجارت بین المللی مطرح شده، منافع سیاسی و اقتصادی فراوانی را برای آمریکا به ارمغان آورده که در اغلب مواقع این منافع به ضرر سایر کشورهای جهان بوده و موجبات سلطه اقتصادی و سیاسی آمریکا بر سایر کشورهای جهان را فراهم آورده است.

پیمان پولی دوجانبه راهکار کشورها برای کاهش وابستگی به دلار

عطااللهی با بیان اینکه یکی از اساسی ترین راه ها برای کنار گذاشتن سلطه دلار انعقاد پیمان های پولی دوجانبه است، گفت: پیمان پولی با حذف دلار و دیگر ارزهای واسط از تجارت یکی از اساسی ترین راه های بی اثر کردن تحریم هاست و امروزه کشورهای متعددی در جهان به سمت حذف دلار و انعقاد پیمان های پولی دوجانبه با کشورهای طرف مبادلاتی خود حرکت نموده اند.

عطااللهی با بیان اینکه پیمان پولی دوجانبه روشی در پرداخت های بین المللی است که در آن به جای استفاده از یک ارز واحد جهان روا (مانند دلار و یورو) از ارزهای ملی کشورهای طرف معامله استفاده می گردد، گفت: در حقیقت در این روش طرفین به طور مستقیم، بدون نیاز به دلار (ارز واسط) و بدون تحمل خسارت ناشی از کاهش نرخ ارز، به مبادلات اقتصادی می پردازند.

حذف دلار امکان ردیابی و جاسوسی آمریکا را از بین می برد

وی افزود: به واسطه انعقاد پیمان های پولی دوجانبه و کنار گذاشتن دلار از مبادلات بین المللی، امکان ردیابی و نظارت بر پرداخت های بین المللی توسط سیستم مالی و امنیتی کشورهای دیگر (همچون آمریکا) امکان پذیر نبوده و بنابراین آمریکا به سادگی نمی تواند در این زمینه از حربه تحریم و تهدید استفاده کند.

کارشناس شبکه تحلیلگران اقتصاد مقاومتی گفت: پیمان های پولی دوجانبه و چند جانبه طی سال های اخیر در جهان با اقبال فراوانی روبرو شده و در واقع این نوع پیمان ها یکی از ابزارهای کشورها برای رهایی از سلطه ارزهایی است که استقلال اقتصادی و گاه سیاسی آن ها را به چالش می کشند.

پیمان پولی سبب تقویت ارز ملی شده و تهدیدات آمریکا را نیز خنثی می نماید

وی با بیان اینکه به طور کلی پیمان های پولی دوجانبه تقویت کننده ارزهای ملی است و به عنوان ابزاری در برابر هژمونی دلار و سلطه آمریکا در تجارت و اقتصاد بین المللی استفاده می شود، گفت: اهمیت این پیمان ها برای جمهوری اسلامی ایران که همواره در معرض تهدید برخی کشورها قرارداد بسیار بالا است چرا که تداوم کاربرد دلار آمریکا یا یورو اروپا در مبادلات تجاری، در صورت تحریم آمریکا یا اتحادیه اروپا، اقتصاد کشور را با مشکلات متعددی مواجه خواهد شد.

عطااللهی در پایان گفت: استفاده از ظرفیت های فراوان پیمان های پولی دو و چند جانبه همواره بایستی مورد توجه بانک مرکزی قرار گرفته و این اقدام تسریع شود تا تبادلات کشور از دلار و دیگر ارزهای جهان روا که به اقتصاد کشور آسیب می‌رساند جدا شود.



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.