۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۳۲۳۲۶ ۱۰ مهر ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۷ دسته: تجارت و دیپلماسی
۰

درپی شکایت شرکت هواپیماسازی بوئینگ آمریکا از شرکت بومباردیر کانادا، آمریکا بر واردات هواپیمای مسافربری از کانادا تعرفه ۲۲۰ درصدی وضع کرده است تا از شرکت داخلی بوئینگ در برابر محصولات ارزان قیمت تر خارجی حمایت نماید.

به گزارش مسیر اقتصاد شرکت هواپیماسازی بوئینگ آمریکا به تازگی شکایتی علیه شرکت هواپیماسازی بومباردیر کانادا انجام داده و این شرکت خارجی را به بازارشکنی در کشور آمریکا محکوم کرده است.

درپی این شکایت وزارت بازرگانی کشور آمریکا نیز شرکت بومباردیر کانادا را محکوم اعلام کرده و حکم به افزایش تعرفه واردات هواپیمای مسافربری از کانادا تا ۲۲۰ درصد داده است.

شکایت هواپیماسازی بوئینگ آمریکا از شرکت بومباردیر کانادا مربوط به هواپیماهای ۱۱۰ تا ۱۳۰ صندلی سری C این شرکت است. طبق ادعای شرکت آمریکا، شرکت کانادایی هواپیماهای خود را با قیمتی بسیار کمتر از قیمت تمام شده تولید آن ها در داخل آمریکا به فروش می رساند و این اقدام از سوی آمریکا جرم تلقی شده است.

وضع تعرفه ۲۲۰ درصدی در واردات هواپیمای کانادایی به آمریکا عملا به معنی خروج شرکت هواپیماسازی بومباردیر کانادا از بازار آمریکاست که در حال حاضر یکی از بزرگترین بازارهای خارجی این شرکت محسوب می شود.

این در حالیست که وزارت بازرگانی آمریکا در این مورد هیچ روش محاسبه و یا فرمولی برای رسیدن به تعرفه ۲۲۰ درصدی ارائه نکرده است.

دولت آمریکا در ماه های اخیر بار دیگر نیز چنین اقدامی انجام داده بود و درپی شکایت شرکت های داخلی تعرفه ۲۵۶ درصدی بر واردات فولاد از چین وضع کرده بود.

هواپیماهای سری C شرکت هواپیماسازی بومباردیر طبق لیست قیمتی این شرکت در حدود ۸۰ میلیون دلار قیمت دارند ولی این شرکت به شرکت های هواپیمایی تا ۵۰ درصد نیز در فروش این هواپیماها تخفیف داده است.

وضع تعرفه واردات بسیار بالا از سوی آمریکا عملا نشان از تمایل این کشور به حمایت از تولیدکنندگان داخلی دارد.

با اینحال شرکت بومباردیر کانادا نیز اعلام کرده است علیه این تصمیم وزارت بازرگانی آمریکا شکایت خواهد کرد و حتی دولت کانادا تهدید کرده است در صورت اجرایی شدن این قانون، به طور متقابل تعرفه واردات هواپیمای مسافربری از آمریکا را افزایش خواهد داد.

منبع: رویترز



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.